Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:42

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51394 .

40 nye tilfeller av mutert koronavirus påvist i Nordre Follo

Publicerad 25 januari 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/56Lo ... rdre-follo

Jag ger er inget klipp, utan säger bara följande: Kanske professor Björn Olsen och hans kollegor har några goda råd att ge till norrmännen, med anledning av att dom ju inte har varit lika duktiga i Norge som man tydligen har varit i Asien?

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 18:47

Nu vet jag inte om professor Björn Olsen och hans kollegor läser här, men jag har ett litet påpekande:

Man fixar ta mig tusan (ursäkta) inte en pandemi genom att sitta på en stol och säga till folk vad dom borde ha gjort.

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 19:30

Jag tror att jag återgår lite till vad en svensk flockidiot (som även är admin i den gruppen) skrev idag vilket jag postade här:

viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51388

Hon skrev (bland annat) följande:
Tredje vågens tillskyndare och vaccinkramare (som tror att det kommer att förhindra spridningen mer än mikroskopiskt) kommer att få titta i månen efter sin "flock immunitet".
WHO har haft en presskonferens idag som jag tyvärr bara hann lyssna lite grann på, men dom sade att vaccin är ett av dom 3 bästa verktygen när det gäller att minska/stoppa spridningen.

Så vad sjutton jiddrar borreliagruppsledaren om egentligen? Dvs, hon säger ju för bövelen (ursäkta) tom emot WHO!

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 19:44

Som ni kanske har sett i tidigare svar här i ämnet så har jag haft en privat diskussion med borreliagruppsledaren som jag nämner i föregående svar, men jag kan inte återge vad hon sade till mig.

Men jag kan berätta att hon har fått skarp kritik tidigare* gällande hennes uttalanden om borrelios vilket (om jag minns rätt) gällde hennes påstående om att hon lider av inte mindre än 9 olika samtidiga infektioner, dvs detta var innan hon påstod att hon hade drabbats av covid-19 också.

* Bland annat från Mats Reimer.

X-member

Post by X-member » Mon 25 Jan 2021 20:22

Med anledning av det som jag skrev i föregående svar, så läste jag nu lite på Borrelia- och TBE-föreningens sida på facebook där jag hittade följande kommentar skriven för ca en vecka sedan:
Går inte att öppna länken, men jag reagerar starkt på rubriken, jag har själv både neuroborrelia och långtidscovid, snälla det är en grov missuppfattning att vi med långtidscovid får någon som helst hjälp i Sverige, det är isf en promille av alla sjuka!! Det är bara nonsens, vi får ingen hjälp alls förutom ev lite astmasprayer trots svår sjukdom. Det skiljer sig inte det minsta från bristen på vård för borrelia från bristen på vård för långtidscovid!
Min egna kommentar: Hon snackar skit, lider man av en neuroborrelios* (dvs, en aktiv borreliainfektion i CNS) så går man till en läkare som tar ett spinalvätskeprov samt ett borreliatest och kan då läkaren konstatera att det rör sig om en neuroborrelios så skriver läkaren ut antibiotika för detta!

* Dvs har symptom som tyder på detta.

CNS = Centrala nervsystemet.

Tillägg:

Det är uppskattningsvis 6 400 svenskar som diagnosticeras med och behandlas för en neuroborrelios i Sverige varje år. Så hon ljuger alltså så innihelvete (ursäkta)!

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 13:50

GW:s vaccinraseri: Nu flyttar jag till Israel

Publicerad 26 januari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQ ... ill-israel

Artikeln ovan kräver inloggning men jag kan ändå ge er ett klipp:
Leif GW Persson, 76, tycker att vaccineringen går på tok för långsamt i Sverige. Problemet menar han är en krånglig svensk byråkrati.
Min egna (lite luriga) kommentar: Duger inte Norge?

Tillägg senare:

Anders Tegnell förklarar på dagens (26 januari 2021) presskonferens att man inte kan vaccinera fler personer än man har vaccin till. Och det är precis samma sak i Norge och i många andra länder.
Last edited by X-member on Tue 26 Jan 2021 14:38, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 13:57

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51388 .

Här kommer ett svar till borreliagruppsledaren (som även är admin i gruppen) från en annan person postat för ca 1 timma sedan:
Finns ju inget i det som säger att flockimmunitet var målet. Självklart har de räknat på immunitet och hur det påverkar smittspridningen. Det ingår i jobbet. Vore ju tjänstefel om de inte tog med immunitet i befolkningen i modellerna.
Min egna kommentar: Bra, ge den svenska idioten (dvs, borreliagruppsledaren) svar på tal!

Här kommer en svarskommentar till från samma person riktad till en annan idiot också postad för ca en timma sedan:
Mörkat? De har varit väldigt transparenta med att de räknat på immunitet hela tiden. Det går inte att räkna på smittspridning utan att ta med hur stor immunitet som finns i befolkningen.
Tillägg:

Jag kan ju inte avslöja vad flockidioten (dvs, borreliagruppsledaren) sade till mig via PM, men jag avslöja vad jag sade till henne.

Jag påpekade att FoHM aldrig någonsin har ljugit om vilken strategi vi har i Sverige.
Last edited by X-member on Tue 26 Jan 2021 15:10, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 14:14

Anders Tegnell meddelar på dagens (26 januari 2021) presskonferens om covid-19 att det minskar just nu i Sverige och Socialstyrelsen meddelar att det nu är 25 % ledig IVA-kapacitet i Sverige.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 15:18

Tegnell: Brittisk mutation kan ta över

Publicerad 26 januari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ ... an-ta-over

Ett klipp (resten får ni läsa i artikeln):
Ytterligare 242 dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats i Sverige, meddelar Folkhälsomyndigheten. Därmed har totalt 11 247 smittade avlidit i landet.

Sammanlagt har 556 289 personer i Sverige bekräftats smittade av covid-19.

Trots vinter, som beskrivs vara gynnsamt för virusets spridning, minskar spridningen just nu lite i Sverige.
Min egna kommentar: Tänk nu på att dagens siffror gällande antal döda gäller för 4 dagar (+ kanske även en del eftersläpningar).

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 15:22

Man har rapporterat 20 döda pga covid-19 och 652 nya smittade idag (26 januari 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 030.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10- ... g-indlagte

Post Reply