Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Sun 31 May 2020 23:35

Detta handlar om artikeln som jag postat här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=580#p47320 .

Här kommer en kommentar (från en person med ett svenskt namn) gällande denna artikel där FoHM informerar om att inga döda har rapporterats idag samt påpekar att detta kan bero på "eftersläpningen", och detta är hämtat från den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club":
Sosse strategi= ljug så mycket som möjligt, ca 80% går på det!
Min egna kommentar: Vad i himmelens namn (ursäkta) har detta med Socialdemokraterna att göra?

Läs gärna även vad en annan misstänkt Sverigedemokrat har skrivit om detta idag i den gruppen här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=580#p47325 samt vad professor Björn Olsen själv tycker om det som skrivs i den gruppen här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=580#p47323 .

X-member

Post by X-member » Sun 31 May 2020 23:48

Då jag och professor Björn Olsen har mailväxlat rätt så mycket med varandra på den tiden som jag hade en borreliagrupp, så funderar jag faktiskt på att maila och fråga honom om han verkligen uppskattar att div Sverigedemokrater "förpestar" den grupp som ju är tillägnad honom.

Tillägg:

Och med anledning av det som jag postade i föregående svar i detta ämne, så kan det faktiskt tom vara så att professor Björn Olsen är Socialdemokrat!

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 0:21

Haha, inte ens den falskspelande visselblåsande läkaren* håller med dom. Detta är hämtat från hans vägg på faceook, vilket är offentligt och läsbart av alla, och var postat för en timme sedan:
Folk som lägger ut att "C19-viruset inte finns" & att "5G ÄR viruset", eller skickar mess till mig om 5G, tas bort som vänner fortsättningsvis

Uppdatering: Håll inne med den där j***a silver-soppan också
* Läs vem jag menar här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=490#p47222 .

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 9:25

Detta har en koppling till många tidigare svar i detta ämne.

Åkesson: ”Tror att vi missgynnas i sådan här kriser”

Publicerad 29 maj 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akes ... har-kriser

Ett klipp:
Om många kritiserar den svenska coronastrategin kommer Sverigedemokraterna stå i främsta ledet med budskapet ”Vad var det vi sa”
Min egna kommentar: Vad i hela fridens namn har Sverigedemokraterna sagt, bortsett från vad en antal galningar säger i div facebookgrupper och i mindre seriös media?
Last edited by X-member on Mon 1 Jun 2020 9:57, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 9:37

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Hittade nu vad Åkesson har sagt:

Svensk politik
Åkesson: Regeringen har gömt sig bakom Anders Tegnell

Publicerad 16 maj 2020.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akess ... s-tegnell/

Min egna kommentar: Ok, så om han själv någon gång i framtiden skulle bli statsminister (gud förbjude!) så kommer han alltså att sköta allt arbete helt själv?

I så fall så har vi nu fått en förklaring till vad en person skrivit vilket jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=550#p47286 dvs, detta (vilket alltså gäller Socialdemokraterna, FoHM, Socialstyrelsen och MSB):
Fortfarande alldeles för höga siffror... förtroendet borde vara noll.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 9:52

Jag själv är egentligen inte så där värst förtjust i politik, så låt oss lämna det ämnet och återgå till covid-19 igen.

Malmö
Misstänkt coronasjuk anställd hostade på patienter

Publicerad 31 maj 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... -patienter

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Den polisanmälde arbetade på ett LSS-boende i Malmö. Efter en långtidssjukskrivning för misstänkt covid-19 kom hen dock tillbaka till arbetet med en kraftig hosta och svårigheter att prata.

Helt utan skyddsutrustning satt den anställde tillsammans med högriskpatienter. På Sydsvenskans fråga om hur funktionsstödsförvaltningens högsta chef Annelie Larsson ser på saken svarar hon.

– Om medarbetaren har varit hemma i fyra veckor så tänker jag att vederbörande har läst att man kan ha kvardröjande symtom som hosta, men ändå vara frisk. Det kan också ha funnits en läkarkontakt.

Den anställde skickades dock hem från jobbet direkt som en läkare fick reda på vad som hänt.
Min egna kommentar: Ovanstående borde väl bevisa att man faktiskt erkänner att man kan bli långvarigt sjuk av covid-19 i Sverige? Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=540#p47276 och här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=570#p47314 .

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 10:08

Får nog återvända lite till politiken igen, för jag hittade nu följande på en falskspelande visselblåsande läkares (ni hittar vem jag menar här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=490#p47222 ) vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla och var postat för ca 1 timma sedan, idag 1 juni 2020:
Den 30:e maj hade Sverige den högsta dödligheten per capita i världen vad gäller Covid-19 under de senaste sju av fjorton dagarna (1) på grund av flertalet brister i den officiella hanteringen.
Min egna kommentar: Aha, inte konstigt att vissa personer blev lite irriterade igår när man inte hade rapporterat några döda alls i Sverige vilket ni kan läsa om här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=580#p47325 .

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 13:20

Coronautbrottet
Experter: Ett vaccin kan vara klart redan i år

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... redan-i-ar

Ett klipp:
Arbetet med att ta fram ett vaccin mot det nya coronaviruset går i rekordfart: tio varianter har redan börjat testas på människor.

Nu börjar WHO och andra experter tro att ett vaccin kan vara klart innan året är slut.

– Det är fullt rimligt att vi har fyra, fem godkända vaccin då, säger Matti Sällberg, professor på Karolinska institutet.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 13:24

Coronautbrottet
Dan Eliasson: ”Nu måste vi börja förbereda oss på nästa kris”

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... nasta-kris

Ett klipp:
– Det som slår mig när dessa experter pratar är hur viktigt det är att de demokratiska institutionerna, alltså regeringar och parlament, agerar med kraft i den här situationen, för att möta konsekvenserna med arbetslöshet, fattigdom och social oro, säger Dan Eliasson.

– Om man inte är framgångsrik i det arbetet så finns risken att anti-demokratiska krafter – de totalitära rörelserna – blir starkare i en sådan miljö. Det de säger är egentligen att ”möt människors oro, agera och gör insatser för sysselsättningen” för annars finns det risk för att demokratin undergrävs och andra krafter växer sig starka”.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 13:34

Andelen äldre covidpatienter har minskat kraftigt

Publicerad 23 april 2020 (Obs! En lite äldre artikel alltså!).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ande ... t-kraftigt

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Först kom instruktioner från Region Stockholm om att intensivvård inte ska ges till covidpatienter med en eller flera allvarliga systemsjukdomar som KOL, BMI över 40, missbruk eller pacemakerberoende. Riktlinjerna innehöll också en övre åldersgräns på 80 år.

Larmen inifrån

Läkare som SVT har varit i kontakt med beskriver riktlinjerna som hårda och många reagerade. Veckan efter kom Socialstyrelsens riktlinjer som menade att ingen skulle bedömas efter sin ålder utan efter en förväntad återstående livslängd.
Min egna kommentar: Men detta hindrar inte en falskspelande visselblåsande läkare (ni hittar vem jag menar här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=490#p47222 ) att fortsätta hänvisa (än idag alltså) till dom äldre instruktionerna (från Region Stockholm).

Tillägg:

Möjligen kan visselblåsaren mena att det finns "skitstövlar" i vården som inte följer Socialstyrelsens riktlinjer.

Post Reply