Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 15:19

Jag tror att jag återgår lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53134#p53129 .

Tror borreliagruppsfoliehatten verkligen på fullaste allvar att om tex Lars Hagberg (VG-regionen) eller Björn Olsen (Uppsala) skulle diagnosticera en patient med kronisk (dvs, långvarig/sen) neuroborrelios* att dom skulle skita i att ge patienten antibiotika och istället ge patienten en psykisk diagnos?

Nej, här är problemet istället att borreliagruppsfoliehatten inte ens förstår vad hon faktiskt säger...

...använd alltså istället rätt benämningar för det som ni talar om!

* Vilket benämns late (Lyme) neuroborreliosis på engelska.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 15:31

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=960#p53126 dvs, att Johan Carlson (FoHM) tror att det vänder i slutet av april.

Här kommer en reaktion på detta hämtad från den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) postad för ca 15 minuter sedan av en svensk person:
Betalar vi den inkompetenta människan med våra skattepengar?
Min egna kommentar: Jag hoppas verkligen inte att några av mina skattepengar bekostar något för någon person i den flockidiotgruppen!

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 15:41

Länsstyrelsen: Färre äldre håller avstånd

Publicerad 15 april 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... er-avstand

Ett klipp:
– Även om man är vaccinerad så gäller restriktionerna, säger han.
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:04

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=960#p53134 .

Många nobbar Astra – "Vansinnig riskvärdering"

Publicerad 17 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK ... kvardering

Ett klipp:
Maria Taranger, som är överläkare och områdeschef för medicin, geriatrik och akutmottagning vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, vittnar om patienter som vänder i dörren när de får reda på vilket vaccin de ska få.

– I min verksamhet hade vi den här dagen planerat för 150 patienter över 65 år med diabetes som skulle vaccineras. Det var 20 som avbokade i förväg och sju som vände i dörren. En sade "jag vill inte dö" och vände direkt, säger hon till GP.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:10

Hela festen smittades av corona

https://www.gp.se/nyheter/sverige/hela- ... 1.45098802

Ett klipp:
Samtliga 20 personer som deltog i en fest i Östergötland smittades av coronaviruset, uppger Britt Åkerlind, smittskyddsläkare i Region Östergötland.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:18

Larmet i Brasilien: Patienter binds fast och intuberas utan lugnande

Publicerad 16 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K ... n-lugnande
Bristen på läkemedel är stor på sjukhus i Brasilien. En läkare på Albert Schweitzer-sjukhuset i Rio de Janeiro berättar för Sky News att personalen som ett sista alternativ nu tvingas binda fast patienter till sina sjukhussängar för att kunna intubera dem, alltså föra ner ett plaströr i halsen för att tillföra syre.

Läkare på sjukhuset vittnar också för tv-kanalen om att personalen spär ut lugnande läkemedel för att få det att räcka längre. Vårdpersonalen ska också ha använt muskelblockerande läkemedel, så att patienter inte kan kämpa emot vid intubering.

– Man får patientens muskler att slappna av för att göra processen enklare, för vi har inget lugnande. Vissa försöker prata och kämpar emot. De är vid medvetande, säger en av läkarna, som vill vara anonym, till tv-kanalen.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:26

Man tog sig in i Sverige utan coronatest – jagades

https://www.expressen.se/gt/man-tog-sig ... t-jagades/

Ett klipp:
En man lyckades på lördagen ta sig över norska gränsen in i Värmland – utan att visa upp ett negativt coronatest.

Det föranledde en sökinsats med hundpatrull efter mannen, tills han till slut kunde hittas och lotsas över till den norska sidan av gränsen igen.

– Jag vet inte riktigt vad han hade för plan, säger Evelina Molander, vakthavande befäl vid polisen i region Bergslagen.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:52

Här kommer ett inlägg hämtat från den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) postat av en man med ett svenskt namn för ca 30 minuter sedan:
Haha, idioten tycker att det är Norge och Finland som avviker, inte Sverige!
Och så länkar flockidioten till nedanstående artikel:

Johan Giesecke erkänner att han hade fel: ”Stora skillnader”

17 april 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... killnader/

Ett klipp (Johan Giesecke säger):
– Jag tror att det egentligen är Norge och Finland som är avvikande, mer än Sverige, säger han till Unherd.
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Nu återstår det bara för flockidioten att bevisa att alla andra länder har klarat saken lika bra som Norge och Finland, för annars har nämligen Giesecke helt rätt, dvs att det är Norge och Finland som är avvikande...

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 21:54

Tillägg till svaret ovan.

Snacka om att flockidioten gör bort sig! :D :D

Läs gärna här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=960#p53131 där man kan hitta några länder som definitivt inte har klarat saken lika bra som Norge och Finland...

Tillägg senare:

Det hittas även en del intressanta siffror här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=5030#p51920 .

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 22:19

Oslo-folket nøt vårsolen. Men tometeren ble veldig kort.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/AlnEW ... eldig-kort

Ett klipp:
Vårsolen har meldt sin ankomst i hovedstaden. Gradestokken lørdag krøp over 15 grader. Det fikk flere Oslo-folk til å tilbringe lørdagskvelden ute i byens parker og friområder.
Ifølge Oslo kommunes koronaforskrifter kan man maksimalt være ti personer i en gruppe som samles i en park. Det skal være to meters avstand hvis man ikke er i samme husstand og kohort.
Assisterende helsedirektør Espen Nakstad er kritisk til parkfester.

– Vi forstår godt at folk vil møtes utendørs i vårsola, og det er absolutt bedre å møtes i friluft enn i trange leiligheter. Likevel er det avgjørende at man følger smittevernrådene og holder god avstand til andre når man er ute. Parkfester er en veldig dårlig ide. Oslo kommunes smittevernregler er viktige, sier han til Aftenposten lørdag kveld.

Post Reply