Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 31 May 2020 13:41

Genen ökar risken för demens – och svår coronasjukdom

Publicerad 31 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA ... onasjukdom

Ett klipp (men tyvärr kräver artikeln inloggning så mer än så här kan jag inte läsa):
Så många svenskar bär på dubbelgenen

Studien fokuserar på genen ApoE och en av varianterna, kallad E4, som påverkar kolesterolnivåer och ökar risken för hjärtsjukdomar och inte minst demenssjukdomar som Alzheimers.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 13:51

Svensk kollektivtrafik: sprid ut skolstarten

Publicerad 30 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... kolstarten

Ett klipp:
Den 15 juni kan gymnasieelever och studenter vid högskolor åter ta sig till skolorna för undervisning på plats. Det meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) vid en pressträff på fredagen.

Men när skolorna öppnar i augusti är risken stor för trängsel på tåg, spårvagnar och bussar. Särskilt i morgonrusningen.

– När hundratusentals elever som börjar vid samma tid ska åka med kollektivtrafiken till skolan kommer det inte finnas kapacitet att sätta in fler bussar och tåg för att säkerställa att det inte blir trängsel. Vår farhåga är att det kommer bli trångt, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 14:17

Jag har läst (dock var artikeln inte riktigt pålitlig) att man skall göra något liknande i Grekland (dvs, testa alla vid ankomst) och man skulle (hör och häpna!) även ta emot svenskar i Grekland, dock inte Stockholmare.

Coronautbrottet
5 000 tyskar i stort turistexperiment på Mallorca

Publicerad 30 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR ... a-mallorca

Ett klipp:
Men för att viljan att rädda ekonomin inte ska öka smittspridningen sjösätter nu Spanien ett gigantiskt turistexperiment med 5000 tyska testresenärer. Det är regionen Balearerna, där Mallorca, Menorca och Ibiza är de stora turistdestinationerna, som redan den 16 juni kommer öppna upp för turistande tyskar, skriver Daily Mail.

Alla som reser till någon av semesteröarna ska först genomgå ett snabbtest på flygplatsen, sedan följa tydliga corona-riskprotokoll på transfern till hotellet där man kommer isolera resenärerna i sex timmar i väntan på resultatet från covid-19-provtagningen. Först därefter får man påbörja sin semestervistelse på allvar.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 14:47

Folkhälsomyndigheten
Alla dessa tester – vad ska vi ha dem till?

Publicerad 31 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... a-dem-till

Ett klipp (men denna artikel innehåller väldigt mycket mer intressant information och det är jag själv som har blåmarkerat):
Vet för lite

Om inga antikroppar finns betyder dock inte detta per automatik att man inte är immun, om du trots allt har smittats av viruset och varit sjuk. Det kan vara så att mängden antikroppar är så liten att inte kroppen upptäcker det. Kroppen har också fler sätt att skapa en immunitet på. Utöver antikroppar finns något som kallas för en cellmedierad immunitet, men hur detta ser ut med coronaviruset är det ännu ingen som vet.

Dessutom kan testet visa på antikroppar, trots att sådana egentligen inte finns. Inga tester är hundraprocentiga.

Men framför allt vet vi inte om, och i så fall hur mycket skydd, förekomst av antikroppar ger. Eller om mängden antikroppar har betydelse, eller hur länge en eventuell immunitet varar, och det är i ljuset av denna okunskap som Folkhälsomyndighetens försiktighet bör ses. Vi vet helt enkelt på tok för lite.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 14:55

Inga nya rapporterade dödsfall i covid-19

Publicerad 31 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA ... i-covid-19

Ett klipp:
Under helger är det en viss eftersläpning när det gäller inrapporteringen. Dödssiffrorna kan därför komma att öka i början av nästa vecka.

– Det har inte rapporterats in några dödsfall, det stämmer. Men det är eftersom vi har den här eftersläpningen på helger, säger Henrik Josephson på Folkhälsomyndighetens presstjänst till TT.

Det är ändå första dygnet sedan den 13 mars utan nya inrapporterade dödsfall, skriver SvD.

De uppdaterade siffrorna visar även att totalt 37 542 har bekräftats smittade av coronaviruset i Sverige.

2 064 personer får eller har fått intensivvård.

Att inga nya dödsfall har rapporterats kan verka som goda nyheter. Men det är inte läge att slappna av ännu, menar statsepidemiolog Anders Tegnell.

Hans budskap inför sommaren är tydligt: Glöm inte bort att pandemin fortfarande pågår.

Folkhälsomyndigheten ska presentera nya rekommendationer inför sommaren i nästa vecka, men Tegnell säger redan nu att man ska undvika kontakt med obekanta människor, rapporterar SVT Nyheter.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 15:10

Detta är hämtat från den svenska offentliga galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och var skrivet av en svensk person i 70-års-åldern som enligt vad jag kan utläsa på hans vägg på facebook, verkar vara Sverigedemokrat:
Avlivningsprigrammet av äldre fortsätter! FHMs aggressiva propaganda mot andningsskydd på äldreboendena fortsätter och Socialstyrelsens förbud mot syrgas på äldreboendena likaså! KÖTTBERGET ska utrotas!
Min egna kommentar: Det är alltså ingen mening alls att ledaren för den gruppen (som ju är läkare) klargör vem eller vilka det är som är ansvariga för vad samt vad Socialstyrelsen har sagt (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=390#p47124 ), för folk kan ju uppenbarligen inte läsa!

Tillägg:

Jag kan även se på denna persons vägg på facebook att denna person har hämtat sin "inspiration" från en falskspelande visselblåsande svensk läkare (läs mer om denna läkare här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=520#p47256 ) .

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 15:34

Tillägg till föregående svar:

Ledaren för den gruppen (som dessutom är läkare) skrev alltså följande den 22 maj 2020:
Det är nu tydligt att syrgas ska erbjudas och att Sveriges regioner och kommuner har ansvar för att lösa det.
Tillägg senare:

Kommentaren i föregående svar är skriven under ett inlägg där det framgår bland kommentarerna att denna äldre person (som vårdas på sjukhus!!) faktiskt har erbjudits syrgas men att den äldre personen vägrade att ta emot det. Så 70-åringen (som skrev denna kommentar) kunde tydligen inte ens läsa innantill i den information som gavs.

Ytterligare ett tillägg:

Man ger rådet (bland kommentarerna) att polisanmäla eller IVO-anmäla sjukhuset/läkaren för detta. Men har patienten själv vägrat ta emot syrgas (vilket den anhörige alltså har informerat om i den offentliga gruppen), så tror jag inte att det är någon mening.

Ett tillägg 3 juni 2020, den anhörige personen skriver idag följande:
Han drar ut sitt näringsdropp och kan inte få syrgas då han gör samma sak med den. Vad gör jag nu?? Några förslag? Om ni är troende, snälla be för pappa, Taisto som ”vårdas” på Södertälje sjukhus.
Min egna kommentar: Det kan man knappast anklaga varken sjukhuset eller personalen för!
Last edited by X-member on Wed 3 Jun 2020 13:55, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 16:37

Här kommer ett klipp från ett mailsvar från professor Björn Olsen vilket professorn tillät att man postade i den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det är märkligt att ha en fan club på fb. Jag har varken Twitter, instagram eller face book och är helt ointresserad av sociala medier. Jag blev varse det efter att jag fått några arga mail där ni anklagades för ett högt tonläge och hotfulla kommentarer. Högt tonläge behövs, men hot är en "no go zoon". Jag har fått min beskärda del av den varan och vill inte att andra skall utsättas för det.
Min egna kommentar: Håller helt och hållet med professor Björn Olsen om att man ofta har betett sig väldigt illa i den gruppen.

Tillägg:

En person i den gruppen drog sig ta mig tusan (ursäkta) inte ens för att ljuga om att professor Björn Olsen förnekar sen borrelios, vilket ni kan läsa om här: viewtopic.php?f=11&t=6305&start=170#p47048 .

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 20:01

Detta hör ihop med föregående svar i detta ämne.

Professor Björn Olsen har (vilket jag nu kan läsa i den gruppen) bland annat fått följande svar på detta mail, där han inte säger ett förbannade (ursäkta) ord om att man kommer att kunna få bort viruset helt och hållet:
Vi vill tacka dig för att du är den du är och allt du gjort och gör för att få ordning på kaoset och få bort detta hemska virus.
Min egna kommentar: Snacka om att lägga ord i munnen på professor Björn Olsen, och nu är jag förstås mycket nyfiken på vad professorn svarar.

Tillägg:

Här kommer ett klipp från nätet gällande detta:
När kan vi förvänta oss att coronaviruset är utrotat? Det är otroligt sällsynt att en sjukdom utrotas helt enligt WHO.
Så, jag är alltså nu mycket nyfiken på vad professor Björn Olsen svarar.

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 20:45

Här kommer texten på en bild postad av en misstänkt Sverigedemokrat i den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club":
Hur länge skall myndigheterna babbla om eftersläpning i statistiken? Borde ha lösts för länge sedan! Tror dom att vi är IDIOTER?
Här kommer ett svar från en lite klokare person:
Det kommer alltid vara släp. Siffrorna hoppar inte in i statistiken direkt när hjärtat stannar.
:D :D

Tillägg:

Denna misstänkta Sverigedemokrat är nog lite irriterad över att det inte har rapporterats några dödsfall alls idag i Sverige. Men om han väntar några dagar så dyker dom nog upp skulle jag tro.

Tillägg igen:

Jag kan ju iofs ha gissat fel (när det gäller hans politiska tillhörighet), han kan ju tillhöra någon annan "ju-fler-som-dör-ju-bättre-för-oss-grupp", dock känner jag själv inte till någon annan sådan grupp.

Post Reply