Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 15:42

Detta handlar om att Anders Tegnell har sagt idag att han anser att den svenska strategin, dvs att hålla nere antalet smittade så att sjukvården klarar av alla som behöver ha vård, har fungerat bra.

Här kommer några kommentarer hämtade från den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" gällande detta:
Det är musiklärarpaddan Hallengren och pajasen Löfven som har ansvaret!
Det måste för fan finnas högre makter som ta kål på hela bunten!? Kollektivt självmord hade inte varit fel.
Vad professor Björn Olsen har sagt om sådant här (vilket har postats i den gruppen) kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=580#p47323 .

Min egna kommentar: Så antingen kan man inte läsa innantill eller så bryr man sig inte ett förbannade (ursäkta) dugg om av professor Björn Olsen själv säger i den gruppen!

Tillägg:

Läs gärna även det jag skrev här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=590#p47327 .

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 15:56

Här kommer en svarskommentar från en person med finskt namn på ett inlägg i den offentliga svenska facebookgruppen: "Coronaviruset i Sverige":
Utvärdering av det hela kan göras tidigast nästa år någon gång och fram till dess måste vi leva, vi 99.95% som överlevt. Vi måste ha mat på bordet, värme i huset på vintern, kläder, ha lite roligt ibland. Fokusera på att leva och inte på dödssiffror dagligen.

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 16:14

Detta har en koppling till ett tidigare svar i detta ämne (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=540#p47276 ) .

Tillsätt resurser så att vi klarar rehabiliteringen för covid-19-patienter

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.gp.se/debatt/tills%C3%A4tt- ... 1.28681888

Ett klipp:
Ihållande funktionsnedsättningar

Mellan 75-80 procent av intensivvårdspatienter genomgår en mycket påfrestande vård under längre tid, ofta omkring tre veckor, och många får därefter en rad ihållande funktionsnedsättningar, vilket innebär stor belastning på den rehabiliterande vården. Från flera regioner höjs nu röster för att tillgången till rehabilitering måste ses över.

Personalbrist har länge varit en av vårdens största utmaningar. Nu står vi inför ett eskalerande behov i Sverige. Återhämtningsfasen efter Covid-19 är personalintensiv och kostsam. Många patienter lider efter Covid-19 av muskelsvaghet och minskad rörlighet som en följd av förlorad muskelmassa och muskelfunktion. Minskad rörlighet gör det svårt för patienter att på egen hand klara av vardagliga rutiner vilket gör vårdbehovet än mer tungt och krävande.

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 16:24

Vad i helvete (ursäkta den lite grövre svordomen) är detta? Här kommer en kommentar under ett inlägg med en artikel där Anders Tegnell har informerat om att den svenska strategin, dvs att hålla nere antal smittade så att sjukvården klarar av det, har fungerat bra. Och detta är återigen hämtat från galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!":
Det finns ingen ursäkt, här har folk sakta men säkert dödats med hjälp av morfin som injicerats, samt ordinerat att INGEN syrgas ska ges till den behövande detta efter rekommendation av Löfven o Tegnell vilket i sig gjort att över 4500 människor fått sätta livet till !!
Min egna kommentar: Har möjligen svenska Sverigedemokrater börjat med ännu värre lögner? Dvs, att alla svenska covid-19-drabbade som har dött har avlivats med morfin?

Läs gärna även det jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=620#p47367 .

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 16:29

Tillägg till föregående svar i detta ämne.

Här kommer vad ledaren (som är läkare) för den gruppen skev 22 maj, vilket ovanstående (mycket misstänkta Sverigedemokrat) alltså inte ens har läst (och det är jag själv som har blåmarkerat vilka som är ansvariga):
Det senaste dygnet har det skett något av ett genombrott i mediarapporteringen då DN publicerade fem arriklar som berörde vikten av syrgasbehandling under samma dygn. DNs ledarsida tog tydligt ställning för syrgasbehandling, IVO meddelade att de kommer att öppna tillsyn och Lena Hallengren informerade om att syrgas ska ges till slla som behöver det. Jag förstår att många könner frustration över detta då det kan uppfattas som förhoppningar utan substans. Men jag ser det som en milstolpe! Det är nu tydligt att syrgas ska erbjudas och att Sveriges regioner och kommuner har ansvar för att lösa det.Jag vill bara instämma.

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 16:38

Coronautbrottet
Ebba Busch om Sveriges höga dödstal: Regeringens misslyckande

Publicerad 3 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... sslyckande

Ett klipp:
Ebba Busch kräver nu en ökad öppenhet kring Sveriges strategi framöver. Hon vill också öka testningen och att regeringen säkrar att personal i vården får ledigt i sommar.

Även SD-ledaren Jimmie Åkesson reagerar på det Tegnell säger i intervjun. Åkesson kallar uttalandet för ”häpnadsväckande” och tillägger att ”Sveriges coronahanteringen blir mer obegriplig för varje dag.”
Min egna kommentar: Uppenbarligen har tom politiker mycket svårt att förstå den svenska strategin. Men kanske dessa båda har blivit lurade tex av Trump, som ju (vilket dock var felaktigt) hävdade att den svenska strategin var att uppnå flockimmunitet.

Tillägg:

Man kan faktiskt undra om det tom är så att Åkesson har blivit lurad av sina egna väljare (se tex dom båda föregående svaren i detta ämne).

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 16:53

Kan nu konstatera att även ledaren för patientföreningen FSI har börjat sprida konspirationsteorin att dom höga dödstalen kan bero på att äldre avlivas med morfin på våra äldreboenden, vilket framgår i ett inlägg som han skrev i sin egna offentliga grupp på facebook för ca 30 minuter sedan.

Tillägg:

Men det finns dock (som högst!) bevis för att något sådant kan ha skett i ca 10 svenska fall (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=600#p47347 ). Men jag antar att den falskspelande visselblåsande läkaren Jon Tallinger "kämpar på" med att hitta bevis för att detta handlar om 2200 fall. Eller är den siffran möjligen ännu högre nu? Läs vad jag menar här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=630#p47371 .

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 17:39

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar i detta ämne.

Om nu syrgas innebär att alla äldre och/eller på annat sätt sjuka överlever, så hade förbövelen (ursäkta) ingen som har fått syrgas dött överhuvudtaget.

Så kan alla dom som sprider denna konspirationsteori förklara för oss alla varför även många som har fått syrgas då dör?

Eller lite enklare förklarat:

Alla som dör av covid-19, dör faktiskt inte pga att dom inte har fått syrgas!

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 22:07

Detta hör ihop med ett tidigare svar (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=630#p47374 ) .

Tror jag måste ge er några klipp gällande varför jag tror att FSI-ledaren nu har blivit lurad av "någon" gällande detta.

Här kommer först ett klipp från FSI-ledarens inlägg (som skrevs för 5 timmar sedan) vilket är offentligt och läsbart av alla:
Färre på sjukhus borde rimligtvis innebära färre döda. Men "inbromsningstakten" avseende döda är trög.

Vad beror det på?

Vi vet att 90% av de som dör är +70, oftast över 80. Är det äldreboenden som fortfarande har stora problem? Får behövande inte näringslösning och syrgas? Det förstnämnda behöver nog även ges i förebyggande syfte.
Och här kommer en svarskommentar från en av läkaren Jon Tallingers vänner (och det är jag själv som har tagit bort FSI-ledarens namn):
Du vet svaret på detta [borttaget FSI-ledarnamn] .
Min egna kommentar: Och nu tror jag att dom allra flesta förstås precis vad det var som jag ville säga. ;)

Tillägg:

FSI-ledaren känner alltså inte till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=630#p47372 , och "Tallinger-vännen" "glömde" att informera honom om det, vilket kan bero på att Tallinger själv inte är så "ivrig" med att ge folk korrekta fakta. För han är ju istället ute efter att ge FoHM och den svenska regeringen skulden för detta. Läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=620#p47367 .

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 22:28

När man talar om trollen....(vilket jag ju faktiskt gjorde i föregående svar i detta ämne)...

Aftonbladet/Demoskop
Minskat förtroende för regering och myndigheter

Publicerad 3 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... yndigheter

Ett klipp:
Förtroendet för myndigheter, regeringen och riksdagen sjunker i spåren av coronautbrottet.

Det visar en ny mätning från Aftonbladet/Demoskop.

– Man är mer kritisk till hur situationen hanteras, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop.

Post Reply