Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Wed 12 May 2021 20:39

Rasende Tønsberg-ordfører nekter å gi fra seg vaksinedoser

Publicerad 12 maj 2021.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/r ... 1.15494715

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Tønsberg er blant kommunene som må gi fra seg vaksine til fordel for andre kommuner, slik listen fra regjeringen ligger i dag.

Ordfører Anne Rygh Pedersen (Ap) er mildt sagt irritert.

– Dette er ugreit. Jeg er ikke villig til å gi fra meg doser til andre kommuner slik situasjonen er i kommunen vår nå, sier Pedersen.

Hun forteller at de har en stigende smittetrend og doblet antallet smittede forrige uke. I tillegg har én av tre ukjent smittevei.

– Jeg hadde forståelse for forrige prioritering, men ikke denne. Jeg sier dette på vegne av Tønsbergs befolkning, fordi vi er inne i en veldig usikker situasjon, sier Rygh Pedersen til NRK.

Ifølge statsminister Erna Solberg vil 319 kommuner over sju uker gi fra seg cirka 35 prosent av vaksinene sine i snitt.
Min egna kommentar (gällande det blåmarkerade): Det låter som om att man inte riktigt har kontroll på saker och ting i Norge, trots allt deras skryt...

X-member

Post by X-member » Wed 12 May 2021 20:48

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1480#p53675 och här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1480#p53677 dvs, att lögnhalsarna nu känner sig "utpekade"...

...här kommer nog en till sådan person:

En kvinna med ett svenskt namn skriver idag följande i den offentliga landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat vilket postades för ca 2 timmar sedan:
Kopierade avsnitt ur intervju i tidskriften Nature den 21 april 2020, där Anders Tegnell svarar på frågor om den svenska strategin. Enl min mening svarar han glasklart att vi siktar mot ”herd immunity” och att vi kommer att nå dit på ett annorlunda sätt. Antar att han då menar annorlunda än resten av världen. Intervjun är lång, klippte ut det som rör flockimmuniteten.
Min egna kommentar: Nope, att vilja uppnå flockimmunitet (vilket hela världen säkerligen hoppas på) är inte något bevis för att man har använt flockimmunitets-strategin i Sverige.

Kvinnan ovan måste faktiskt istället bevisa att hela eller delar av den svenska befolkningen inte har behövt följa dom svenska rekommendationerna...

...så den svenska statsministern har faktiskt gett folk korrekta fakta (vilka kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1280#p53464 )...

X-member

Post by X-member » Wed 12 May 2021 21:01

Tillägg till svaret ovan.

Och den ena efter den andra lögnhalsen avslöjar sig själv (med namn och allt) offentligt på facebook... :)

Tillägg:

Jag hittade nu följande kommentar i landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 och jag tror att hon menar att Sverige ställer till det för sig själv, men det är faktiskt dom som har spritt lögnen att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige som har ställt till det för sig själva oavsett vilken "främmande makt" som dessa personer har gjort detta för:
Främmande makt behöver inte ställa till det för oss, det gör vi så bra själva ...
Last edited by X-member on Wed 12 May 2021 21:14, edited 2 times in total.

X-member

Post by X-member » Wed 12 May 2021 21:06

Kvinna i Skåne tackade nej till vaccin – dog i covid-19

Publicerad 12 maj 2021.

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-12/k ... i-covid-19

Citat:
En kvinna i riskgrupp tackade nej till att vaccinera sig mot covid-19. En tid senare insjuknade hon och avled av sjukdomen. Kvinnan är ett av flera fall där personer insjuknat efter att ha nekat vaccin, enligt infektionsläkaren och professorn Per Björkman.
– Det finns en del människor som tänker: jag kommer ändå inte bli sjuk. Men det kan man inte veta. Det är faktiskt en risk att avstå från vaccinet, säger han.

X-member

Post by X-member » Wed 12 May 2021 21:21

En man med ett svenskt namn i landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 länkar till en insamling (penninggåva) för att hjälpa Indien som ju har stora problem med brist på medicinsk utrustning mm pga covid-19 just nu. Och så skriver han följande:
Jag har full förståelse för att man vill hjälpa! Men varför inte hjälpa sitt eget land först ?
Min egna undran: Och vad har vi brist på i Sverige, då?

Undrar dessutom om inte denna person är sverigedumokrat för dom är ju kända för att komma med alla möjliga och omöjliga argument för att inte hjälpa folk utomlands...

Tillägg:

Jag ger er faktiskt ett klipp till från denna mans inlägg:
Skriv och klaga till Unicef.
Min egna kommentar: Ja, vill man avslöja vilken förbannad egoist man är, så kan man väl göra det...

X-member

Post by X-member » Wed 12 May 2021 21:46

Detta hör definitivt ihop med föregående svar.

"Ärlige Jan" skrev (bland annat) följande i ett inlägg i den offentliga landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat vilket postades för ca 1 timma sedan:
Sverige officiellt dubbelt så mycket smitta som Indien
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Och "vips" så löste sig problemen i Indien! Dom bara försvann helt enkelt...

X-member

Post by X-member » Thu 13 May 2021 11:48

Här kommer ett inlägg skrivet av en man som åtskilliga (!!) ggr har spritt felaktig information om Sverige hämtat från den offentliga landsförrädargruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat vilket postades för ca 12 timmar sedan:
"Demokratiambassadören"/Epidemiologen Emma Frans vill att Coronakommissionen ska granska "desinformationen" om pandemin på sociala medier. Jag tycker snarare att det är hennes makt och inflytande i pandemin som ska granskas. Hon sitter på dubbla stolar och det är högst olämpligt att någon som har inflytande i pandemihanteringen har fått en funktion som ombudsman för demokratifrågor.
Min egna kommentar: Om denna flockidiot hade hållit sig till korrekta fakta istället så hade han faktiskt inte behövt oroa sig alls...

Tillägg:

Samma man har skrivit följande på annat ställe i den gruppen:
Sverige har aldrig varit normalt. Finns ingen väg dit...
Min egna kommentar: Om han nu inte trivs i Sverige så står det honom fritt att lämna Sverige precis när han vill. Idiot!
Last edited by X-member on Thu 13 May 2021 12:22, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 13 May 2021 12:06

Mira blev utpekad som ett utländskt säkerhetshot (YouTube)

Publicerad 12 maj 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=ZZyWfdDZ9Ns

Ett klipp:
Isabelle intervjuar Mira Aksoy som pekades ut som ett utländskt säkerhetshot av våra myndigheter efter att ha skrivit en artikel om pandemin.

"Samnytt har tagit del av Folkhälsomyndighetens mejl i början av pandemin ifjol och kan idag avslöja att myndigheten systematiskt anmälde kritiska medborgare till Enheten för skydd mot informationspåverkan på MSB." skriver Samnytt
Min egna kommentar: En del har nog lite svårt att fatta att man måste tänka sig noga för vilken tidning man uttalar sig i...

...jag menar alltså att det kanske inte är kvinnan själv som är problemet utan istället att det hon hade sagt "användes" av någon som hade nytta av det...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1480#p53678 där en admin i en corona-grupp länkar till just ovanstående tidning (dvs, Samnytt) och ett uttalande av en sverigedumokrat...

X-member

Post by X-member » Thu 13 May 2021 12:31

Tillägg till svaret ovan.

Jag tolkar det så här: Samnytt har alltså använt sig av en kvinnlig lekmans (med ett namn som tyder på utländsk härkomst och som nog numera bor i Norge) uttalanden om den svenska corona-hanteringen och så har detta anmälts, sannolikt pga att det rörde sig om några felaktiga fakta.

Tillägg:

Lite information om denna blaska kan hittas på länken nedan (Wikipedia):

Samhällsnytt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samh%C3%A4llsnytt

Några klipp:
Chefredaktör är Martin Dahlin under pseudonymen Egor Putilov.[2] Bland medarbetarna märks sverigedemokratiske politikern Kent Ekeroth.[1]
Samhällsnytt anger ingen politisk inriktning, utan definierar sig som ett alternativ till gammelmedia, och säger sig specialbevaka ”de områden där etablissemangsmedia uppvisar underlåtenhetsförsyndelser”.[1] Etablerade svenska rikstidningar har betecknat Samhällsnytt som en ”hatsajt”.[4][5][6][7] En annan beteckning i etablerade medier på Samhällsnytt/Samnytt är ”högerpopulistisk”;[8] efter att Samhällsnytt fått större genomslag med sin journalistik under 2020 har tidningar i allmänhet valt att citera Samhällsnytt/Samnytt med beskrivningen ”högerpopulistisk”.[9][10]

X-member

Post by X-member » Thu 13 May 2021 12:58

Infektionsprofessorn: Inte läge att lätta på restriktionerna nu

Publicerad 12 maj 2021.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infe ... ionerna-nu

Ett klipp:
I dag väntas Folkhälsomyndigheten presentera planen för hur Sverige ska lätta på restriktionerna. Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, tror inte det är rätt att lätta på restriktioner ännu på ett par månader.

– Grannlandet Danmark har 10 000 på läktarna för att titta på fotboll – gör vi det i dag så får vi se en ny peak, säger han i Morgonstudion.
Min egna kommentar: Han kritiserar alltså det man gör i Danmark...

Post Reply