Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 11:16

Den svenska statsministern, Stefan Löfven, ger oss idag (10 april 2021) följande budskap på sin sida på facebook, vilket är offentligt och läsbart av alla och postades för ca 50 minuter sedan:
I dag har socialminister Lena Hallengren berättat att hon ska genomgå en cancerbehandling.

Lena Hallengren har det senaste året slitit stenhårt och jobbat dygnet runt för att hantera coronapandemin. Hon har synts på pressträffar, i intervjuer och gjort digitala besök runt om i landet. Under en mycket allvarlig tid för Sverige har Lena Hallengren visat klokskap, skicklighet och tagit stort ansvar för vårt land.

Allvarliga sjukdomar som cancer kan drabba vem som helst. Däri ligger det brutala. Men Lena Hallengren kommer att fortsätta som Sveriges socialminister under den tid som hon får behandling. Om hon inte kan närvara vid ett regeringssammanträde ersätter någon annan minister henne. Vi har ett bra system för detta. Hon deltar i arbetet inför besluten precis som vanligt.

Jag kommer att göra allt för att stötta Lena Hallengren på det sätt hon önskar.

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 11:23

Journalisten Emanuel Karlsten skrev följande igår (9 april 2021) på sin sida på facebook, vilket är offentligt och läsbar av alla:
I konstitutionsutskottet idag förklarar socialminister Lena Hallengren att Sverige inte har någon formell strategi kring corona. Istället har man ett "förhållningssätt".
"Det finns alltså inte ett beslut som säger 'Här är ett underlag som är exakt Sveriges strategi'. Utan det här är förhållningssätt, det här är målområden".

När hon ombeds förtydliga säger hon:
"Nej, inget formellt beslutad, men ett mål som leder oss i detta arbetet (...) och förhållningssätt som handlar om hur vi ska förlita oss på beprövad vetenskap".

Förtydligandet kan möjligtvis förklara varför det ibland varit otydligt exakt vad som varit Sveriges strategi, liksom förklara varför det uppfattats att regeringen bytt retorik kring hur man vill mota smittspridningen.
Min egna kommentar: Då får jag nog i fortsättningen skriva att det svenska "förhållningssättet" är att minska smittan/plana ut kurvan...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 11:33

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren i detta ämne.

Här kommer "ärlige Jans" (som bland annat ljuger om vilket "förhållningssätt" vi har i Sverige) reaktion på detta hämtad från den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) postad för ca 15 minuter sedan:
Tragiskt! Jag hoppas innerligen att hon tillfrisknar ❤

(och börjar bidra till att ändra den svenska "icke-strategin" så att vi kan börja rädda svenska liv och hälsa)
Min egna kommentar: Notera att han nu påstår att vi inte har någon strategi alls i Sverige, detta trots att han tidigare har påstått att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige, dvs inte har satt inte några åtgärder alls...utan låter viruset "härja fritt"...

...notera också att han dessutom påstår att vi inte har räddat några liv alls i Sverige fram tills nu...(läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=800#p52969 dvs, vad som skulle kunna hända om man håller på så här)...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 11:49

Tillägg till svaret ovan.

Då jag undrade om "ärlige Jan" verkligen på fullaste allvar menar att vi inte har satt in några åtgärder alls mot smittan i Sverige så läste jag lite mer i den flockidiotgruppen (fd Björn Olsen fan club) och han skriver (bland annat) följande på ett annat ställe, vilket postades igår 9 april 2021 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Den svenska trångsyntheten

Många sitter isolerade, företagen blöder och sjukvården går på knäna. Drygt ett år nu. Ibland känns det som om många svenskar har missat att enda anledningen till att det drar ut på tiden enormt, och att köttkvarnen tuggar på, är

att vi släppt smittan fri i samhället.
Min egna kommentar: Djävla (ursäkta) lögnhals!

Jag summerar nu dom båda senaste svaren i detta ämne.

"Ärlige Jan" menar alltså (som jag tolkar det) att man inte kan minska smittan alls genom alla dom åtgärder som har satts in i Sverige, där det viktigaste budskapet är att hålla avstånd!

Detta betyder faktiskt att "ärlige Jan" måste bevisa att folk smittar varandra med covid-19 fastän dom aldrig någonsin har träffats...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 12:16

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0.

"Ärlige Jan" skrev följande i ett inlägg för ca 15 timmar sedan:
Resten av Norden uttrycker en viss osäkerhet gentemot Sverige
Vilket en kvinna svarade följande på för ca 5 timmar sedan:
Man blir alldeles kall – flockimmunitets-hypotesen har varit förödande.
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Man är faktiskt inte så djävla korkade i resten av norden att man tror att man inte har satt in några åtgärder alls mot smittan i Sverige, dvs låtit smittan "härja fritt".

Men tydligen är man så innihelvete korkade i MEWAS...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 12:25

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=52977#p52974 .

Här kommer ett klipp från ett annat inlägg i flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 och detta postades för ca 13 timmar sedan (det är jag själv som har blåmarkerat):
Om det "Ingen Strategi" stuff.
BS. De började med Flockimmunitet runt 18 Mars. Att följa Britterna. Tegnell "hylladde" den Brittiska strategin, vilken presenteras av Sir Patrick Vallance den 11 Mars. Tegnell var besviken på Johnsons Lockdown den 23 Mars.
.....Nu, ingenting har hänt met "våra" strategi sedad den tid, utom några ineffektiva åtgärder.
Min egna kommentar: Han säger alltså (precis som "ärlige Jan") att det inte är någon mening alls med att hålla avstånd, för det har ingen som helst effekt...

Tillägg:

Att flockidioten ovan ljuger så innihelvete (vilket han dessutom gör offentligt) hittas det bevis för på länken nedan:

Ettårskontroll av pandemin: Sverige var sist med åtgärder – eftersom Folkhälsomyndigheten inte tror att det hjälper
by EMANUEL KARLSTEN on APRIL 6, 2021

https://emanuelkarlsten.se/ettarskontro ... t-hjalper/

Ett klipp (och detta gäller alltså våren 2020):
FAKTA: SVERIGES ÅTGÄRDER

10 mars: Den med milda symptom rekommenderas begränsa alla sociala kontakter och alla uppmanas avstå onödiga besök på äldreboenden.
11 mars: Lag på max 500 personer i allmänna sammankomster.
13 mars: Även de med väldigt milda symptom uppmanas stanna hemma. Karensdagen slopas.
16 mars: Riskgrupper och 70+ rekommenderas isoleras, övriga rekommenderas ”överväga” att jobba hemifrån.
17 mars: Distansundervisning rekommenderas för Universitet och gymnasieskolor.
19 mars: Allmänheten rekommenderas undvika onödiga inrikesresor.
23 mars: Alla rekommenderas jobba hemifrån
24 mars: Föreskrifter för särskilda åtgärder för restauranger.
27 mars: Lag på max 50 personer i allmänna sammankomster.
1 april: Rekommendation om att allmänheten ska hålla fysiskt avstånd.
För er som inte riktigt hängde med. Var i helvete står det ovan att vi inte har satt in några åtgärder alls mot smittan i Sverige, dvs har låtit viruset "härja fritt"?

Dom är ju ta mig fan totalt urblåsta i vissa flockidiotgrupper på facebook...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 12:56

Detta hör ihop med föregående svar och är skrivet att samma flockidiot (som heter George i förnamn) och är postat i samma flockidiotgrupp, dvs MEWAS 2.0 och postades för ca 21 timmar sedan, ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
...must say I am tremendously excited by recent events here. Impressed too, by how they surely will go down in world social & medical history. Excited to play a tiny part in it.
First, the FHM recommendations have been acknowledged to be ineffective.
Min egna kommentar: Om dom svenska rekommendationerna (där det allra viktigaste budskapet är att hålla avstånd!) inte hade fungerat, vilket han alltså påstår, hur fan tror han då att det hade sett ut i Sverige nu?

Folk är ju ta mig tusan alldeles från vettet...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 13:11

Här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet av en admin med medicinsk utbildning och postat för ca 5 timmar sedan i den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas!:
Vad betyder Zero Covid ?
Är det möjligt att åstadkomma?
Mitt egna svar på ovanstående: Så länge viruset finns kvar på jorden så kommer man enbart att kunna uppnå "Zero Covid" i dom länder som klarar av att hålla sina gränser helt stängda...

...jämför gärna tex med mässlingen...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 13:31

Här kommer ett klipp från en kommentar postad i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för ca 2 timmar sedan:
Många kämpar för att få bukt med spridningen av pandemi ... men många struntar i pandemin och lever som vanligt och förstör allt...
Min egna (lite undrande) kommentar: Nu är det ju redan en pandemi (dvs, som finns i hela världen) så hur sjutton gör man när man sprider en pandemi? Sprider man möjligen smittan även till månen?

Nåja, jag skall vara snäll. Hon menar ju givetvis att orsaken till att smittan sprids är för att folk slarvar...

X-member

Post by X-member » Sat 10 Apr 2021 13:55

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=52981#p52979 .

I den offentliga facebookgruppen: Vetenskapsforum covid-19 så har man postat följande budskap för ca 5 timmar sedan:
zero covid är fullt möjlig!
Här kommer en svarskommentar:
Fullt möjligt.... Men aldrig med den imbecilla regeringen vi har. Inkl Fhm.
Min egna (mycket tykna) kommentar: Jag antar att dom hoppas på att Jimmy Åkesson (SD) kommer att klara av detta efter nästa val...

...kanske han klarar av att utrota alla andra smittsamma sjukdomar också när han ändå är i farten?

Tillägg:

Vill även påminna om att Jimmy Åkesson var förkyld för en tid sedan, och detta är faktiskt en smittsam sjukdom som man kan drabbas av om man inte håller avstånd och/eller slarvar med att tvätta händerna!

Post Reply