Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Wed 21 Apr 2021 23:41

Oksygenmangel i India: 22 døde etter lekkasje

Publicerad 21 april 2021.

https://www.nrk.no/urix/oksygenmangel-i ... 1.15463396

Två klipp:
Lekkasjen oppsto på et offentlig sykehus i Nashik i delstaten Maharashtra. 23 personer lå på respirator på sykehuset da det livsnødvendige oksygenet lekket ut av en tank på sykehusområdet, skriver CNNs Aditya Raj Kaul onsdag. Hans Twitter-melding viser en videosnutt av lekkasjen.
Flere sykehus i India rapporterer nå at de ikke har nok oksygen til alle pasientene som trenger det. Myndighetene i Dehli sier at de bare har et par timer igjen med oksygen, og ber om hjelp på sosiale medier, ifølge The Guardian. Helseministeren i delstaten Masharastra, Rajesh Trope, sa onsdag at situasjonen nå er så kritisk at folk har forsøkt å rane biler som frakter oksygentanker til sykehus, melder Reuters.

X-member

Post by X-member » Wed 21 Apr 2021 23:55

Skolestengning og/eller sosial distansering?

https://tidsskriftet.no/2021/04/fra-and ... stansering

Jag lyckas inte med att ge er ett klipp (texten går inte att kopiera) men det är en amerikansk studie som visar att social distansering är effektivare än skolstängning.

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 0:04

Jag kan tyvärr inte läsa artikeln nedan då den kräver inloggning, men så här skriver man i facebookgruppen: MEWAS 2.0 om den:
Anklagelser mot Mewas för kritik mot Ludvigsson. Igen!
Hot inte det enda hindret för forskare

Publicerad 20 april 2021.

https://www.svd.se/hot-inte-det-enda-hi ... r-forskare

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 14:02

FHI: 0,08 prosent har fått koronavirus etter fullvaksinering

https://www.nrk.no/norge/fhi_-0_08-pros ... 1.15465505

Ett klipp:
230 personer har fått påvist koronavirus selv om de er fullvaksinerte. Det er som ventet, mener FHI.

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 14:12

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1040#p53210 .

Jag lyssnar just nu på dagens (22 april 2021) presskonferens om covid-19 och istället för att ge er vad Karin Tegmark Wisell (FoHM) säger så ger jag er en svarskommentar:
Vilken stabilisering snackar hon om vi befinner oss i tredje vågen
Min egna kommentar: Jag själv har dock inga som helst problem att förstå vad FoHM säger... ;)

Tillägg:

Personen ovan har nu fått följande svar:
Vet du inte vad stabilisering betyder? Det betyder inte att Corona är borta, men att antalet är ungefär samma varje vecka, ingen stor upp- eller nedgång.
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 14:25

Socialstyrelsen meddelar på dagens (22 april 2021) presskonferens om covid-19 att det just nu (efter att man har "skalat upp" lite) är ca 17 % ledig IVA-kapacitet i Sverige.

Tillägg:

Det var någon flockidiot som hävdade bland svarskommentarerna att FoHM istället använder flockimmunitets-strategin.

Här kommer ett svar på detta:
De ljuger inte! Avståndet är a och o!!!
Min egna kommentar: Exakt! Att be folk hålla avstånd bevisar att man inte låter viruset "härja fritt"...

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 15:06

Tillägg till svaret ovan.

Jag undrar rätt så mycket över dom där flockidioterna, dvs dom som menar att vi inte har några restriktioner alls i Sverige och som heller inte ens känner till att en av dom viktigaste åtgärderna är att hålla avstånd. Var bor dom någonstans egentligen? I någon avlägset hörn av Alaska kanske? ;)

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 15:11

Smittspridningen fortsatt hög

Publicerad 22 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1B ... rtsatt-hog

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Avlidna och smittade

Ytterligare 19 dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats och sammantaget har nu 13 882 smittade personer avlidit i Sverige.

Totalt har 932 076 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

De nytillkomna dödsfallen i myndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att den dagliga uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

Källa: Folkhälsomyndigheten

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 15:15

Den svenska statsministern, Stefan Löfven, ger oss följande budskap idag (22 april 2021) på hans egna sida på facebook vilket postades för ca 15 minuter sedan:
Restriktionerna förlängs – smittspridningen måste minska.

Vi närmar oss den här pandemins andra valborgshelg. Och vi gör det tyvärr i ett mycket allvarligt läge. Vi får dagliga rapporter från sjukvården om att patienter som behöver intensivvård har ökat kraftigt.

I dag har vi gett besked om att regeringen kommer att avvakta med att gå fram med förändringar för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Avsikten var att kunna införa nya deltagartak den 3 maj men det behöver skjutas fram en tid på grund av det förvärrade smittläget och den höga belastningen på sjukvården. Smittskyddsåtgärderna som gäller på exempelvis restauranger kommer dessutom att förlängas av Folkhälsomyndigheten.

Vårdpersonalen har slitit hårt under en lång tid och de är utmattade. Deras insatser för att rädda liv och hälsa under pandemin är ovärderliga. Det är vår plikt att göra allt i vår makt för att underlätta för dem nu när vi är på upploppet av den här pandemin.

Vi måste alla hålla i lite till. Trots att det är vårväder, trots att allt fler vaccineras och trots att vi tycker att vi har levt med restriktionerna länge nog. Jag förstår att längtan efter vardagen är stor. Det är tufft, men vi måste göra det här tillsammans.

X-member

Post by X-member » Thu 22 Apr 2021 15:21

Här kommer vad "ärlige Jan" (som bland annat ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) skrev i den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 idag (22 april 2021) vilket postades för ca 1 timma sedan:
Kognitiv bias

Först ville man lätta restriktionerna 11/4, sedan 3/5 och nu 17/5.
Eftersom smittspridningen och sjukvårdsbelastningen är så hög.

*Är det ingen som tänker tanken att restriktionerna i sig inte är tillräckliga?*
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Dom som tror att det inte längre fungerar att tex hålla avstånd, får väl presentera bevis för detta då, eller hur?

Tillägg:

Här kommer förresten även en svarskommentar postad under detta inlägg av en kvinna som heter Maria i förnamn:
Nej det är folket som inte sköter sig. Restriktionerna är rätt, folket gör fel. Otroligt att makthavare kommer undan med detta.
Min egna kommentar: Hon säger alltså först att det är folket som slarvar vilket är helt korrekt, och sedan att ansvaret för detta ligger på makthavarna, vilket ju är uppåt väggarna fel...

Bäst jag förklarar lite tydligare. Svenskarna är inte omyndigförklarade och är därmed faktiskt fortfarande ansvariga för sina egna handlingar!

Post Reply