Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 14:40

Professor: De kan behöva en tredje dos redan i höst

Publicerad 26 juli 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp ... dan-i-host

Ett klipp:
Enligt New York Times undersöker USA:s smittskyddsmyndighet CDC möjligheterna att ge påfyllnadsdoser till alla över 65 och till personer med nedsatt immunförsvar.

Planerna bottnar i forskning som visar att att effekten av Pfizers vaccin börjar avta med tiden. Pfizers egen studie visar, enligt tidningen, att vaccinets effektivitet mot symtomatisk sjukdom minskar från 95 till 84 procent inom fyra-sex månader efter andra dosen.

X-member

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 14:43

Detta hör ihop med föregående svar.

Tegnell ser ännu inget behov av tredje vaccindos

Publicerad 27 juli 2021 (tror jag).

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegne ... 1.51850713

Artikeln ovan kräver inloggning, klippet nedan är hämtat från facebook:
En tredje dos kan bli aktuell längre fram – inte just nu. Och för att införa obligatoriska PCR-tester vid gränsen krävs en lagändring. Men i Sverige har det frivilliga upplägget lett till mindre problem än vad tvingande åtgärder gör i andra länder, menar Anders Tegnell.
– Tvång skulle på sikt kunna leda till att vi får en sämre följsamhet.
Min egna kommentar: Jag själv lider av immunbrist och kan alltså behöva en 3:e dos, men jag har ju faktiskt ännu bara fått den första, vilket var idag. Läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2330#p54546 .

X-member

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 14:50

Fyra nya dödsfall med covid-19

Publicerad 27 juli 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/w8 ... d-covid-19

Citat (Obs! Antal döda gäller för 4 dagar!)
Fyra nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats, meddelar Folkhälsomyndigheten. Därmed har totalt 14 655 smittade personer avlidit i Sverige.

Totalt har 1 098 154 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

Fram till nu har 6 297 397 personer fått minst en dos vaccin mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 76,9 procent av den vuxna befolkningen.

Av dessa har 4 024 593 fått två doser, motsvarande 49,1 procent av den vuxna befolkningen.

De nytillkomna dödsfallen i Folkhälsomyndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

X-member

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 14:54

Man har rapporterat 3 döda pga covid-19 och 559 nya smittade idag (27 juli 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 546.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 21:19

Här kommer ett inlägg postat av "ärlige Jan" idag, 27 juli 2021 i alla dom facebookgrupper där han postar sina inlägg:
"Tisdagsvärdet" gällande smitta klev över fyrsiffrigt för första gången sedan 22/6

Nu 1.355 nya smittade, 4 nya döda och 5 nya IVA-inläggningar registrerade sedan i fredags.
Min egna kommentar: Att alla dom övriga nordiska länderna ligger sämre till (se kartan på den danska länken nedan) nämner han inte med ett ord, och han säger inte ett förbannade piss om att åtgärderna mot smittan då borde vara otillräckliga även i dom övriga nordiska länderna.

Varför gör han inte det?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Tue 27 Jul 2021 21:57

58 nye smitta i Bergen – mange med ukjend smitteveg: – Likar det svært dårleg

Publicerad 27 juli 2021.

https://www.nrk.no/vestland/58-nye-smit ... 1.15588857

Två klipp (det andra klippet har en koppling till föregående svar i detta ämne):
– I dagens tal er det mange med ukjend smitteveg, og det likar vi alltid særs dårleg, seier Bovim.

Han understrekar at smittesporinga endå ikkje er ferdig, og at dei framleis kan finne smittevegen til fleire.
– Vi har is i magen, og er samde om at det ikkje er nokre tiltak som skal bli sett i verk umiddelbart, men vi skal følge med på tala, seier Bovim.

X-member

Post by X-member » Wed 28 Jul 2021 12:21

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2330#p54545 där vi alltså kan se att Annika Linde säger att vi har demokrati i Sverige vilket en medlem i MEWAS inte tycks vilja ha.

Här kommer en svarskommentar skriven av en kvinna riktad till Annika Linde postad för ca 3 timmar sedan idag 28 juli 2021 i MEWAS 2.0:
Annika Linde tack för din klokhet. Jag önskar att de styrande ville lyssna på dig!
Min egna (mycket roade) kommentar: Och just det gör alltså dom styrande i Sverige, dvs dom lyssnar på majoriteten och inte på någon minoritet (som tex MEWAS).

X-member

Post by X-member » Wed 28 Jul 2021 12:30

JUST NU: Läkare döms efter att ha utfärdat falska covidintyg

Publicerad 28 juli 2021.

https://www.tv4.se/artikel/6hxDKAvIaKz3 ... ovidtester

Citat (men det finns även en videosnutt):
Skrev ut reseintyg trots att testerna aldrig analyserades • Döms för bedrägeri

Webbkliniken Husdr.se har anklagats för att ha utfört PCR-tester och utfärdat reseintyg – men aldrig analyserat testerna.

Nu döms den ansvarige läkaren i Göteborgs tingsrätt för bland annat bedrägeri. Enligt åtalet ska mannen, som nekar till alla anklagelser, ha lurat till sig över 24 000 kronor.

Åklagare James Von Reis är nöjd över dagens domslut, då tingsrätten bifaller åtalet på samtliga åtalspunkter.

– Det är också glädjande att tingsrätten tar så allvarligt på den här brottsligheten. Så att straffet har blivit så pass kännbart så de bestämde, till ett år, säger han.
Min egna kommentar: Han dömdes till ett års fängelse alltså.

X-member

Post by X-member » Wed 28 Jul 2021 12:38

Här kommer ett inlägg postat i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för ca 1 timma sedan idag, 28 juli 2021 (det är jag själv som har blåmarkerat)
Vi hann knappt låta våra barn och ungdomar gå på sommarledighet innan utbildningsministern proklamerade, högt och tydligt, att skolorna ska minsann öppna som vanligt i Augusti. Är det inte på sin plats att skjuta upp den öppningen nu med tanke på att vi ännu inte tagit beslut om att vaccinera från 12 trots att flera länder gör det redan OCH att det är godkänt även i Sverige!? Är det inte en rekommendation från FHM som borde följas ????
Min egna kommentar: Jag menar alltså att regeln från FoHM att hålla avstånd osv faktiskt fortfarande gäller när skolorna öppnas! Vilket denna person dock inte "hade lust" att nämna!

X-member

Post by X-member » Wed 28 Jul 2021 12:43

Mika Salminen: Betydande mängd coronafall bland dem som fått en dos vaccin – 644 nya fall på onsdagen

Publicerad 28 juli 2021.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003909

Ett klipp:
644 nya coronafall har konstaterats i Finland, enligt Institutet för hälsa och välfärd.

Flest nya fall, 310 stycken, konstaterades inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Siffran är den högsta hittills under sommaren. Den senaste högsta noteringen, 612, var från i går.

Under den senaste tvåveckorsperioden har det registrerats sammanlagt 5 131 nya coronallfall, vilket är mer än 2 000 fler än under föregående tvåveckorsperiod.

Antalet personer som vårdas på sjukhus nu 56. Av dem är 6 personer på intensivvårdsavdelning.

Det totala antalet som vårdas på sjukhus har på två dagar stigit med tre, medan antalet som får intensivvård har minskat med två personer.

Många vaccinerade bland dem som smittats av viruset

En betydande andel av dem som smittats av coronaviruset på sistone har redan fått en dos coroanvaccin, säger hälsosäkerhetschef Mika Salminen vid Institutet för hälsa och välfärd i en intervju för Radio Suomi.

Salminen påpekar att i en situation där en stor del av befolkningen har vaccinerats skyddar en dos inte mot att bli smittad, även om den skyddar mot allvarliga former av virussjukdomen.

Post Reply