Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 14:24

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4500#p51375 .

Jag kunde ju inte återge vad en admin (borreliagruppsledaren) i facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! svarade mig via PM på facebook då det var privat men här kommer nu ett "svar" från henne vilket hon postade offentligt i den gruppen för ca 1 timma sedan idag (25 januari 2021):
Det var visst "flock immunitet" AT ville uppnå, nu förstår jag varför han förnekar att målet är flockimmunitet! 😉
Allvarligt. Det som pågår just nu med alldeles för låg sekvensering för att man ska kunna hitta mer än en bråkdel av de snabbspridande - mer dödliga - mutationerna är oförsvarbart. Kommuner borde stängas ner eftersom det redan finns utbredd "osynlig" samhällssmitta.

Det här kommer att gå riktigt, riktigt illa.

Tredje vågens tillskyndare och vaccinkramare (som tror att det kommer att förhindra spridningen mer än mikroskopiskt) kommer att få titta i månen efter sin "flock immunitet".
Min egna kommentar: Och hon bryter även mot den gruppens regler då man inte tillåter diskussioner om vaccin i gruppen! Läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4490#p51357 .

Notera även att hon gör ett sk särskrivningsfel, så hon kan ju inte ens skriva på svenska!

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 14:57

Tillägg till svaret ovan.

Och hon hänvisar till en mail-kopia från tidigt i våras (2020 alltså) där Tom Britton nämner flockimmunitet i ett mail skickat till Anders Tegnell och så menar hon alltså att detta är bevis för att den svenska strategin är att uppnå flockimmunitet.

Tillägg:

Så man får alltså inte ens prata om flockimmunitet i Sverige!

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 15:08

Jag summerar nu dom båda föregående svaren:

En admin i en svensk offentlig facebookgrupp (där många av medlemmarna har medicinsk utbildning!) sprider alltså ut att det inte kommer att gå att återgå till ett normalt liv någonsin, någonstans i hela världen.

Tillägg senare:

Glömde ju säga att jag har kontaktat två andra admins i den gruppen (dvs, Alla har rätt till syrgas!) varav den ena är medicinskt utbildad gällande detta, dvs om man verkligen kan tillåta spridning av sådana här påståenden i den gruppen.
Last edited by X-member on Thu 28 Jan 2021 14:10, edited 3 times in total.

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 15:23

Man har rapporterat 27 döda pga covid-19 och 625 nya smittade idag (25 januari 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 010.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10- ... g-indlagte

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 17:47

Modernavaccin effektivt även mot muterat virus

Publicerad 25 januari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep ... erat-virus

Ett klipp:
Ett av de vaccin som Sverige köpt in i kampen mot covid-19 är även effektivt mot de virusvarianter som dykt upp på sistone. Det hävdar företaget i ett pressmeddelande. Detta trots att den neutraliserande förmågan mot den sydafrikanska varianten var sex gånger sämre.

Modernas vaccin mot covid-19 som kom till Sverige för ett par veckor sedan är av allt att döma även effektivt mot de nya virusvarianter som först identifierades i Sydafrika och Storbritannien. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 17:57

En tsunami av nya covidfall hotar Sverige (med professor Björn Olsen och hans kollegor)

https://www.expressen.se/debatt/en-tsun ... r-sverige/

Två klipp (och detta gäller alltså dom muterade virussorterna):
Det är ovärdigt en folkhemsstat att inte med alla medel bekämpa en farsot som så obönhörligt drabbar samhällets svaga
Vi behöver stänga ned i flera veckor
Vi föreslår explicit följande som komplement till nuvarande restriktioner:

1) En tidsbegränsad tre till fem veckor lång lockdown med distansundervisning i skolor på alla nivåer. Barn till föräldrar som arbetar i nyckelpositioner i samhället undantas.

2) Mycket strikta restriktioner avseende resande från vissa länder där de nya varianterna identifieras.

3) Omedelbart införande av obligatoriska munskydd i alla allmänna inomhusmiljöer.

4) Stängning av risklokaler såsom restauranger och gym, vilka ersätts ekonomiskt.

5) Kraftfullt utökad sekvensering, annars navigerar man i blindo.

6) Ökad kapacitet för kontaktspårning genom att anställa och utbilda personal, och införandet av tydliga karantänsregler.
Min egna undran: Och hur kommer man att bära sig åt för att få fram ett vaccin som funkar på dom muterade virussorterna under dessa 3-5 veckor?

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:01

Här kommer ett klipp till från artikeln i föregående svar:
Vi har även ett internationellt ansvar. Hade hela världen agerat lika resolut som man gjort i Asien hade pandemin med stor sannolikhet varit förpassad till historieböckerna, eller åtminstone varit under full kontroll.
Min egna kommentar: Nu kritiserar dom tydligen även tex Danmark och Norge. Ja, jösses!

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:09

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren.

Här kommer ett inlägg skrivet av den sedan tidigare här i ämnet kända norskan postat i den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! för ca 8 timmar sedan:
OM ALLA ANVÄNDER RIKTIGA MASKER, KAN PANDEMIN STOPPAS PÅ FYRA VECKOR
Min egna kommentar: Hon menar alltså att professor Björn Olsen och hans kollegor pratar i nattmössan, och att det räcker att alla använder godkända munskydd i 4 veckor. :D :D

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:15

Varannan 80-åring på IVA överlever

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... overlever/

Ett klipp:
Fler äldre får intensivvård på grund av covid-19 nu, än i våras. Dödligheten för åldersgruppen har gått ner och nu överlever mer än varannan 80-åring den tuffa vården.

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:25

Detta hör ihop med ett tidigare svar i detta ämne, läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51388 .

Här kommer ett inlägg postat i samma grupp, dvs Alla har rätt till syrgas! för 2 dagar sedan som borreliagruppsledaren (som även är admin i den gruppen) uppenbarligen inte ens hade läst innan hon skrev och postade sitt egna "påhitt" idag (det är jag själv som har blåmarkerat):
Klargörande inslag med Matti Sällberg som förklarar hur vaccinering funkar. Vaccinering skyddar mot svår sjukdom, ger en mycket mild variant av sjukdomen och minskar smittsamheten.
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51390 .

Post Reply