Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 24 May 2020 17:38

Har en svår lungsjukdom – vågar inte ha barnen i skolan
”Mina läkare har sagt att jag ska undvika allt”

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/family/a/qLq ... n-i-skolan

Ett klipp:
– Det känns inte tryggt att ha barnen där då man inte följer riktlinjerna. Skulle vi få hem smittan i huset så kan jag ryka med, jag vill inte dö av ett virus.

– Till och med innan covid-19 sa läkarna att barnen är en fara för mig då de kan dra med sig infektioner och virus hem. Och nu är det ännu farligare, vilket barnen också känner av. De säger att de inte vill riskera mitt liv.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 17:40

15.000 sykepleiere smittet – her demonstrerer de

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.nrk.no/urix/brasil_-15.000- ... 1.15027035

Ett klipp:
RIO DE JANEIRO (NRK): Koronatallene øker voldsomt i Brasil, og helsepersonellet betaler en særlig høy pris. 15.000 sykepleiere er smittet, og mer enn 100 er døde – det høyeste tallet i verden.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 17:55

Polisens varning: Samlingar med festande ungdomar

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/polise ... -ungdomar/

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Ungdomar samlas i stora grupper i Stockholm under kvällarna och dricker alkohol – mitt under coronapandemin.

Detta uppmärksammar Stockholmspolisen återigen, i ett inlägg på Facebook.

Samtidigt uppmanar de alla föräldrar att ha koll på vad barnen gör om kvällarna:

”Med tanke på rådande läge med covid 19, så uppmuntrar vi inte till dessa samlingar”, skriver polisen för området Globen.
Här kommer några kommentarer gällande denna artikel under ett inlägg i den offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!":
Ska inte vara upp till ungdomar att ta det ansvaret för andra människors hälsa. Det ska staten göra som i alla andra länder
Menar du att varken ungdomar eller föräldrar har något ansvar? Måste staten, vilka du nu menar, gå ut och uppfostra. Löjligt antagligen har du själv ungdomar som du då överlämnat uppfostran till staten
Min egna kommentar: Tur att det finns människor i den gruppen som förstår på vilka personer som just det ansvaret ligger.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 18:07

Coronautbrottet
Äldre får sämre vård – sköterskorna räcker inte till

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG ... -inte-till

Ett klipp:
Sjuksköterskor larmar om vårdavdelningar som går på knäna.

Multisjuka äldre får trycksår och personal traumatiseras på grund av personalbrist till följd av coronakrisen.

– Vi kan inte ge den omvårdnad som behövs. Det är fruktansvärt, säger Linn Plogmark, 30, distriktssköterska på Karolinska Huddinge.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 18:10

Debatt
Efter krisen – vem tar hand om vårdskulden?
Läkare: Varje vecka skjuts tusentals operationer upp

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/g7q ... ardskulden

Ett klipp:
I skuggan av coronakrisen skjuts varje vecka tusentals operationer och mottagningsbesök upp för övriga patienter, däribland cancerpatienter och multisjuka äldre.

Vårdberget som det ger upphov till växer för varje dag. Och trots att vi – däribland jag – måste fokusera på det akuta vi har framför oss växer en gnagande tanke: Vilken personal ska i höst ta hand om vårdskulden vi nu bygger upp?

Den slutkörda personalen som redan innan krisen gick på knäna och som nu inte ens vet om de kommer få en sammanhängande semester för återhämtning?

Läkare och undersköterskor som riskerar att varslas i höst? Vikarier som inte får förlängt på grund av anställningsstopp och enorma besparingskrav?

Hur ska primärvården – med svältbudget – klara av att ta hand om de multisjuka som försämrats i sina kroniska sjukdomar på grund av att de undviker att söka vård i dessa karantäntider?

Jag får inte ihop det.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 18:21

Coronautbrottet
”Fruktansvärd situation vi har hamnat i”
Anders Tegnell om: • Strategin • Kritikstormen • Misslyckandet att skydda de sköra äldre

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... r-hamnat-i

Ett klipp:
– Jag tänker på den äldrevård där mycket av det här har hänt. Vården i Sverige har diskuterats i många år på många olika sätt och man har pekat på svagheter i kvalitet och allting sådant där. Men jag tror inte att någon kunde riktigt förstå hur fruktansvärt uppenbar den skulle bli i den här situationen. I ett modernt, rikt land som Sverige borde vi kunna skydda våra äldre, säger han under intervjun.

Han pekar på hur det såg ut i Kina och Italien som båda har mindre resurser än Sverige för att hantera en pandemi och tycker att Sverige som samhälle borde ha klarat av pandemin bättre.
Min egna kommentar: Jag tycker att det är riktigt trist att Anders Tegnell måste gå ut i media och förklara att det faktiskt inte är han själv (eller FoHM) som har varit ansvarig när det gäller hur äldrevården har sett ut i Sverige.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 18:37

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=450#p47181 ).

Här kommer en kommentar postad alldeles nyss i den offentliga facebookgruppen: "Björn Olsen fan club":
Fan va smarta ni Grekland samt Cypern är att stänga ner möjligheten för Tegnelloider att infektera er land samt förstöra vad ni har byggt.
Lycka till Tegnelloiderna med att sola på dalarna i Kiruna istället...
Min egna kommentar: Det finns sol även i Brasilien! Fast det kanske är lite sämre med sol i England?

Tillägg:

Fast nu när jag tänkte efter så blev jag faktiskt solbränd sist jag var i England. ;)

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 18:57

Tillägg till svaret ovan.

Nej, jag förvarade inte Tegnell (eller rättare sagt FoHM), utan jag tyckte att kommentaren var barnslig, för det är faktiskt även andra länder som har det jobbigt med coronasmittan. Och dessa länder kanske sedan (när detta lugnar ner sig, alltså) mycket gärna tar emot turister för att bättra på sitt lands ekonomi.

X-member

Post by X-member » Sun 24 May 2020 19:16

Følgde ikkje smittetiltak: Burger King i Stavanger blei hastestengd
Nå meiner smittevernoverlegen i Stavanger at utelivsbransjen bør ha eigne smittevernvakter. For strengt, svarer restauranteigar.

Publicerad 24 maj 2020.

https://www.nrk.no/rogaland/burger-king ... 1.15027937

Ett klipp:
– Restauranten blei stengd fordi dei ikkje overheldt retningslinjene for avstand mellom kundane, opplyser pressekontakt i Stavanger kommune, Øyvind Berekvam.

X-member

Post by X-member » Mon 25 May 2020 13:33

Detta hör ihop med att tidigare svar (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=420#p47151 ).

Och nu idag (25 maj 2020) så går tydligen ledaren för offentliga svenska facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp" till angrepp mot ledaren för patientföreningen FSI (som ju har försvarat den svenska "strategin") igen med ett nytt delat inlägg från den offentliga facebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och då detta svar blev lite väl rörigt så har jag postat en bättre förklaring av vad det handlade om här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=460#p47191 .
Last edited by X-member on Mon 25 May 2020 14:41, edited 5 times in total.

Post Reply