Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 14:04

Coronaveckan som gått, v23 2021: Färre än 500 på sjukhus/Delta-mutation ökar och skapar oro/Rekordmånga doser vaccin
by EMANUEL KARLSTEN on JUNI 13, 2021

https://emanuelkarlsten.se/coronaveckan ... er-vaccin/

Tre klipp:
Även vårdbeläggningen kan vi dra slutsatser från – och här fortsätter det att minska kraftigt. Totalt i riket (vänstra grafen) har det totala antalet på sjukhus (orange linje) sjunkit till under 500 patienter och ligger just nu på 472. 125 av dem är inlagda på intensivvård (grön linje). I Stockholm (högra grafen) är andelen på slutenvård (lila linje) ännu lägre: 60, jämfört med de 27 som ligger på intensivvård (grön linje). Stockholm har därmed lämnat stabsläge, återgått till normalläge och hävt lokala restriktioner.
4 084 788 har nu fått minst en dos vaccin (49,9% av vuxna befolkningen), och 2 066 677 (25,2%) är fullt vaccinerade. Totalt har 6 151 465 doser vaccin nu delats ut i Sverige. Det är 600 000 fler än förra veckan och därmed det högsta antalet nya doser sedan vaccineringen påbörjats.
Norge har nu öppnat gränsen till Sverige för fullvaccinerade norrmän, vilket får gränshandeln att jubla – på den svenska sidan. Men i Norge har man sett vilka summor man tidigare förlorat och politiken planerar nu för att försöka hindra svenskhandeln.

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 14:26

Här kommer ett klipp från länken i föregående svar, Emanuel Karlsten skriver följande (det är jag själv som har blåmarkerat):
Äldre i Skåne portades från intensivvården i pandemins inledande skede. Vårdskandalen har rullats upp efter en interngranskning i Skåne och pekar på omfattande problem.
Och så länkar han till nedanstående:

Vårdskandalen växer: äldre i hela Skåne portades från sjukhusvård under pandemin

Publicerad 8 juni 2021.

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-08/v ... r-pandemin

Ett klipp (det är återigen jag själv som har blåmerkerat):
– Det här är extremt allvarligt, säger oppositionsrådet Anna-Lena Hogerud (S).
Och så här skriver man i en facebookgrupp, dvs: Ansvarsfrågan - vi som söker upprättelse för våra äldre som valdes bort som startades dagen efter, dvs 9 juni 2021:
INGEN, vare sig myndigheter, politiker eller media har velat beröra ansvarsfrågan. Ska den sopas under mattan och "glömmas bort"?

Syftet med den här gruppen är att bli så pass många att vi hörs och kan kräva att ansvarsfrågan utreds. Vi kan försöka få med oss professionella yrkesmän som - när tiden är mogen och vi är tillräckligt många - kan hjälpa oss att driva igenom ansvarsfrågan till lämplig instans.
Min egna (mycket undrande) kommentar: Duger inte IVO:s utredning, region Skånes utredning samt socialdemokratiska politikers uttalanden för ovanstående grupp? Vem eller vilka menar dom då skall uttala sig? Gud?
Last edited by X-member on Mon 14 Jun 2021 14:49, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 14:38

Detta hör ihop med det som jag postade i föregående svar och är en summering av vad jag har skrivit tidigare här i ämnet:

Om någon svensk läkare har gjort fel, så är det läkaren själv som är ansvarig och ingen annan!

Och om man inte känner till detta så kan man inte skylla ifrån sig varken på svenska myndigheter, politiker eller svensk media utan då är det man själv som är okunnig!

Jag förtydligar: Det är rent ut sagt skitlöjligt att starta en svensk offentlig facebookgrupp och visa hela världen att man inte ens vet vem som är ansvarig för vad i Sverige!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1760#p53961 .

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 15:21

När jag ändå är inne på okunniga personer (se föregående svar) så återgår jag nu lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1770#p53965 där alltså en professor på ett universitet i Stockholm undrar hur man kan veta att en person med ett anonymt/påhittat namn och som skriver på engelska på twitter verkligen är svensk och bor i Sverige.

Här kommer nu själva reaktionen från den MEWAS-medlem som delade detta i gruppen: MEWAS 2.0 vilket är en person som kommer från Turkiet:
I do not understand how a university professor can say such things... Is there no higher standards for education system here?
Min egna (mycket undrande) kommentar: Menar personen ovan möjligen att MEWAS anser att det är helt ok att anonyma/påhittade personer som inte ens kan skriva på turkiska sprider lögner på twitter om hur man gör i Turkiet?

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 15:33

Jag förtydligar det jag postade i föregående svar lite.

Att Keith Begg (ledaren för MEWAS) numera kallar sig för Ke Be innebär ta mig tusan (ursäkta) inte att han har bevisat att han bor i Sverige och bevisar heller inte att han ger folk korrekta fakta om hur man gör i Sverige.

Utan det blir ju istället så (i synnerhet om han dessutom skriver på engelska) att många undrar vem fan (ursäkta) denna "Ke Be" är för en "jeppe" egentligen.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1250#p53431 och i svaret efter detta.

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 16:00

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar.

Tror man verkligen på fullaste allvar i MEWAS att om professor Björn Olsen skrev under påhittat/anonymt namn (vilket alltså Keith Begg gör) och om han heller inte kunde bevisa att det han påstår om Sverige är korrekt med hänvisning till pålitliga källor (vilket Keith Begg inte kan), att folk då skulle lita på att det som professor Björn Olsen påstår verkligen är sant?

Keith Begg (under sitt anonyma namn alltså) skulle väl iofs kunna lura okunniga personer, men inte någon professor på ett svenskt universitet och (förhoppningsvis) heller inte några personer som har vett på att be om en hänvisning till pålitliga källor om att det man påstår verkligen är sant!

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 16:29

Detta hör ihop med några av dom föregående svaren i detta ämne.

Herregud! Nu har en kvinna med ett svenskt namn skrivit följande i MEWAS 2.0 om den svenska professorns synpunkter om att man inte skall skriva under anonymt/påhittat namn och enbart på engelska om man nu vill bli trodd (läs mer om det här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1780#p53979 ):
This explains why WHO and other organisations with foreigners as experts are considered unreliable! With all the money we spent on WHO the least they could have done was promoting the Swedish strategy! And as for us citizens we understand never believe any facts that are shared unless there are Swedish flags behind.
Min egna kommentar: Då har vi alltså nu även fått beviset för att okunniga personer (se föregående svar) blir lurade av MEWAS! WHO (som ju faktiskt skriver på engelska!) vet nämligen mycket väl att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

Och förövrigt så hänvisar denna svenska idiot (som tydligen inte ens kan skriva på svenska i en svensk grupp) inte heller till någon pålitlig källa som bevisar att det som hon påstår är sant!

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 17:03

Jag ringde till min vårdcentral för att boka en vaccintid för över en månad sedan (10 maj 2021), och där knappade jag in mina uppgifter och så skulle dom ringa upp. Men det har dom ännu inte gjort, så jag ringde idag igen.

Fick då svaret (telefonsvarare) att inga tider fanns.

Detta börjar faktiskt bli riktigt löjligt, skall vi som är i fas 3 inget vaccin ha tro?

Dom hänvisade dock i telefonsvararen till Scandinavium dock utan att ange något telefonnummer så jag ringde den "upplysningstelefon" som finns för att få telefonnumret till Scandinavium, och fick istället det nummer till vårdcentralen ovan som jag redan hade ringt.

Uppenbarligen så är vaccinerna i Sverige enbart till för dom personer som kan "roffa åt sig" tider på andra sätt än via telefon!

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 17:10

Detta har en koppling till föregående svar.

Margaretha lovades vaccin men glömdes bort – dog med covid

Publicerad 11 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA ... -med-covid

Ett klipp:
I slutet av februari lovade hemsjukvården i Söderköping att Margaretha Johansson, 80, skulle få ett samtal om vaccinationstid inom en vecka.

Samtalet kom aldrig – och två månader senare dog hon med covid-19.

– Läkaren ringde mig och sa att de hade glömt bort Margaretha, säger hennes make Ulf.
Min egna kommentar: Och nu har jag själv alltså (se föregående svar) väntat på att dom skall höra av sig i över en månad...

X-member

Post by X-member » Mon 14 Jun 2021 17:32

Jag tycker fan i mig (ursäkta) att man skall passa sig djävligt noga (ursäkta igen), speciellt om man är svensk och medicinskt utbildad för att sprida lögner i Norge om vilken corona-strategi som vi använder i Sverige (jag har blåmarkerat namnet på den svenska lögnhalsen i klippet nedan)!

Annerledeslandet Sverige

Publicerad 13 juni 2021.

https://www.nrk.no/norge/xl/annerledesl ... 1.15532155
– Den første strategien gikk ut på at viruset ikke ville komme hit. Den andre gikk ut på en ide om flokkimmunitet og den tredje på gikk ut på å redde ansikt, sier Einhorn.

Diskusjonen om flokkimmunitet har pågått under hele pandemien i Sverige. Da statsminister Löfven ble grillet av kontrollkomiteen i Riksdagen om dette, avviste han at flokkimmunitet har vært en del av strategien.
Min egna kommentar: Lena Einhorn vet förbannat väl att vi satte in åtgärder mot smittan redan i mars 2020 i Sverige! Och hon vet också förbannat väl att ingen grupp i den svenska befolkningen har blivit tillsagd att inte följa dom svenska restriktionerna, och hon vet därmed definitivt att den svenska statsministern talar sanning!

Tillägg senare:

Jag ger er ett klipp till från artikeln så att ni förstår att det faktiskt är Einhorn som ljuger och inte journalisterna:
Hva mener du har vært den største feilen med Sveriges håndtering?

– At man etterstrebet flokkimmunitet, og ikke klarte å gå bort fra den strategien før mot høsten i fjor. Storbritannia tenkte også slik, men de endret strategi ganske raskt.

Post Reply