Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 10:10

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat för ca 5 minuter sedan, idag 14 oktober 2021):
Dödshot mot forskare som talar om covid-19

Femton procent av 321 forskare säger att de har utsatts för dödshot sedan de intervjuats i medier om covid-19. Det visar en enkät som gjorts av tidskriften Nature.

De vanligaste orsakerna till hoten var att forskarna uttalat sig om vaccin, munskydd, ursprunget till coronaviruset samt om hur verksamma olika mediciner ska vara när det gäller att bota sjukdomen.

Av 321 tillfrågade sade 15 procent att de hade hotats till livet och 22 procent att de hotats med fysiskt eller sexuellt våld. 66 procent svarade att de haft någon form av negativ erfarenhet efter att ha framträtt i medier, skriver The Guardian.

Några av de tillfrågade forskarna hade valt att sluta uttala sig efter hoten.

Johan Juhlin
SVT
Min egna kommentar: I Sverige har vi dock även div landsförrädare som ljuger både i Sverige och utomlands om den svenska corona-hanteringen och som dessutom (bevisligen!) försvarar andra lögnhalsar vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=110#p56188 .

X-member

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 14:00

Vaccintäckningen är 74 procent, Finland sämre än resten av Norden (Svenska Yle)

Publicerad 14 oktober 2021.

https://svenska.yle.fi/a/7-10007406

Ett klipp:
Pressträffen i korthet: Vaccintäckningen 74 procent, inget beslut om en tredje vaccindos

Vaccintäckningen i vårt land är nu 74 procent, men vi ligger efter resten av Norden. Bara Sverige har sämre vaccintäckning än vi.

Samtidigt ökar antalet personer som behöver sjukhusvård för covid-19 och en femtedel av dem som får intensivvård i vårt land är coronapatienter.

Det är främst ovaccinerade som behöver sjukhusvård för covid-19. För tillfället får har intensivvårdsavdelningarna omkring 27-32 coronapatienter dagligen. Går antalet över 50 så blir läget kritiskt.

– Vaccinen skyddar femton- till tjugofaldigt mot allvarlig sjukdom. Så vaccinera dig nu om du inte gjort det, säger Mika Salminen.

– Om epidemin förvärras kan en del områden bli tvugna att ta i bruk en del restriktioner igen, säger Pasi Pohjola.

X-member

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 14:06

Karin Tegmark Wisell (FoHM) informerar om på dagens (14 oktober 2021) presskonferens om covid-19 att det varken ökar eller minskar i Sverige just nu.

Socialstyrelsen meddelar att belastningen gällande sjukhusvård för covid-19-drabbade minskar i Sverige.

Det är någon kvinnlig jubelidiot som påstår bland kommentarerna under presskonferensen på facebook att man får covid-19 av vaccinet.

Min egna kommentar: Vad bra, då behöver jag inte oroa mig alls. för jag fick min andra vaccindos för en månad sedan (och den första dosen 5 veckor tidigare), och bör alltså nu ha blivit helt frisk. :D

Tillägg:

Samma jubelidiotkvinna påstår även att man blir steril av vaccinet. Jaha, men det gör mig inget alls för jag har nämligen passerat klimakteriet för rätt så länge sedan. :lol:

X-member

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 14:58

Tillägg till svaret ovan.

Tidningen Bulletin tar upp munskyddsfrågan och han (dvs, Benjamin Kalischer Wellander) sitter på sitt jobb i sjukvården (ser det ut som) med ett riktigt buskigt skägg, vilket han faktiskt då borde raka av sig, så att munskyddet sluter tätt.

X-member

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 15:02

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat för 1 timma sedan):
Coronastatistik torsdagen den 14 oktober

4 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i onsdags meddelar Folkhälsomyndigheten. Sammanlagt har 14 926 smittade personer avlidit i Sverige.

Totalt har 1 161 264 personer i Sverige nu bekräftats smittade med covid-19. Det är en ökning med 799 fall sedan i onsdags.

7 205 874 personer har fått minst en dos vaccin mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 84,4 procent av befolkningen (16 år och äldre).

Av dessa har 6 779 383 fått två doser, motsvarande 79,4 procent av befolkningen som är 16 år eller äldre.

Torsdag 14 oktober vårdas 24 personer på iva-avdelning för covid-19. Det är en person färre än under onsdagen.

Johan Juhlin
SVT

X-member

Post by X-member » Thu 14 Oct 2021 15:07

Man har rapporterat 2 döda pga covid-19 och 767 nya smittade idag (14 oktober 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 676.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Och Irland har fortfarande den mörkaste färgen på kartan på länken ovan, vilket jag tycker att irländaren och MEWAS-ledaren Keith Begg (som numera bor på Irland) bör tänka på när han kritiserar Sverige!

Läs mer om landsförrädargruppen: MEWAS här: viewtopic.php?f=8&t=6331 .

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 12:47

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3810#p56191.
Man sade även på presskonferensen igår att vaccinerade personer (bortsett riskgrupper) inte längre behöver testa sig i Sverige.

Vilket har fått konspirationsteorierna att spridas hejdlöst bland flockidioterna...

Och här kommer en reaktion postad av en person med ett isländskt namn i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för 11 timmar sedan:
Inga test, ingen COVID, FHM visar att deras teorier stämmer!
Min egna kommentar: Uppenbarligen en person som aldrig någonsin har hört talas om att man baserar den svenska strategin på hur bra sjukvården klarar av saken och inte på hur många vaccinerade personer det är som testar positivt...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3290#p55539 och i svaret efter detta.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 13:04

Tillägg till svaret ovan och jag hittade faktiskt denna artikel i samma högerpolitiska flockidiotgrupp.

FHM: Ingen ökad spridning trots slopade restriktioner

Publicerad 15 oktober 2021.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... triktioner

Citat (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Drygt två veckor har gått sedan nästan alla coronarestriktioner slopades den 29 september. Men någon ökad smittspridning går ännu inte att se som effekt av detta, säger Karin Tegmark Wisell, FHM, till Dagens Nyheter.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik har antalet nya fall legat på en stabilt låg nivå med drygt 2 000 nya fall i veckan, även om utvecklingen skiljer sig åt mellan olika regioner.

Hon säger att det ”ska mycket till” för ett omfattande tryck på sjukvården ska uppstå, men varnar för nya virusvarianter och ökad spridning i kylan.
Min egna kommentar: Men detta har alltså flockidioterna i fd Björn Olsen fan club ännu inte fattat. Och detta citat bekräftar alltså att det jag skrev i föregående svar är helt korrekt.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 13:16

Coronaintyget väntas godkännas under fredagen – kan börja gälla redan vid midnatt och betyda en lång natt av festande för många nattklubbar (svenska Yle)

Publicerad 15 oktober 2021.

https://svenska.yle.fi/a/7-10007471

Ett klipp:
Efter att lagen godkänts av riksdagen måste den senare ikväll presenteras för presidenten innan den stadfästs. Lagen och coronaintyget kan sedan träda i kraft vid midnatt.

Heikki Mäki som är chef för Sydvästra Finlands Regionförvaltningsverk anser att man på restauranger kunde kolla coronaintygen då kunderna redan sitter ner till bords. I nattklubbar och barer skulle en ordningsvakt ändå kolla intygen redan vid ingången.
Min egna kommentar: Detta innebär att fullvaccinerade finländare redan i morgon kan få lov att göra det samma som fullvaccinerade svenskar nu har fått lov att göra sedan den 29 september.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 13:20

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer ett klipp till från artikeln:
Det är också oklart vad som kommer att hända på restauranger och nattklubbar då lagen träder i kraft vid midnatt, natten till lördag.

På en nattklubb kan festandet redan vara i full gång då lagen träder i kraft, frågan är vad man gör då klockan slår tolv. Ett alternativ är att utrymma hela klubben då vid midnatt och sen släppa in alla de kunder som har ett coronaintyg.

– Man kan fråga sig om det är vettigt att köra ut festfolket för att sedan ta in dem igen. Vi hade hoppats på en lite annorlunda tidtabell för lagen, men så här är det ibland. Reglerna träder i kraft och då ska de följas, säger Mäki.
Min egna kommentar: Reglerna verkar alltså vara mindre stränga för dom som har ett corona-intyg...vilket innebär att restaurangerna och nattklubbarna kan släppa in mer folk.

Post Reply