Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Fri 14 May 2021 20:32

FHI-topp: – Pandemien er over i august

Publicerad 14 maj 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/vAML ... r-i-august

Min egna (mycket roade) kommentar: Det blir nog resten av världen (han talar ju faktiskt om pandemin) mycket glada för. :D

Nej, det är faktiskt inte vad Preben Aavitsland säger, utan han säger istället följande (det är jag själv som har blåmarkerat):
Pandemien er over før august.

Det vil nesten ikke være noen smittetilfeller i landet, og i alle fall svært få alvorlige tilfeller.

Det vil ikke være noen restriksjoner på hvor mange som kan møtes i gatene og på offentlige plasser.
Min egen kommentar: Han talar alltså istället om epidemin, dvs i Norge.

X-member

Post by X-member » Fri 14 May 2021 20:34

Tillägg till svaret ovan.

Och jag själv tror att den svenska epidemin kan vara över till hösten...

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 9:20

Bröllop, dop, begravningar och student i sommar – det här gäller

Publicerad 14 maj 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K ... har-galler

Ett klipp:
Kan jag ha ett bröllop i kyrkan i sommar med 50 gäster? Vad gäller för mottagningen efteråt? Kan vi vara på en restaurang? Hur ska vi göra med studentfirandet?

Frågorna är många efter regeringens besked om nya anpassade restriktioner för sammankomster från den 1 juni.

– Bröllop med 50 personer i kyrkan kommer vara möjligt om kyrkan är tillräckligt stor, säger Lisa-Gun Bernerstedt på Svenska kyrkan.

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 9:23

Vaccinleverans till VGR mindre än väntat: ”Måste ha tålamod”

Publicerad 15 maj 2021 (tror jag):

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsver ... 1.46807586

Artikeln ovan kräver inloggning, klippet nedan är hämtat från facebook:
Var tredje västsvensk har nu fått vaccin. Samtidigt blir antalet doser i nästa leverans färre än väntat – och invånare som redan fått en spruta prioriteras högst.

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 9:37

Jag återgår lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1480#p53673 .

Läste idag i GP (papperstidningen) att dom inte är överens i den svenska extremhögern om vilket åsikt som dom skall ha.

Det ante mig faktiskt, dvs att dom inte ens kan hålla sams inom dessa grupper...

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 9:49

Detta hör (bland annat) ihop med det jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1470#p53665 dvs, den där nojan som har spritt sig i några offentliga landsförrädargrupper på facebook.

Jag kallar nu detta fenomen för "MSB-nojan", något som tydligen leder till att ett stort antal personer helt plötsligt "erkänner sig skyldiga", vilket har varit mycket intressant att läsa. ;)

Här kommer lite "noja" postad idag, 15 maj 2021 för ca 50 minuter sedan i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 av en man som jag gissar är svensk:
Skulle vilja få reda på om man blivit anmäld, nån som vet hur man kan gå tillväga?
Min egna (lite roade) kommentar: Om man inte ens vet om man har spritt korrekta fakta, så har man nog inte heller gjort det....

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 10:08

Åtta nya dödsfall med covid-19

Publicerad 14 maj 2021 (Obs! Igår alltså.)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WO ... d-covid-19

Citat (det är jag själv som har blåmarkerat):
Ytterligare åtta dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats, meddelar Folkhälsomyndigheten. Sammantaget har nu 14 275 smittade personer därmed avlidit i Sverige.

Totalt har 1 027 934 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

3 194 265 personer har fått åtminstone en vaccindos, vilket motsvarar 39 procent av den vuxna befolkningen. Av dem har 983 423 fått två doser, motsvarande 12 procent.

Siffrorna baseras på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret.

De nytillkomna dödsfallen i Folkhälsomyndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att den dagliga uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 10:21

Här kommer ett inlägg postat av "ärlige Jan" för ca 2 timmar sedan idag (15 maj 2021) i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige:
Ingen vits att "vara rädd" för viruset

De flesta av oss som måste fara till jobbet och/eller har barn i skola etcetera, kommer få viruset/har redan fått viruset, innan pandemin är över.

Det är i stort sett oundvikligt. Därför inget att vara rädd för "i förväg", antingen klarar man sig eller inte.

Bara fortsätta agera så smittsäkert som möjligt. Och vaccinera sig så fort man får chansen.
Min egna kommentar: Om han själv nu anser att "alla" kommer att smittas (även om dom följer rekommendationerna) innan pandemin är över, så varför sprider han då lögnen att FoHM och regeringen "vill" att alla skall smittas?

Och vad sjutton skall man då med vaccin till om nu "alla" ändå kommer att smittas enligt "ärlige Jan"?

Jag kan även se att facebook har reagerat på detta inlägg och lagt till en "hänvisning" till korrekta fakta under inlägget.

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 10:35

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1520#p53714 men även med det som jag postade i föregående svar.

Jag själv tror knappast att "alla" svenskar kommer att få viruset innan epidemin är över i Sverige.

Notera att jag själv talar om Sverige (dvs, epidemin) medans "ärlige Jan" istället talar om hela världen (dvs, pandemin).

X-member

Post by X-member » Sat 15 May 2021 11:06

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1520#p53720 men även med det som jag postade i föregående svar.

Så här skrev "ärlige Jan" i en svarskommentar i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 för 2 dagar sedan:
Jag anar att vi helt enkelt får låta det här blåsa igenom befolkningen tills de som ska dö, har dött, och de som ska bli handikappade, har blivit handikappade. Nu har jag slitit som en furie sedan mars i fjol, och inget händer. Inget. Trots de många tusen poster jag publicerat, både här och bombarderat medier med. Det går inte att påverka.
Min egna (mycket undrande) kommentar: Tror "ärlige Jan" möjligen att dom svenska åtgärderna inte har någon effekt alls, samt att vaccinerna är helt värdelösa?

Post Reply