Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 18:25

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4640#p57249 .

Nedanstående artikel innehåller dock ännu mer information:

Här är alla nya åtgärder för att bromsa smittan
Smittan ökar – nya åtgärder införs från i morgon

Publicerad 7 december 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3 ... sa-smittan

Ett klipp (och detta gäller alltså om situationen förvärras ytterligare):
Steg 2: Om läget förvärras

Steg 2 är smittskyddsåtgärder som kan tillkomma vid en väsentligt ökad smittspridning och en ökad vårdbelastning. De är:

- Endast arbetstagare vars fysiska närvaro är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten bör vara på plats.
- Delvis undervisning på distans för lärosäten för vuxna
- Vuxna ska avstå från matcher, tävlingar och läger • Föreningar ska avstå från större läger, tävlingar och cuper
- Större samlingar i skolorna bör undvikas.
- Vaccinationsbevis för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med färre deltagare • Vaccinationsbevis för fler verksamheter
- Smittskyddsåtgärder för fler verksamheter, t.ex. avstånd mellan sällskap på serveringsställen, eller deltagarbegränsningar för privata sammankomster i hyrda lokaler.

Steg 3: Vid mycket hög smittspridning

Steg 3 är smittskyddsåtgärder som kan tillkomma vid mycket hög smittspridning och en mycket hög vårdbelastning. De är:

- Vuxna ska begränsa nära kontakter
- Delvis fjärr- eller distansundervisning i gymnasieskolan
- Sociala evenemang som tex fritidsaktiviteter, läger och cuper för barn och unga ställs in
- Begränsade öppettider på serveringsställen
- Maxantal personer per kvadratmeter på t.ex. handelsplatser
- Besöksförbud inom omsorg

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 18:38

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne, dvs att man klart och tydligt kan se att man inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 3 timmar sedan idag, 7 december 2021:
Nu har vi nya bekräftade fall både på dagis i byn och på hemtjänsten i byn OCH på tonåringarnas skola Finnbacksskolan i Lycksele
I Västerbottens mest glesbebyggda inland. Det kallas "Jackpot"
Min egna (rätt tykna) kommentar: Och hela världen kan nu klart och tydligt se att det bor en landsförrädare i Lycksele!

Läs även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=270#p57082 där man klart och tydligt kan se att även "ärlige Jan" sprider denna lögn!

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 18:50

Jag flyttar nu fram detta, tidigare postat här i ämnet så att ni inte missar det.

Detta är alltså vad som gäller i Sverige från och med i morgon, 8 december 2021.

Här är nya råden – börjar gälla i morgon

https://www.expressen.se/nyheter/nya-re ... resstraff/

Citat (det är jag själv som har blåmarkerat):
I morgon onsdag införs steg 1 i regeringens smittskyddsplan med en rad nya smittskyddsåtgärder:

- Hemarbete ska möjliggöras.

- Lärosäten ska ha fortsatt undervisning på plats men undvika större folksamlingar.

- Vuxna bör hålla avstånd i offentliga miljöer.

- Serveringsställen ska undvika trängsel.

- Munskydd i kollektivtrafiken.

Samtidigt slopas karensdagen på nytt och evenemangsstödet förlängs till och med den 31 mars.

Det framkom under regeringens pressträff med Folkhälsomyndigheten.

Vi behöver agera tillsammans så att läget inte förvärras, säger statsminister Magdalena Andersson (S).

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 19:13

Det pågår en norsk presskonferens om covid-19 just nu, och det ser ut som att man kommer att göra (så gott som) samma sak i Norge som man gör i Sverige.

Och här kommer flockidioten "tecknande Bengts" reaktion på det som man nu gör i Sverige postad för 2 timmar sedan idag, 7 december 2021 i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige:
..den beryktade icke-strategin fortsätter oförtröttligt!
Min egna kommentar: Han känner alltså fortfarande inte till vilken corona-strategi som man använder i Sverige, vilket ju är rent åt helvete...

Alla som förstår svenska kan dock hitta den svenska corona-strategin här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55460 .

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 22:25

Skjenkestopp ved midnatt og krav om munnbind. Dette er de nye tiltakene.
De nye tiltakene ble offentliggjort av regjeringen på en pressekonferanse klokken 19, tirsdag. De gjelder fra torsdag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/a7qa ... e-tiltaken

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Følgende anbefalinger blir innført fra torsdag:

- Alle oppfordres til å holde meteren og redusere antallet nærkontakter, men ikke isolere seg. Gjelder ikke barn i barnehager og barneskoler.

- Anbefaling om maks ti gjester i private hjem. Unntak for barns kohort/klasse/avdeling. Maks 20 gjester en gang i løpet av jule- og nyttårshøytiden, men det bør være én meters avstand mellom gjestene.

- Fritidsaktiviteter og sosiale sammenkomster bør skje utendørs når det er mulig. Garderober bør holdes stengt.

- Økt bruk av hjemmekontor når det er mulig. Mer digital undervisning for studenter.

- Jevnlig testing i skoler. Trafikklysmodell der kommuner vurderer at det er behov.

Følgende påbud blir innført:

- Munnbind blir påbudt der man ikke kan holde én meters avstand over hele landet.

- Ti dagers smittekarantene for alle nærkontakter der det er mistanke om omikronsmitte.

Servering:

- Bordservering av alkohol i restaurant- og uteliv. Påbud om registrering av gjester.

- Skjenkestopp klokken 24.00.

- Krav om at serveringssteder legger til rette for en meters avstand mellom personer «utenfor egen husstand eller tilsvarende nære». Gjelder også arrangementer.

Arrangementer og samlinger:

- Maks 20 personer på private sammenkomster i leide eller lånte lokaler. 50 i begravelser.

- Maks 50 personer på arrangementer innendørs uten faste, tilviste plasser.

- Maks 600 personer i kohorter på 200 personer på innendørsarrangementer der publikum har faste, tilviste plasser.

- Maks 20 på trening innendørs for voksne over 20 år.

Tiltakene vil vare i fire uker i første omgang. De vil bli vurdert etter to uker.

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 22:30

Här kommer ett inlägg hämtat från den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige postat för knappt en timma sedan idag, 7 december 2021.
En vecka i Sverige med Covid-19 för ett år sedan:

702 nysmittade på äldreboende och 141 nya fall på intensiven. Samma vecka idag:
18 nya fall på äldreboenden och 27 på iva.
Nu är inte som då i pandemin.
Huvudorsak: Nära åtta miljoner svenskar har blivit vaccinerade i år.

Om nu resten kavlar upp så kommer ni att slippa inlägg som detta framöver...
Min egna kommentar: Detta inlägg lär nog inte MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" klicka "gilla" på... ;)

Det är tom möjligt att denna person skrev detta inlägg med anledning av det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=300#p57248 .

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 22:43

Jag återgår nu lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4650#p57255 .

Man skriver följande (gällande Norge):
- Munnbind blir påbudt der man ikke kan holde én meters avstand over hele landet.
Och här kommer nu några klipp från ett inlägg skrivet av en admin i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige postat för ca 2 timmar sedan:
Svenska regeringen håller en pressare om nya pandemiåtgärder.

• Inget omnämnande av Omicron
• Ny rekommendation: Ansiktsmasker i kollektivtrafiken "om socialt avstånd inte är möjligt"
Covid-19 behandlas inte som luftburet.
Min egna (lite roade) kommentar: Kanske Norge använder exakt samma definition av luftburen smitta som Sverige, dvs att då räcker det inte med något munskydd, utan då krävs det istället övertrycksdräkt! ;)

Tillägg senare:

Hittade nu följande i en offentlig norsk facebookgrupp, vilket är ett klipp från ett inlägg:
Kirurgiske munnbind hindrar ikkje luftsmitte, seier Gilbert. Han er også er professor ved Universitetssjukehuset Nord-Noreg.
Last edited by X-member on Tue 7 Dec 2021 23:44, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 22:57

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=300#p57248 vilket ju har retat upp MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" så innibomben...

Norge har tre ganger så høye smittetall som Sverige. Nå spekuleres det i om Sverige har fått en flokkimmunitet.
Sverige hadde over ti ganger så mange koronapasienter på sykehus som Norge. Denne uken er vårt naboland blant de med lavest koronatall i Europa.

https://www.aftenposten.no/norge/i/jagw ... uleres-det

Artikeln ovan kräver inloggning och tyvärr hade dom nog lite för bråttom med att dra den slutsatsen, men vi närmar oss nog flockimmunitet med stora kliv i Sverige skulle jag tro... ;)

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 23:10

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 7 december 2021) och det är jag själv som har blåmarkerat:
M-ledarens kritik mot regeringens åtgärdsplan

Vaccinationsbevisen borde börja användas bredare och direkt i stället för att vänta. Det menar Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

- I stället för att prata om nya nedstängningar borde man använda vaccinpassen för att dem som är vaccinerade ska få behålla sin frihet och hålla samhället öppet, säger Ulf Kristersson till SVT.

- Att först prata om olika restriktioner är fel ordning. Det rimliga är att använda vaccinpassen, både för att slippa göra nedstängningar men också som ett tydligt instrument för att säga till människor att du får större friheter än om du inte vaccinerat dig.

Nils Jönsson SVT
Min egna (djävligt roade) kommentar: Och vilket politiskt parti skall MEWAS och "ärlige Jan" nu rösta på tro? :D

Bäst jag förklarar vad jag menar. Jo, MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" anser ju att fullvaccinerade skall använda vaccinpass, hålla avstånd samt använda munskydd samtidigt (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=280#p57149 ), vilket han dessutom påstår att WHO har sagt...

X-member

Post by X-member » Tue 7 Dec 2021 23:31

Detta hör ihop med det som jag skrev i min kommentar här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4640#p57249 .

Här kommer en diskussion hämtad från den grupp som MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" också skriver i, dvs den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige.

En man skrev följande i en kommentar för 1 vecka sedan:
Det skulle vara kul om nu Sverige fick nån slags immunitet..
En kvinna svarade följande:
"Någon slags" immunitet har alla länder. En mycket stor immunitet syns tydligt i Sverige och ökar i takt med att fler vaccinerar sig. Dessutom utvecklas bättre vacciner och mediciner. Folkhälsomyndigheten har sedan någon månad tillbaka spått en viss ökning av smittan eftersom vi är i högsäsong men ökningen verkar bli klart hanterlig. Om inte förr så borde smittan börja vända ner kring jul eller strax efter.
Min egna kommentar: Hon gissar alltså exakt det samma som jag själv gör...

Post Reply