Information about covid-19 for people from Scandinavia

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for people from Scandinavia

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 22:41

Protester i Stockholm
Björn Olsen om demonstrationerna: ”Hål i huvudet”

Publicerad 3 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... -i-huvudet

Två klipp:
Tusentals tågar genom Stockholm för att visa att de stöttar Black lives matter-rörelsen – mitt i en pågående pandemi.

Smittskyddsexperten Björn Olsen är mycket kritisk över beslutet att tillåta en demonstration i dessa tider.

– Det är som att säga ”fuck you” till alla som kämpar med att få bukt med smittspridningen.
Samtidigt vill han poängtera att han är för demokrati och yttrandefrihet.
Min egna kommentar: Det sista klippet ovan tolkar jag själv som att han inte stöttar Sverigedemokraterna.

Tillägg:

Anledningen till att jag skrev just detta i min kommentar ovan, kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=590#p47326 och i svaret under detta.

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 23:16

Nu har någon postat ett offentligt svar från Lena Hallengren i den svenska galnningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" där hon återigen klargör att alla som behöver ha syrgas (oavsett ålder) skall få det.

Här kommer några svarskommentarer till det inlägget:
Bla bla blaaaaa
Det kanske är en robot som skriver ihop svaren på politikernas frågor. Jag börjar nästan tro det.
Samma svar hela tiden men.inget stämmer.ju.
Min egna kommentar: Vad som stämmer beror nog på vem man lyssnar på, en del föredrar nog att lyssna på en falskspelande visselblåsande läkare istället. Läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=600#p47346 .

X-member

Post by X-member » Wed 3 Jun 2020 23:23

Det är inte många i svensk media som är intresserad av läkaren Jon Tallingers påståenden, men tydligen hade han hittat en, och detta är ett klipp från hans vägg på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla och var postat för ca 3 timmar sedan:.
Jag lyckades skapa ett stort intresse hos en reporter på Radio P1 som nog inte alls hört talas om detta. Honom fick jag visa bevis i form av bla "dödsvideon".
Min egna kommentar: "Dödsvideon" bör vara den video där man hade erbjudit en kvinna syrgas, men där kvinnan själv tog bort den...

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 10:42

Coronautbrottet
Anders Tegnell: Omvärlden ser den svenska modellen som ett hot

Publicerad 4 juni 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n ... om-ett-hot

Ett klipp:
Uppmärksamheten i omvärlden kring den svenska linjen mot coronapandemin nådde nya höjder på onsdagen.

Statsepidemiologen Anders Tegnell hade luftat viss självkritik i en intervju med Sveriges Radio – vilket medier i omvärlden tolkat som att Folkhälsomyndigheten omvärderat sin linje.

Anders Tegnell menar dock att hans uttalande tolkats för hårt.

– Nej vi har absolut inte bytt linje, varken jag eller myndigheten. Vi tycker fortfarande att det är en bra linje vi håller. Den kan anpassas och den kan förbättras och det har vi jobbat med hela tiden, så att allting annat blir ett missförstånd. Däremot tycker jag alltid att det är viktigt att vara självkritisk, säger Anders Tegnell.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 11:02

Nu har den offentliga svenska facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" bytt namn till: "Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat" och här kommer en av motiveringarna:
VARFÖR BYTER NI NAMN?

Det har varit på gång länge. Men vad som gör att vi nu skrider till verket är för att vi fått indikationer på att medlemmar från Anders Tegnells grupper ringt upp Björn Olsen och spridit lögner om oss. Jag kan personligen bara spekulera i vad som kan ha sagts, men vi har alla sett hur fanatiska de kan bli och vilka lögner de hittills måste leva på för att försvara Tegnells plan, så jag utesluter ingenting.
Min egna kommentar: Att informera professor Björn Olsen om vad som skrivs i gruppen, kan faktiskt bero på att man bryr sig om professor Björn Olsen, men det kanske man inte förstår i den gruppen?

Tillägg:

Bland annat så har ju Sverigedemokrater "förpestat" den gruppen, vilket jag har tagit upp tidigare här i ämnet.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 11:13

Appropå dom lögner som fd facebookgruppen: "Björn Olsen fan club" menar att man skulle ha "serverat" professor Björn Olsen, så lade jag själv märke till mycket tidigt (vilket jag även skrivit här i forumet) att dom som beter sig bäst, är dom som står på Anders Tegnells sida i debatten.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 11:25

Lite danskt:

Gymnasieelever tog en smuttur til Sverige: Nu har fem ud af 12 corona

Publicerad 1 juni 2020.

https://www.bt.dk/forbrug/gymnasieeleve ... -12-corona

Ett klipp:
Hvad tænker du om, at så mange elever i klassen har været i Sverige og nu har fået coronavirus?

»Jeg kan jo ikke vide med sikkerhed, at de har fået coronavirus i Sverige, men fem ud af 12, der har været det, er altså testet positiv,« siger Claus Niller Nielsen:

»Man kan da undre sig over, at eleverne ikke har tænkt sig om. Man kan undre sig over, at der ikke er en voksen et eller andet sted, som har sat foden ned over for den tur. Men det er jo en privat sag.«
Min egna kommentar: Om det är antikroppstester som man har använt, så kan det precis lika gärna vara så att dom har utsatts för smittan i Danmark, dvs innan dom reste till Sverige.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 11:40

Jag tror att jag skall återgå lite till vad ledaren för patientföreningen FSI skrev igår (3 juni 2020) i sin offentliga grupp på facebook (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=630#p47377 ).

Han skriver (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Får behövande inte näringslösning och syrgas? Det förstnämnda behöver nog även ges i förebyggande syfte.
Min egna kommentar: Han kan väl ändå inte mena att alla som ännu inte har blivit sjuka behöver ha intravenös näringstillförsel?

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 11:50

Har ni hört talas om uttrycket "IQ fiskmås" någon gång? Här kommer nu ett exempel.

I den offentliga svenska galningsfacebookgruppen: "Alla har rätt till syrgas!" så har man lagt in siffran på antal svenskar som har testat positivt för covid-19 i ett inlägg, och här kommer en svarskommentar:
Hur vet man att det är över 40000 fall när man inte testar ?

X-member

Post by X-member » Thu 4 Jun 2020 12:08

Den falskspelande visselblåsande läkaren Jon Tallinger skriver (bland annat) följande på sin vägg idag, 4 juni 2020:
Kan det finnas ett korn av sanning i det jag skriver?
Min egna kommentar: Jodå, han har nog hittat en och annan äldre person som inte har fått syrgas när personen har behövt det (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=600#p47346 ) men man kan för bövelen (ursäkta) inte påstå tex i utländsk media att det rör sig om 2000+ fall om man inte kan bevisa det!

Om han istället hade varit från Ryssland, och gjort något liknande där, så kan det faktiskt tom hända att han hade fått tillbringa lite tid på något "svalare ställe" för att lugna ner sig.

Post Reply