Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 11:39

Här kommer ett klipp från en text skriven av den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten postad på hans sida på facebook för ca 1 timma sedan idag, 2 december 2021, vilket är offentligt och läsbart av alla:
❗️85 procent är vaccinerade, men smittan bromsar inte som utlovat
⛔️ Falskt. Det är förvisso sant att nästan 85 procent är vaccinerade – men det är bland svenskar 16 år eller äldre. I Sveriges befolkning är det drygt 71 procent vaccinerade. Men påståendet om att flockimmunitet uppstår vid 85 procents vaccinering kan också behöva justeras av flera skäl: Dels att nya varianter av viruset uppstått som är mer smittsamma och eventuellt kringgår den immunitet som byggts upp. Dels att vaccinets skydd klingar av och behöver fyllas på med en tredje (eller årligt återkommande) dos. Så fungerar även andra vaccin, som till exempel de mot influensan.

❗️Majoriteten av de som dör med covid-19 nu är vaccinerade
🟢 Sant. Vilket är logiskt, dels eftersom få just nu dör, dels eftersom 85 procent av de vuxna är vaccinerade, men framför allt för att de som dör är de äldsta och sköraste. Där det räcker med en lätt infektion för att avlida med covid-19 och där arbetet med en tredje dos blir särskilt viktigt. Det syns tydligt om man tittar på en graf med relativa tal, alltså dödsfall per 100 000 invånare. Här ser man att den som inte vaccinerat sig löper mycket högre risk, trots att det under denna period alltså varit relativt få tal.
Tittar man på intensivvård är det fem gånger högre risk för en ovaccinerad än för en vaccinerad att behöva intensivvård.

❗️Genomgången infektion skyddar lika bra som vaccin
🟢 Sant. Så är det med de flesta sjukdomar, men eftersom infektion också innebär risk för död, svår sjukdom och bestående men har vi genom historien försökt utveckla vaccin som gör att människor ska slippa genomlida detta. Precis som med vaccinet minskar skyddet av infektion med tiden, vilket innebär att vaccinet blir viktigt även för den som har genomgått en infektion.
Min egna kommentar: Stackars MEWAS, "ärlige Jan" och alla andra flockidioter...

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 11:43

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer resten av texten:

Sant och falskt om vaccin: Är covid-19 ofarligt som influensa? Biverkningar? Är vi försökskaniner?
by EMANUEL KARLSTEN on DECEMBER 2, 2021

https://emanuelkarlsten.se/sant-och-fal ... kskaniner/

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 11:49

20-tal coronasmittade efter personalfest på Sahlgrenska

Publicerad 2 december 2021.

https://www.expressen.se/gt/coronautrbo ... hlgrenska/

Ett klipp:
Peter Dahm säger till GP att man noga följt rekommendationerna och att de inte såg några skäl till att inte ha festen. Men till följd av utbrottet kan det nu komma att bli hårdare rutiner på avdelningen. Bland annat överväger man att införa krav på munskydd eller visir.

Ingen av de smittade ska ha fått allvarliga symtom.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 11:52

"Dags att diskutera obligatoriskt vaccin"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5 ... skt-vaccin

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Att införa obligatorisk vaccinering, som exempelvis Österrike är på väg att göra, är än så länge inte aktuellt på EU-nivå. Ursula von der Leyen betonar att det är upp till varje medlemsstat att avgöra – men har ändå en personlig åsikt.

– För två-tre år sedan skulle jag aldrig ha trott att jag skulle få se vad vi ser nu: att vi har en fruktansvärd pandemi som vi har vaccin mot, men där vaccinet inte används överallt. Därför är det förståeligt att den här diskussionen förs nu om hur vi eventuellt kan tänka på en obligatorisk vaccinering i EU. Det behöver diskuteras, säger kommissionsbasen i Bryssel.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 12:20

Nu öppnar bokning av vaccindos 3 för alla över 18 i Norrbotten

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... la-over-18

Ett klipp:
Region Norrbotten meddelar nu att alla som är 18 år eller äldre nu kan boka tid för en tredje dos covid-vaccin.

Regionen poängterar att varje person själv måste hålla koll på att det gått nog länge sedan man tog andra sprutan. För 65+ är det fem månader, för övriga är det sex månader som gäller.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 12:24

Region Skåne återinför munskydd i vården

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... d-i-varden

Citat:
På grund av ökad smittspridning i samhället och nya virusvarianter med potentiellt ökad smittsamhet återinför Region Skåne användning av munskydd i vården. Det gäller både patienter och vårdpersonal, skriver regionen på sin hemsida.

– För att minimera risken för smittspridning och skydda de sköraste behöver vi nu gå tillbaka till tidigare nivå, säger Anna Stjärne Aspelund, överläkare på Vårdhygien. 

De vårdhygieniska åtgärderna gäller från måndagen den 6 december och ska gälla till den 16 januari men kan förlängas vid behov.

De skärpta reglerna innebär att vårdpersonalen ska ha munskydd när de inte kan hålla fysiskt avstånd till andra medarbetare. Det här gäller också patienter och deras besökare.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 12:28

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 2 december 2021) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Lena Hallengren: "Vi behöver ha en beredskap"

Sverige måste ha en beredskap för en ökad smittspridning av covid-19 under vintern. Det meddelar socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.

- Vi kan relativt snart bli tvungna att införa nya restriktioner, säger socialminister Lena Hallengren.

Karin Tegmark Wisell menar att vaccination är den viktigaste åtgärden mot covid-19. Hon framhåller att det är viktigt att ta den tredje dosen vaccin när den erbjuds.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram tre scenarier för smittspridningen och belastningen på hälso- och sjukvården. Enligt myndigheten har smittspridningen nu stigit från scenario 0, som är det lägsta, till scenario 1 som är det mellersta. Trycket på sjukvården och iva-platserna är dock fortfarande lågt.

- Om smittspridningen fortsätter i den takt som vi har sett nu så gör jag bedömningen att vi kan behöva införa nya åtgärder redan i nästa vecka, säger Tegmark Wisell.

Det skulle i så fall innebära att Folkhälsomyndighetens allmänna råd för att förhindra smittspridning återigen kan införas.

Det innebär bland annat att alla vuxna uppmanas att förhindra trängsel, undvika kollektivtrafik och använda munskydd i trånga miljöer. Arbetsgivare kan i ett sådant läge uppmanas att göra det möjligt att delta i möten digitalt och i viss mån införa hemarbete.

Det finns enligt Folkhälsomyndigheten även ytterligare åtgärder att sätta in om detta inte skulle ge tillräcklig effekt för att få ner smittspridningen.

- Regeringen kommer nu att skyndsamt analysera detta och återkomma med en handlingsplan i närtid, säger Lena Hallengren.

Mimmi Nilsson SVT

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 12:40

Såg att MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg, igår 1 december 2021, försökte lura i folk på twitter att man inte tänker göra något alls i Sverige.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 13:03

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=280#p57149 men för att inte röra till det ämnet ytterligare så tar jag nu upp det som MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" skrev här i detta ämne också, för jag har nämligen en annan sak att påpeka.

Han skrev alltså följande (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Jag måste vara en märkligt omnipotent man? Jag lyckas med konststycket att BÅDE låta dubbelvaccinera mig, OCH bära munskydd, undvika publika miljöer, tvätta hännera, hålla avstånd och så vidare?! SAMTIDIGT!
Min egna (mycket roade) kommentar: Han säger alltså att han har lyckats bli vaccinerad två ggr utan att ha varit på någon "publik plats" och heller inte ens varit i närheten av någon vaccinatör...

...fick han möjligen vaccinerna hemskickade via posten... :D

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 13:08

När jag fick mina båda vaccindoser så gick det till på följande sätt:

Åkte först buss (utan munskydd)...

...sedan gick jag in på en "publik plats" (utan munskydd)...

...sedan kom jag till "vaccinatören" där jag fick sprita händerna och sätta på mig ett munskydd...

...och sedan fick jag vaccinet av en person med munskydd som inte höll avstånd....

Post Reply