Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 23:18

Här kommer ett lite äldre inlägg postat den 4 april 2021 av en admin (med ett namn som låter danskt) i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat:
Utvärderingen av den socialdemokratiska regeringens strategi är klar 13 000 döda med covid-19. Tio gånger fler än våra grannländer.
Min egna (mycket spydiga) fråga: Har man en socialdemokratisk regering i alla dom ca 170 länder som har klarat saken sämre än Sverige?

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 23:24

Detta hör ihop med föregående svar.

Om man tittar på kartan på den danska länken nedan så har det fram till nu dött (pga covid-19 alltså):

14 655 personer i Sverige och

2 549 personer i Danmark.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Varför har inte den förbannade flockidiot-gruppen upplyst folk om detta?

Flockidiot = en person som antingen själv ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en grupp där man sprider denna lögn.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 23:43

Svaret på båda mina frågor i dom båda föregående svaren är:

Det har den högerpolitiska propaganda-gruppen ingen som helst nytta av.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 23:50

Tunga reaktioner mot PR-konsulten: ”Bannlys denna foliehatt omedelbart”

Publicerad 3 augusti 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/17 ... omedelbart

Ett klipp:
”Desinformation och konspirationsteorier”

I ett inlägg på Facebook kallar Lars Lindblad Andreas Sidkvist för en foliehatt, och uppmanar till att Sidkvist ska bannlysas inom offentlig verksamhet.

– Jag brukar vanligtvis inte kommentera våra branschkollegors agerande, men i det här fallet tyckte jag att det var flagrant övertramp. Att jobba för myndigheter, men samtidigt kampanja mot myndigheter och till och med uppmana till att riva ner affischer med offentlig information om en pandemi – det upplevde jag som väldigt stötande måste jag säga.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 0:00

Här kommer en fråga ställd i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för ca 3 timmar sedan idag, 3 augusti 2021:
Hur pass sjuk måste man vara för att kräva sjukhusvård?
Min svar: Man kan inte kräva att få bli inlagd på sjukhus i Sverige om man inte är så sjuk (vilket bedöms av läkare) att sjukhusvård krävs.

Tillägg:

Det verkar som den person som skrev denna dumma fråga är sverigedumokrat.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 0:32

Nu över till lite annat.

Den svenska corona-strategin är ju att minska smittan/plana ut kurvan (vilket jag nyss såg att man ta mig tusan ännu inte känner till i MEWAS 2.0 förresten) och man sätter alltså in åtgärder i Sverige utifrån hur bra sjukvården klarar saken.

Och just nu så dör det en person i Sverige ungefär varannan dag pga covid-19*, så om flockidioterna nu vill "tvinga" FoHM och den svenska regeringen att sätta in fler åtgärder fastän man inte tycker att detta behövs, så får flockidioterna nog lov att ljuga djävligt mycket mer om att FoHM och den svenska regeringen vill att folk skall gå ut och smitta varandra med covid-19!

* Dvs, nu är vi nere på en nivå som (ungefär) motsvarar en vanlig säsongs-influensa i Sverige.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2270#p54481 .

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 13:52

Så påverkas barn av covid-19 - symptombild kartlagd

Publicerad 4 augusti 2021.

https://sr.se/artikel/sa-paverkas-barn- ... d-kartlagd

Citat:
Det har tidigare varit oklart vilka symptom som uppstår hos barn som drabbas av covid-19.

Men nu publicerar The Lancet Child and Adolescent Health en studie som undersökt sjukdomsförloppet hos drygt 1 700 barn, 5-17 år.

För de allra flesta var sjukdomsförloppet milt, barnen var sjuka i snitt 6 dagar och de vanligaste symptomen var huvudvärk, trötthet och smak- och luktbortfall.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 13:55

Fler covidpatienter vårdas på iva: ”Nog mer slump”

https://omni.se/fler-covidpatienter-var ... p/a/04eL6o
Antalet patienter som intensivvårdas för covid-19 ökar, efter en nedgång sedan början av april, rapporterar TT.

För en vecka sedan iva-vårdades 15 covidpatienter i Sverige. Nu är det 26.

Men statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det inte är något trendbrott, då det handlar om enstaka personer de senaste veckorna.

– Det är nog mer slump än något annat. Det är väldigt tydligt att det är de yngre åldersgrupperna, upp till 30 år, som smittas nu. Och de blir extremt sällan så sjuka att de behöver iva-vård, säger han.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 14:00

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2480#p54696 . Jag kan se att flockidioterna envist fortsätter att sprida ut att den svenska strategin är att låta viruset "härja fritt" så dom kanske lyckas till slut?

Antalet patienter på iva ökar

https://tt.omni.se/antalet-patienter-pa ... r/a/eP25gy

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
– De senaste veckorna har det bara varit enstaka personer per vecka (som lagts in för iva-vård), så det är nog mer slump än något annat. Det är väldigt tydligt, att det är de yngre åldersgrupperna, upp till 30 år, som smittas nu. Och de blir extremt sällan så sjuka att de behöver iva-vård, säger han till TT.

X-member

Post by X-member » Wed 4 Aug 2021 14:04

Varannan krog bryter mot reglerna

https://sverigesradio.se/artikel/varann ... t-reglerna

Citat:
Allt fler krogar i Stockholm bryter mot de coronarestriktioner som finns kvar, visar miljöförvaltningens inspektion

I juli blev det anmärkning i fler än hälften av de knappt 500 inspektioner som gjordes.

"Det är överoptimistiskt planerat med hur man placerar gäster", säger Monika Gerdhem, avdelningschef på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Post Reply