Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 12 Oct 2021 19:16

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3780#p56160 dvs, där vi kan se att en kvinna inte tycks ha en aning om att inte heller Norge och Danmark numera har någon munskyddsrekommendation.

Efter lättade restriktioner – här får prinsen en rundtur på IVA

Publicerad 12 oktober 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/p ... ssjukhuset

Min egna kommentar: Jag ger er inget klipp, utan som ni ser i videon på länken ovan så har Sverige alltså nu återgått till ett helt normalt liv, dvs ingen (inte ens prinsen som säkerligen är fullvaccinerad) har något munskydd på sig!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3740#p56108 .

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 13:46

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3780#p56160 dvs, att en kvinna i den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat tycker att man skall införa munskyddskrav i Sverige precis som hon påstår att man har i resten av EU.

Här kommer en svarskommentar postad för ca 45 minuter sedan idag, 13 oktober 2021 skriven av en man med ett namn som låter danskt:
- se vara till att det blir förändring vid nästa val.....!
Min egna (rätt tykna) kommentar: Jodå, nog trodde väl även jag redan när jag läste inlägget första gången, att kvinnans inlägg var högerpolitisk propaganda!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3780#p56155 .

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 13:56

Detta hör ihop med föregående svar.

Detta var postat av samma man med ett namn som låter danskt dock under att annat inlägg i samma högerpolitiska flockidiotgrupp (dvs, fd Björn Olsen fan club) för ca 1 timma sedan idag, 13 oktober 2021:
- glöm inte VEM som har röstat fram eländet- INTE var det Norrmän...... eller......?
Min egna (väääldigt spydiga) kommentar: Nej, naturligtvis så är det svenskar som bestämmer hur vi vill ha det i den svenska demokratin!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=40#p55745 .

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:11

Tillägg till svaret ovan.

Det var under denna artikel som mannen med ett namn som låter danskt, postade sin kommentar:

Norsk hälsochef om Sveriges coronastrategi: ”Skrämmande”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ML ... skrammande

Ett klipp:
”Skrämmande”

Han hävdar att det är ”skrämmande” att låsa sig vid ett sätt att hantera en pandemi, något han säger att Sverige gjorde.

Nakstad tror inte att de artiklar som skrevs om skillnaderna mellan Norge och Sverige bidrog till att svenska Folkhälsomyndigheten att tänka annorlunda.

– Tvärtom bidrog det till ganska starka försvarstal från svenska hälsomyndigheter, som inte visade någon stor vilja att lyssna på råd från Norge, säger han.
Min egna kommentar: Och som jag skrev i föregående svar så är det alltså svenskar som bestämmer i den svenska demokratin och inte varken norrmän, danskar eller sverigedumokrater!

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:22

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat för ca 15 minuter sedan):
Coronastatistik onsdagen den 13 oktober

2 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i tisdags meddelar Folkhälsomyndigheten. Sammanlagt har 14 922 smittade personer avlidit i Sverige.

Totalt har 1 160 465 personer i Sverige nu bekräftats smittade med covid-19. Det är en ökning med 905 fall sedan i tisdags.

7 202 248 personer har fått minst en dos vaccin mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 84,3 procent av befolkningen (16 år och äldre).

Av dessa har 6 766 540 fått två doser, motsvarande 79,1 procent av befolkningen som är 16 år eller äldre.

Onsdag 13 oktober vårdas 25 personer på iva-avdelning för covid-19. Det är lika många personer som under tisdagen.

Johan Juhlin
SVT

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:24

Barnvaccineringen startar i Halland – det här är viktigt att veta

Publicerad 13 oktober 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... t-att-veta

Citat:
Region Halland planerar att inleda vaccineringen av barn i åldrarna 12 till 15 år på fredag. Här är de tre viktigaste sakerna att veta inför vaccineringen.

Vaccineringen ska skötas av erfarna sjuksköterskor och läkare från Region Halland på skolorna i länet. Barnen kommer att vaccineras med Pfizers vaccin.

– Vi kommer att börja med en skola i varje kommun, vilka skolor det blir är inte klart ännu, säger Bibi Estev,områdeschef för riktade insatser i pandemiarbetet på Region Halland.

I klippet berättar områdeschefen Bibi Estev det du måste veta när ditt barn ska vaccineras i Halland.

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:27

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat för ca 8 timmar sedan):
Pandemin stormar fram över Ryssland

Pandemin fortsätter i oförminskad styrka i Ryssland, där dödstalen inte tidigare varit högre än nu.

Tisdagens siffra landade på 973 officiellt döda i covid-19, fem fler än i lördags och en bit över hundra fler än genomsnittet i september.

Att kurvorna inte vill svänga neråt beror till stor del på de låga vaccinationssiffrorna – i fredags hade nästan exakt en tredjedel av alla vuxna, 47,8 miljoner, fått en dos vaccin. 42,4 miljoner, eller 29 procent, var då fullvaccinerade.

Enligt hälsominister Michail Murasjko är elva procent av alla inlagda på sjukhus covidsmittade och allvarligt eller mycket allvarligt sjuka.

Totalt har drygt 7,8 miljoner ryssar bekräftats smittade och 218 000 avlidit. Och då räknas, till skillnad från flera andra länder, bara de som avlidit till direkt följd av viruset. Enligt den ryska statistikmyndigheten Rosstat skulle dödssiffran ligga på nära nog det dubbla, 418 000, om även dödsfall där covid inte var huvudfaktorn räknas.

Men någon nationell nedstängning kommer inte komma på tal, meddelar Kreml, som delegerar ansvar och beslut till regionerna. De ska inte heller vara aktuellt med böter för dem som inte låter vaccinera sig.

Några av regionerna har infört begränsningar för större publika tillställningar och tillåter bara fullt vaccinerade att gå på restaurang eller bio och teater.

Men i såväl Moskva som S:t Petersburg pågår livet nästintill som före pandemin och de munskyddspåbud som finns följs inte helt, enligt AP.

(TT)

Johan Juhlin
SVT

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:34

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3790#p56170 och i svaret efter detta.

Oppgjør mellom Nakstad og Raymond Johansen: – En unik mulighet til å snu den andre smittebølgen glapp

https://www.aftenposten.no/norge/i/34R9 ... t-til-aa-s

Artikeln ovan kräver tyvärr inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Kunne Oslo stoppet smittebølgen som startet syv måneder med strengere tiltak? Oslo-byrådet gikk glipp av «en unik mulighet» til å stoppe andre bølge av pandemien, hevder Espen Rostrup Nakstad i ny bok.
Mitt egna förslag: Man kunde faktiskt ha frågat befolkningen om vad dom tyckte istället!

Och nu summerar jag detta lite.

Personer med namn som låter danska sysslar alltså med "cherrypicking" när dom postar vad norrmän kritiserar i offentliga högerpolitiska flockidiotgrupper (i detta fall fd Björn Olsen fan club) på facebook!

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 14:52

Detta hör ihop med den artikel som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3790#p56171 och det som jag skrev i min kommentar:

Här kommer en reaktion på denna artikel hämtad från den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat postad av en kvinna med ett svenskt namn för ca 4 timmar sedan idag, 13 oktober 2021:
Bra där, Sverige ska ha hur mycket kritik som helst. Men jag tror ärligt talat inte att det hjälper mot en stor majoritet av sovande svenskar.
Här kommer mitt svar på detta:

Facebookgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) har 7 550 medlemmar.

Facebookgruppen: Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM) har 89 152 medlemmar.

Sverige är faktiskt en demokrati!

X-member

Post by X-member » Wed 13 Oct 2021 15:02

Man har rapporterat 0 döda pga covid-19 och 789 nya smittade idag (13 oktober 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 674.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Post Reply