Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sat 30 May 2020 19:45

Sykehusledelsen satt skulder ved skulder på fest

Publicerad 30 maj 2020.

https://www.nrk.no/osloogviken/ledelsen ... 1.15035420

Några klipp:
Helsedirektoratet anbefaler at alle holder minst én meters avstand. Det samme har sykehuset i sine regler.

– Jeg beklager virkelig at vi har glippet på det. Jeg informerte om det innledningsvis, at det er én meters-regelen som gjelder, sier administrerende direktør i Sykehuset Østfold, Hege Gjessing.
Mindre enn 50 deltakere

Sykehusdirektør Hege Gjessing sier at Folkehelseinstituttets retningslinjer om maksimalt 50 deltakere ble fulgt. To ansatte serverte pølser og hamburgere. Det var satt fram tre flasker med håndsprit.

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 19:57

Detta behövde verkligen sägas! Stort tack till Jan Guillou!

(Fattar inte varför jag har missat denna artikel tidigare.)

Därför är vi sämst i Norden på att rädda gamla från smittan
Inget vaccin finns mot girighet och privatisering

Publicerad 26 april 2020 (inte helt ny artikel alltså).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... an-smittan

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat det som man nu försöker ge Socialdemokraterna skulden för):
Sverige har misslyckats på ett särskilt område i kampen mot coronan, därom är alla ense. Det är ett av få obestridliga fakta i denna vildvuxna diskussion. Vi har varit sämst i Norden på att rädda våra gamla från smittan.

Och vad är det då som skiljer Sverige från Danmark, Norge och Finland?

Den svenska åldringsvården är privatiserad i långt större utsträckning än i grannländerna. Samma sak gäller hemtjänsten.

Privatiseringen innebär lägre bemanning, sämre utbildad och sämre utrustad personal med lägre lön, utan sjuklön om de stannar hemma för lite hosta.

Alla dessa faktorer är avsedda att leda till ökad vinst. Den lilla sidoeffekten är ökad dödlighet.

Privatiseringen i Sverige är en hjärtefråga för den svenska högern. Det är därför man till och med kan gå till domstol för att försöka förhindra anställda rätten till enklare skyddsutrustning i kontakt med coronapatienter. I Länsrätten kommer i sinom tid Stockholms högerstyre att förlora. Men då kan man ju alltid överklaga och åtminstone försena den oönskade kostnaden av visir och andningsskydd.

Girighet och privatisering är en dödlig farsot mot vilken inget vaccin finns i en värld där vinsten är viktigare än liv.
Tillägg:

Här kommer även en kommentar gällande denna artikel hämtad från en offentlig svensk facebookgrupp:
Eldrevården i Norge hadde IKKE klarat av det om smitten var sluppet løs, slik som i Sverige.

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 20:06

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer även en kommentar (skriven för ca 1 timma sedan) gällande artikeln i föregående svar från en person med mycket svenskt namn från samma svenska facebookgrupp:
Dags att Stalin- och islamistälskaren Guillou håller käften.
Och här kommer ett klipp från den svenska facebookgruppens regler:
Inget hatiskt innehåll mot någon
...vare sig det är invandrare, Tegnellpositiva medlemmar eller politiker.
Tillägg:

Och dessutom har hälften av "admins" i den svenska facebookgruppen namn som tyder på utländsk härkomst, så denna förbannat (ursäkta) svenska person är nog inte längre så där värst populär!

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 20:18

Detta har en liten koppling till ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=540#p47276 ) .

Professor Carl-Gerhard Gottfries varnar för ME-sjuka i spåren av coronaviruset

Publicerad 30 maj 2020.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.28532010

Ett klipp (vilket är allt som jag själv kan läsa då artikeln kräver inloggning):
ME, Kroniskt trötthetssyndrom, drabbade många som en följd av den svåra influensan Asiaten i början av 1960-talet. Nu befarar expertläkaren Carl-Gerhard Gottfries en ny våg ME-sjuka i spåren av Covid-19

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 20:27

En person har postat en bild med följande meddelande i den svenska offentliga galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!":
Nyanlända går före våra gamla
Personen fick (bland annat) följande svar (och det är jag själv som har tagit bort personens namn):
Välkommen till gruppen [borttaget mycket svenskt namn]! Admin har bett oss undvika att lägga upp inlägg som riskerar att splittra vår kamp för rätt till syrgas! Jag tycker inte ditt inlägg passar just i denna grupp därför, hoppas du förstår och inte tar illa upp.

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 20:31

Detta hör ihop med ett antal tidigare svar i detta ämne.

Det framgår faktiskt mycket tydligt i coronadebatten hur illa en del förbannade (ursäkta) Sverigedemokrater beter sig!

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 20:48

Coronautbrottet
Sjukvårdspersonalens superlön i sommar – 25 000 i veckan

Publicerad 30 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... 0-i-veckan

Ett klipp:
25 000 kronor i veckan – det får Region Västernorrlands personal som jobbar med coronapatienter i sommar.

Villkoret är att de skjuter upp sin ledighet.

– Sjukdomar tar inte semester, säger Lena Carlsson, sjukhusdirektör i Region Västernorrland.

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 21:06

Här kommer texten på en bild postad i en offentlig svensk facebookgrupp:
Semestra två timmar hemifrån låter spännande. Undrar hur maten, vinet och stränderna är där?
Min egna kommentar: Uppenbarligen en person som inte kan laga mat, hitta till systemet samt leta upp närmaste badplats. :D

Vädret är nu rätt så fint i Sverige (i alla fall i Göteborg) solen har lyst och vi har sommarvärme. Närmaste sjö (som jag kan se från min balkong) är nog snart varm nog att bada i. Och jag kan även hitta spisen för den finns nämligen i köket! :D

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 21:23

Detta handlar om artikeln som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=540#p47276 .

Ledaren för den svenska offentliga facebookgruppen: "Borrelia, kronisk eller persisterande, MSIDS, offentlig grupp" skrev följande för 8 timmar sedan bland kommentarerna till ett offentligt inlägg gällande denna artikel på facebook:
Var försiktiga med vad ni skriver, allihop, det finns bl.a. oseriösa journalister som gör allt för att misskreditera dem som inte blir friska snabbt.
Min egna kommentar: Varför i hela fridens namn skulle några journalister misskreditera personer som har varit sjuka en lite längre tid pga covid-19? Förstår faktiskt ingenting.

Tillägg:

Och förövrigt så är det ett brott mot svensk förtalslag att misskreditera namngivna privatpersoner offentligt.

X-member

Post by X-member » Sat 30 May 2020 21:38

Tillägg till svaret ovan.

Jag skulle faktiskt inte bli förvånad alls om borreliagruppsledaren har trott att man förnekar långvarig borrelios i Sverige (vilket ju inte är sant men som mig veterligen fortfarande sprids ut av dårfinkar) och så tror hon att man därmed även förnekar långvarig covid-19-infektion och/eller långvariga kvarstående symptom efter en covid-19-infektion. Suck!

Tillägg:

Kunde nu konstatera att dårfinkarna i Borrelia- och TBE-föreningen fortfarande (trots alla mina tillsägelser genom åren!!) lurar folk att tro att man förnekar långvarig borrelios i Sverige, ett klipp:
Vi vill ha erkännande av svenska myndigheter att långvarig borrelia samt co-infektioner existerar
https://www.borrelia-tbe.se/om%25252520 ... 02016.html

Post Reply