Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Sun 9 May 2021 11:34

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (postat för ca 13 timmar sedan och det är jag själv som har blåmarkerat):
Covidsjuk läkare fall för Arbetsmiljöverket

Region Västra Götaland anmäler en händelse där en överläkare gick till jobbet med covid-symtom och smittade andra, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det var i oktober i fjol som en överläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset jobbade trots uppenbara symtom på covid-19.

Vid flera tillfällen uppmanades läkaren att gå hem. Men vederbörande uppgav att denna hade antikroppar och att det därför inte fanns skäl till oro. Först efter två dagar lämnade läkaren jobbet.

Därefter konstaterades det att denne hade covid-19 och att något antikroppstest aldrig hade gjorts.

Läkaren, som misstänks ha smittat 13 personer, avskedades av sjukhuset. Av dem som smittades var en patient, två anhöriga och resten personal.

Läkaren har också anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) som en risk för patientsäkerheten. (TT)

SVT · Olle Bengtsson

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 11:40

13 personer anmeldt for festing: - Person prøvde å lure seg unna festbot ved å hoppe ut av vinduet

Publicerad 9 maj 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/PRML ... unna-festb

Ett klipp:
– Av de meldingene vi rykket ut på, har det vært ett forhold som har endt med anmeldelse. Det var på en fest på Majorstuen hvor det var 13 personer til stedet. Alle 13 personer blir anmeldt for brudd på smittevernrelgene, forteller operasjonslederen.

Av deltagerne var det én person som prøvde å unngå boten på et litt kreativt vis.

– Det var en som prøvde å stikke av fra politiet ved å hoppe ut av vinduet. Det er ikke uvanlig i disse tider. Personen ble tatt og vil bli anmeldt på lik linje som de andre, sier Grøttum.

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 11:53

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1400#p53590 dvs, att smittan nu ökar igen i Danmark efter att dom lättade på restriktionerna.

Här kommer en kommentar postad för ca 30 minuter sedan i landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat av en kvinna med ett svenskt namn.
Europa håller på o öppna upp Deras strategi gett resultat

I Sverige är det fortsatt
Mycket hög smitta
Mer o mer
Skrämmande …
Min egna kommentar: Jag undrar om ovanstående person verkligen har kollat upp vad som händer när man öppnar upp för tidigt...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1410#p53607 .

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 12:10

Detta har en koppling till det jag postade i föregående svar.

Hver tredje kræftpatient danner ikke antistoffer trods vaccine

Publicerad 3 maj 2021.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-05- ... ds-vaccine

Ett klipp:
Kræftpatienter bør fortsat holde afstand og bruge værnemidler, selv om de er vaccineret, siger overlæge.

Op mod hver tredje kræftpatient, der har fået to vaccinestik imod covid-19, har ikke udviklet antistoffer mod virusset en måned efter det sidste stik.

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 12:14

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53612#p53611 men även med det som jag postade i föregående svar.

Mette Will er færdigvaccineret – men vaccinen virker sandsynligvis ikke

Publicerad 9 maj 2021.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-05- ... igvis-ikke

Ett klipp:
Den dækker over gigtpatienter, folk med sukkersyge, personer i visse former for kræftbehandlinger, og en del, der har været igennem transplantationer. Nogle har en medfødt immundefekt, mens andre har været igennem en behandling, der har skadet immunsystemet.

Det fortæller Trine Mogensen, der er læge på infektionsmedicinsk afdeling på Aarhus Universitetshospital og professor i infektionsimmunologi.

- Det er svært at få et fuldt overblik over den her gruppe, men fællestrækket er, at immunsystemet ikke reagerer optimalt og mangler hukommelse, siger hun.
Min egna kommentar: Jag själv har medfödd immunbrist.

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 12:39

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1410#p53600 .

Jag skrev i samband med detta (vilket jag dock sedan tog bort) att jag även är förbannad på dom admins i dessa grupper som låter folk sprida sådan här förbannad skit.

Här kommer nu ett exempel på att även admins i dessa grupper själva försöker lura folk.

En admin (som heter Johan i förnamn) har (som vanligt höll jag på att säga) bara postat en bild (och ingen länk) med något budskap från någon artikel i den offentliga landsförrädarguppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för ca 4 timmar sedan.

Här kommer några svarskommentarer under detta inlägg:
...det är märkligt att man lägger ner tid på att göra en skärmdump istället för att lägga länken i inlägget.
...man var väl bara ute efter bild och rubrik, antar jag
Min egna kommentar: Exakt! Denna admin gör inte detta för att sprida korrekt information utan istället för att lura folk att tro att det handlar om något helt annat.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1410#p53605 .

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 13:06

Folkhälsomyndigheten uppdaterar sin hållning: Covid-19 kan i ovanliga fall också spridas via luften
by EMANUEL KARLSTEN on MAJ 9, 2021

https://emanuelkarlsten.se/folkhalsomyn ... ia-luften/

Två klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Folkhälsomyndigheten tror inte längre att covid-19 bara sprids via droppar. Efter att WHO i tysthet uppdaterat sin hållning har även Sverige ändrat sig: Nu finns det risk att smittas även när man håller avstånd i ”trånga utrymmen med bristande ventilation”.
Men även om linjen formellt ändrats har Folkhälsomyndigheten även tidigare varnat om dessa risker.
Redan i november 2020 publicerade Folkhälsomyndigheten information om ventilation. Där skriver de att covid-19 rent språkligt inte är en luftburen smitta, men att den kan spridas i luften under särskilda omständigheter.
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 13:11

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1370#p53564 .

Här kommer ett klipp till från vad Emanuel Karlsten skriver på länken som jag postade i föregående svar (det är jag själv som har blåmarkerat):
Hon [Agnes Wold] menar att en anledning till att skiftet nu får uppmärksamhet är att man har olika definition av vad luftburen smitta är. I Sverige talas det både om ”aerosoler” och ”luftburen smitta”, men man har olika definitioner på de olika namnen. En luftburen smitta är traditionellt mässlingen, vattkoppor och TBC. För att hantera sådana behöver vården till exempel använda sig av luftslussar. Men via aerosoler kan också större droppar färdas under särskilda omständigheter, som inomhus med dålig ventilation. Det gör dock inte att viruset per definition är ”luftburet”.
Min egna kommentar: Exakt!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1370#p53557 .

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 20:02

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren.

Att det som en del kallar för luftburen smitta faktiskt inte skall kallas för luftburen smitta förstår dock inte en del personer.

Här kommer några svarskommentarer postade under Emanuel Karslstens inlägg på hans sida på facebook och jag kommenterar efter hand:
Våra nordiska grannländers respektive ”fhm” har också webbsidor och där har man i typ ett halvår kunnat läsa frågan om luftburet, med svaret att ja det är även luftburen smitta. I Sverige har det dock förnekats i Tegnells högborg när den frågan kommit på tal. Sverige sist på bollen som vanligt!
Min egna kommentar: Är ovanstående person verkligen 100% säker på att man inte använder samma definition av luftburen smitta i våra grannländer, som man gör i Sverige? Faktum är jag faktiskt tror att dom håller med Sverige i denna fråga.
På tal om WHO. Har sett en artikel om att de även ändrat definitionen av flockimmunitet från x antal smittade människor och vaccination till att enbart åstadkommas genom vaccination. Hur kommer detta sig?
Min egna kommentar: Vad sjutton har detta "påhitt" med saken att göra? Man har (mig veterligen) inte alls ändrat på definitionen av flockimmunitet hos WHO utan det är nog kvinnan själv som har förstått fel tidigare.

X-member

Post by X-member » Sun 9 May 2021 20:12

Detta hör ihop med föregående svar.

Här kommer mer reaktioner på Emanuel Karlstens inlägg hämtat från hans sida på facebook och jag kommenterar efter hand:
Om 30personer blir smittade på en och samma gång måste det väl vara luftburet ?
Min egna kommentar: Nope, det är inte något bevis för att smittan är luftburen, utan så många kan faktiskt smittas på samma gång av en droppsmitta som kan förflyttas i luften en bit.
Håll avstånd.
Vilket en annan person svarade följande på:
Rätt. Då spelar inte terminologin eller klassificeringen någon roll.
Min egna kommentar: Exakt! ;)

Tillägg:

Bäst jag förklarar lite tydligare. Agnes Wold (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53619#p53617 ) sade ju följande om "äkta" luftburen smitta:
För att hantera sådana behöver vården till exempel använda sig av luftslussar.
Och detta har ju ingen av alla inblandade (vare sig dom är utbildade eller lekmän) någonsin talat om när det gäller covid-19...

...utom möjligen kanske någon idiot...

Post Reply