Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 14:30

Folkhälsomyndigheten
Tegnell: Minskningen har stannat av

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70 ... stannat-av

Ett klipp:
Ytterligare 8 personer som smittats av coronaviruset har rapporterats döda i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Dödssiffran stiger därmed till 4 403 personer.

Den positiva utvecklingen i Europa verkar ha stannat av, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

– Möjligen kan det vara en effekt av att man börjar öppna upp, men vi får se, säger han.

Den stora motorn i smittspridningen är fortsatt Sydamerika, säger han.

– I Sverige har den successiva minskningen stannat av något. Vi analyserar vad det beror på.
Min egna kommentar: Glöm nu inte att det är en viss "eftersläpning" när det gäller antal döda i Sverige, så den "rätta siffran" kanske dyker upp först imorgon.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 14:42

Detta är hämtat från en bild i den svenska offentliga galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" och var postat av en person med ett namn som tyder på utländsk härkomst:
Om ni tycker att regeringen är dumma i huvudet för att Sverige inte har utegångsförbud så varför i helvete är ni ute då
Min egna kommentar: Den kängan förtjänar nog en hel del svenskar skulle jag tro! :D :D

Tillägg:

Här kommer ett klipp från ett inlägg i den offentliga facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" (och källan tycks vara SVT men personen har inte postat någon länk):
Svensk lag tillåter inte utegångsförbud eller liknande inskränkningar i rörelsefriheten.
Därför kan Sverige inte utfärda utegångsförbud
Många länder har begränsat sina medborgares rörelsefrihet med anledning av det nya coronaviruset. Men det finns inte stöd i svensk lag att helt och hållet gå i andra länders fotspår.

X-member

Post by X-member » Mon 1 Jun 2020 15:02

Coronaviruset
Kommission ska utvärdera Sveriges coronaarbete – beslut inom kort

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -inom-kort

Ett klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Äldreomsorgen kan få bakläxa

Redan nu tror Stefan Löfven att problemen i äldrevården, där många avlidit i covid-19, kommer att vara sådant som kommer att lyftas fram av kommissionen. Direktiven för exakt vad den ska titta på och hur själva sammansättningen av kommissionen ska bli, det vill Löfven göra i samarbete med alla övriga riksdagspartier.

– I för många delar har det inte fungerat, för många äldre har varit smittade, säger Löfven men poängterar att det dock inte gäller hela äldrevården.
Min egna kommentar: Precis!

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 13:41

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne.

40 äldreboenden sticker ut – fördubblad dödlighet under coronavåren

Publicerad 2 juni 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aldr ... rklaringar

Ett klipp:
SVT har identifierat runt 40 äldreboenden runt om i landet som sticker ut och där överdödligheten var mer än 100 procent under vecka 10 till vecka 19. Majoriteten av boendena ligger i Stockholmsområdet – men boenden finns även i städer som Borlänge, Göteborg, Gävle och Linköping.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 13:49

Ledaren för patientföreningen FSI skriver idag (2 juni 2020) följande i sin egen offentliga grupp på facebook och han talar om covid-19:
Tyvärr kan man konstatera att Sverige har misslyckats totalt. Vi har dagligen flest döda per en miljon invånare i jämförelse med övriga världen. Vi är ett U-land.
Min egna kommentar: Han påstår alltså, troligen utan att ens förstå det själv, att man inte har gjort något alls i Sverige. Förbannade (ursäkta) lögnhals!

FSI = Föreningen för Svårdiagnostiserade Infektionssjukdomar

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 14:25

Lyssnar just nu på dagens presskonferens om covid-19 och man säger att det hade varit helt omöjligt att testa alla med misstänkt covid-19 för det hade inneburit att man hade behövt ta en miljon tester* i veckan. Därför valde man alltså (från början) att istället säga till om att folk som är sjuka skall hålla sig hemma.

* Att utreda någon som är sjuk innebär faktiskt inte att enbart ta ett covid-19-test!

Jag kan dock ha feltolkat något, så vi får väl hoppas att detta kommer att dyka upp i någon artikel.

Och med anledning av det som jag postade i föregående svar, så lär FSI-ledaren och patientföreningen FSI få mycket svårt att få till ett samarbete med svensk sjukvård, om han (eller deras förening) nu inte kan hålla sig till sanningen!

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 14:45

Folkhälsomyndigheten
65 nya rapporterade dödsfall i covid-19

Publicerad 2 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na ... i-covid-19

Ett klipp:
I Sverige har nu 4 468 personer med bekräftad covid-19 dött, då 65 nya fall har registrerats det senaste dygnet.

Antalet inläggningar på intensivvården som tidigare minskat ligger nu mer stabilt.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 14:52

Ledaren för patientföreningen FSI skrev igår (1 juni 2020) följande i sin offentliga grupp på facebook (och det är jag själv som har blåmrkerat):
Jag kommer nu vara extra hård gällande inlägg. Jag vill ha kvar detta forum. FB är rätt hårda och en del av er delar frekvent sidor som anses vara konspiratoriska. Ibland håller jag med dem, men inte alltid.
Oavsett vad just Du tycker så är det enbart att förhålla sig till det. Vi får helt enkelt anpassa oss.
Jag hoppas jag kan fortsätta skriva om det jag anser behöver förbättras. För det finns en förbättringspotential inom många områden.
Min egna kommentar: Håller han sig bara till sanningen (och pålitliga källor) så lär han nog inte få några problem alls! Läs vad jag menar här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=600#p47342 .

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 15:09

Här kommer ett klipp från ett inlägg (och detta är hämtat från en artikel) i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige":
..själva videon får Löfvenberg frågan från Tallinger om hur många patienter som dött på grund av att ”man inte får syrgas“. Löfvenberg svarar först ”jag känner inte till några siffror“, därefter ”kanske ett par“ och slutligen ”tio fall”. Men även om Löfvenbergs upplevelser stämmer så är det objektivt sett, i relation till Sveriges befolkning, inte en ”humanitär katastrof“ vilket både Tallinger och Löfvenberg menar. Löfvenbergs utspel har beskrivits i en ledare i Hela Hälsingland av Lillian Sjölund.

Tallingers konspirationsteorier sprids i Facebookgruppen Alla har rätt till syrgas och med hashtagen #syrgasåtalla. I gruppens beskrivning framgår kravet att alla coronapatienter vid behov ska kunna behandlas med syrgas, oavsett ålder. Något som alltså inte stämmer överens med rådande och etablerad medicinsk praxis och de föreskrifter som regionerna har utfärdat.

I gruppen förekommer både sakliga och mer osakliga diskussioner, som inte minst kretsar kring Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell. Men utöver det förekommer även bisarra och absurda inlägg. En person lägger ut en bild på sig själv när hen demonstrerar med skylten ”FHM=Folkhälsomördarna”. En annan skriver om att kontakta ”någon ombudsman för att testa de rättsliga grunderna för besluten om morfin istället för syre”. Och en tredje person sprider Jon Tallingers inlägg på Facebook om att den som injicerar morfin istället för att ge syrgasbehandling enligt internationell rätt kan bli åtalad som ”kollaboratör”. I just det inlägget hänvisar Tallinger till advokaten Gudrun Herlertz som menar att de tillsammans samlar in bevisning mot svenska staten för att kunna väcka en rättsprocess i Europadomstolen.
Min egna kommentar: Det ser ut som att det är fler än jag, som har förstått vad man sysslar med i den galningsfacebookgruppen. Dock har jag själv velat bortförklara det med att läkaren som leder gruppen har släppt in personer som inte borde ha släppts in i gruppen.

X-member

Post by X-member » Tue 2 Jun 2020 15:18

Ett klipp (från klippet i föregående svar):
Löfvenberg svarar först ”jag känner inte till några siffror“, därefter ”kanske ett par“ och slutligen ”tio fall”.
Det finns alltså inte några bevis för att det rör sig om 2200 fall, vilket den falskspelande visselblåsande läkaren Jon Tallinger har spritt ut (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=520#p47262 ) .

Post Reply