Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 9:32

Detta hör ihop med föregående svar (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4650#p57260 ).

Vill dock påpeka att när jag talar om en svensk minskning före årsskiftet att jag då talar om en minskad belastning på sjukvården.

Jag själv känner ju till vilken corona-strategi vi använder i Sverige vilket ju inte MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" tycks göra.

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 9:37

Och när man talar om trollen (se föregående svar)...

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 40 minuter sedan, idag 8 december 2021:
Vad gäller "eftersläpningar" i juletid,

...kan jag berätta att vi först i FEBRUARI 2021 fick klart för oss att högsta SMITTALET/DYGN, skedde "dan före dopparedan" 2020, 11.376 nya smittade, och "All-Time-High" gällande DÖDA/DYGN, 121 döda ett och samma dygn, ägde rum 28 december. Det var även först då som vi fick veta att överlägset högsta POSITIVITETSGRADEN, 20.8 %, under HELA PANDEMIN, inföll vecka 53!

I år kan vi förvänta oss ungefär samma svammel. "Allt för att bibehålla julefriden".
Min egna kommentar: Jag själv räknar förstås alltid med eftersläpningar, vilket dock "ärlige Jan" tycks tro är något som bara dyker upp när det passar honom. :D

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 10:01

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4650#p57259 .

Här kommer ett klipp från ett inlägg postat av en person (som heter Åke i förnamn) som jag lääänge har trott var sverigedumokrat (pga att han har spritt lögner om den svenska corona-hanteringen), i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige för ca 11 timmar sedan:
Grundregeln bör vara att ordentliga munskydd skall användas om avståndet 1 m inte kan hållas. Undantag kan göras om alla är fullvaccinerade/immuna och symptomfria.
Min egna kommentar: Han kan alltså precis lika gärna vara en moderat...

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 10:34

Haha, detta är faktiskt riktigt kul. :D

Här kommer två klipp från en kvinnas svarskommentar postad i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för 10 timmar sedan:
Ja, årets vintervågskvalp i Sverige är inte mycket att komma med hittills – det är mest katastrofsexuella som roar sig med att blåsa storm i vattenglasen...
Sprider sig omikronvarianten verkligen i vindens hastighet, skyddar vacciner någonting alls...
Och här kommer ett inlägg postat av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" (som ju är den person som har blivit kallad för "katastrofsexuell") i samma grupp för 1 timma sedan:
Jordens största eftersläpning i sekvenseringsdata för närvarande!

Det är ju trots allt vecka 49 nu! Och registreringen är ofärdig efter vecka 44...!

M a o så kör vi helt i blindo just nu. Vi har inte en susning om hur mycket omikron vi har!

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 10:42

Detta hör ihop med föregående svar.

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 8 december 2021) och det är jag själv som har blåmarkerat;
WHO: Vaccin bör fungera mot omikron

De första uppgifterna indikerar inte att den är allvarligare. Faktum är att det istället lutar mot att den är mindre allvarlig, säger organisationens krischef Michael Ryan i en intervju under tisdagen.

WHO uppger att omikron inte tycks orsaka svårare sjukdom jämfört med tidigare varianter av coronaviruset.

Han påpekar dock att fler studier krävs och anser att man måste vara försiktig i sina tolkningar, och att det kan finnas en risk att de vaccin som existerar idag ger ett sämre skydd mot omikron, men att det är högst otroligt att de inte ger något skydd alls.

Det finns dock indikationer på att omikron är mer smittsam bland de som redan är vaccinerade eller har haft covid, jämfört med tidigare varianter, och WHO vill även se studier på om det går att smittas med omikron flera gånger. (TT)

Maja Nilsson SVT
Min egna kommentar: Så nog sjutton är MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" "katastrofsexuell"... ;)

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 10:47

Citat (publicerat 8 december 2021) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Smittan fortsätter öka i Norge

Covid-19 har skenat i Norge de senaste veckorna. Det senaste dygnet registrerades 5 138 nya smittade – ännu ett nytt dygnsrekord under pandemin.

I veckan som gått har i snitt över 3 400 nya smittade tillkommit dagligen, en ökning med drygt 13 procent mot veckan innan. Antalet på sjukhus har också ökat något, men inte lika mycket.

Norge införde i tisdags nya restriktioner, exempelvis får inte fler än tio personer vistas i en privat bostad samtidigt.

(TT)

Maja Nilsson SVT
Min egna kommentar: Antalet med allvarlig sjukdom ökar alltså inte i samma takt som antal nya smittade (se även föregående svar).

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 10:58

Det är faktiskt detta som MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" tror är omöjligt...

Singapore har lärt sig leva med covid

Publicerad 6 december 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7 ... -med-covid

Två klipp:
Hög vaccineringsgrad, låga dödssiffror och en sjukvård som har varit pressad men inte överhopad. En del av strategin som får Singapore att sticka ut under pandemin går ut på att behandla covid-19 som en ständigt närvarande sjukdom – som influensan.
Den 30 november pekar kurvan för nya smittofall på sju-dygnsbasis brant nedåt, liksom antalet dödsfall, som efter en topp den 10 november på 2,57 fall per en miljon invånare nu är nere i under ett, enligt Our World in Data.

Singapore är väl förberett inför omikronvarianten, även om den kan betyda att man tvingas ta några steg tillbaka, anser Alex Cook.

– Jag är säker på att vi kan hitta en väg att leva med viruset och på ett säkert sätt fortsätta göra alla de saker vi älskar, hävdar han.
Tillägg senare:

Såg på annat ställe att man har kvar munskyddskravet i Singapore, men då det ju faktiskt är säkrare att hålla avstånd jämfört med att sätta på sig ett munskydd och inte hålla avstånd, så tycker jag nog att detta lik förbannat är ett bra exempel på att det faktiskt går att leva med viruset...

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 11:40

Citat (publicerat 8 december 2021):
WHO: Omikron finns i 57 länder

Omikronvarianten har rapporterats i 57 länder och antalet insjuknade som behöver sjukhusvård beräknas stiga i takt med att smittspridningen ökar, uppger Världshälsoorganisationen, WHO, i sin veckorapport på onsdagen.

"Även om den är lika eller till och med mindre kraftfull än deltavarianten är det förväntat att sjukhusinläggningarna kommer att öka om fler insjuknar", står det i rapporten.

Clarence Frenker SVT
Min egna (rätt ironiska) kommentar: Men den kommer nog aldrig någonsin att dyka upp på Irland, för MEWAS-ledaren Keith Begg (som bor på Irland) har ju bestämt hävdat att Anders Tegnell hade fel när han påstod att omikron blir svår att stoppa...

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 11:57

Tillägg till svaret ovan.

Gjorde nu en googlesökning och hittade följande (från BBC) vilket publicerades för 7 dagar sedan:
A case of the Omicron Covid-19 variant has been confirmed in the Republic of Ireland. Irish health authorities said it was linked to travel
Mitt egna lilla råd till irländaren Keith Begg: Kanske det är bättre att hålla tyst och verka dum, än att öppna käften och bevisa det? :D

X-member

Post by X-member » Wed 8 Dec 2021 15:29

Helsedirektoratet snur om koronapass. Mener det ikke bør brukes.
Omikron ser ikke ut til å bry seg om du er vaksinert eller tidligere smittet. Da bør ikke koronapass brukes, mener Helsedirektoratet.

Publicerad 8 december 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/7dyQ ... oer-brukes

Ett klipp:
Helsedirektoratet 27. november: Koronapass kan brukes.

Helsedirektoratet 7. desember: Vi anbefaler ikke bruk av koronapass nå.

Dette gjelder til bruk innenlands. På under to uker har altså direktoratet snudd 180 grader.

Hvorfor endrer de mening?

Svaret heter omikron, den nye varianten av korona.

Omikron har smittet svært mange vaksinerte og tidligere smittede. Vaksinen og gjennomgått infeksjon beskytter svært dårlig mot å bli smittet av omikron. Det tyder i hvert fall foreløpige funn på.

Da er det lite lurt å la folk være sammen uten begrensninger, selv om de er vaksinert eller tidligere smittet. Det mener direktoratet.

Det skriver de i sine anbefalinger som ble levert til regjeringen tirsdag. Sammen med Folkehelseinstituttet (FHI) kom de med råd om nye tiltak.

Post Reply