Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 15:40

Portugal: Skenande smitta och ambulanskaos

Publicerad 26 januari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA ... bulanskaos

Ett klipp:
Ambulanskaos

I fredags rapporterade landet sin högsta dödssiffra hittills i covid-19 – för femte dagen i rad.

Läkare vittnar om en sjukvård i kaos. Ambulanser köar utanför sjukhus i väntan på lediga sängar. I tisdags dog en man i staden Portalegre efter att ha väntat på plats i tre timmar.

– Vårt sjukvårdssystem är under extrem press. Det finns en gräns och vi är mycket nära den, sa hälsoministern Marta Temido till reportrar i förra veckan enligt Reuters.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 15:50

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51390 .

Jag kan ju inte avslöja vad borreliagruppsledaren (som även är admin i facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas!) sade till mig via PM, för det är ju privat.

Men jag kan ge er alla mitt PM skickat till två andra admins i den facebookgruppen (det är jag själv som har tagit bort borreliagruppsledarens namn):
[Borttaget namn] sprider alltså ut i sitt inlägg (som tyvärr ännu är kvar i gruppen trots att hon bryter mot gruppens regler!) att det inte kommer att gå att återgå till ett normalt liv någonsin, någonstans i hela världen.

Är detta verkligen ett budskap som hör hemma i er grupp?
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4530#p51404 och här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4500#p51377 .

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 16:29

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4520#p51388 dvs, att borreliagruppsledaren som jag nämner i föregående svar försöker lura folk att tro att man har använt flockimmunitets-strategin i Sverige.

Här kommer en svarskommentar (och det är Anders Tegnell som hon talar om) postad under borreliagruppsledarens inlägg i gruppen: Alla har rätt till syrgas! för ca 7 timmar sedan:
Ja han har mörkat och ljugit från början och det tror jag Löven och regeringen är fullt medveten om.
Min egna kommentar: Jag kan försäkra denna person om att hela den svenska regeringen och alla andra personer som förstår svenska vet att den svenska strategin har varit att minska smittan (dvs, plana ut kurvan) och inte öka den!

Detta framgick dessutom (precis som vanligt!) även på dagens (26 januari 2021) presskonferens om covid-19!!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4220#p51083 .

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 16:44

Detta har en viss koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4530#p51403 .

Vaksineringen kan bli to måneder forsinket

https://www.nrk.no/norge/vaksineringen- ... 1.15345970

Ett klipp:
Norge får betydelig færre doser av AstraZeneca-vaksinen i første kvartal. Den nedslående beskjeden kom fredag etter at det tidligere på dagen ble meldt at massevaksineringen kunne starte tidligere.

Risikogrupper først i april/mai

– Det betyr en betydelig forsinkelse i vaksinasjonsprogrammet. Det betyr at mange i risikogruppene blir vaksinert i april og mai i stedet for februar og mars, skriver overlege Preben Aavitsland i FHI i en e-post til VG.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 21:04

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas!:

Jenny Fjell som både är läkare och gruppens ledare hade postat följande i ett inlägg för 11 timmar sedan (och så länkar hon till detta):
Corona kommissionens hearing direkt
En person svarar (bland annat) följande i en svarskommentar:
Jag tittade en minut när Hallengren förnekade att flockimmunitet var strategin, sen klarade jag inte mera.
Min egna kommentar: Flockidioterna (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4540#p51410 ) lurar alltså varandra i dom där flockidiotgrupperna.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 21:18

C kräver munskydd i alla offentliga miljöer

https://www.expressen.se/nyheter/c-krav ... a-miljoer/

Ett klipp:
Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att spridningen av det muterade viruset är skäl till att utöka rekommendationen om munskydd i nuläget.
Min egna kommentar: I Sverige kräver ett sådant krav att man vänder sig till regeringen och inte till FoHM!

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 21:26

Hallengrens känga till Busch: ”Djupt oärlig”

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... pt-oarlig/

Ett klipp:
En rad aktörer kräver svar om smittspridningen inom äldreomsorgen, under en öppen utfrågning i riksdagen.

Socialminister Lena Hallengren (S) försvarade sig mot kritiken – och riktade en känga mot Ebba Busch (KD).

– Att hävda att regeringen medvetet skulle ha låtit tusentals människor avlida är en djupt oärlig beskrivning.

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 21:32

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4530#p51403 .

Sveriges vaccinering jämfört med Norden: ”Står sig väl”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA ... ar-sig-val

Ett klipp:
Om vaccinationstakten fortsätter som den gör nu kommer Sveriges vuxna befolkning inte ha vaccinerats förrän hösten 2023.

Men vaccinationsstrategin ligger i nivå med resten av Nordens.

– Den står sig väl, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Min egna undran: Vaddå hösten 2023? Är det journalisten som har räknat ut detta själv eller vad?

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 21:47

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne.

Emma Spak om försenat Astra-vaccin: ”Oroväckande”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... rovackande

Ett klipp:
Larmet från Astra Zeneca om kraftigt försenade vaccindoser oroar hela Europa.

Men Sverige står fast vid sin plan: alla svenskar som vill ska ha vaccinerats till midsommar.

– Än så länge håller vi kvar den målbilden. Men den är ju avhängig av att vi får fler leveranser, säger Emma Spak, chef för SKR:s hälso- och sjukvårdssektion.
Min egna kommentar (med anledning av det jag postade i föregående svar): Var sjutton kommer uppgifterna om att man inte kommer att ha vaccinerat hela den svenska befolkningen (dom som vill ha vaccin alltså) förrän hösten 2023 ifrån?

Menar man möjligen att man inte kommer att öka tempot även om man får tillgång till mer vaccin?

X-member

Post by X-member » Tue 26 Jan 2021 22:00

Nu är ta mig tusan (ursäkta) tjötkärringen i den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! i farten igen.

Hon har lagt ut "femtielva" olika mailadresser (vilket sannolikt är ett brott mot datalagen!!) till vilka hon har skickat en lång skrift där det (bland annat) står följande:
På de allra flesta boenden finns inte syrgas och dropp så när de gamla behöver detta går det ej att tillhandahålla
Min egna kommentar: Är hon möjligen imbecill? Självklart finns det både syrgas och dropp "att tillhandahålla" för dom svenska läkare som "orkar" se till att få dit det! Gud i himlens höjd, varför säger ingen person ifrån i den gruppen!

Tror den imbecilla kärringen möjligen att syrgas enbart finns i ett hål på sjukhus?

Läs gärna även tjötkärringens tidigare lögn om detta här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=4480#p51355 .

Post Reply