Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 16:02

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0.

En person skrev (bland annat) följande i en kommentar vilket postades för ca 1 timma sedan, idag 19 april 2021:
...om man vill hyfsa siffrorna kan man slänga ut patienter, aldrig ta in patienter, vägra vård osv. Som man gjorde våren 2020 när så många gamla fick ligga och dö på vårdhemmen istället för på sjukhus. Så nås mål i Sverige.
Vilket "ärlige Jan" svarade följande på:
Kallas triage. Har praktiserats en tid nu under våg 3, en hel del under våg 2, och allra mest under våg 1. Under våg 2 vågade man inte triagera lika mycket, efter Mats Melins rapport och IVO:s skäll, just därför ökade sjukhusdödligheten under våg 2 jfr. med våg 1.

Denna gång får vi se vad dödligheten blir. Viruset håller på att bli varmt i kläderna nu.
Min egna kommentar: Nu ljuger ta mig tusan (ursäkta) "ärlige Jan" offentligt för det finns inga som helst bevis för att svenska läkare har gjort fel och använt "krisriktlinjerna" (som inte ens skulle ha använts under våg 1!) under våg 2 och våg 3.

Läs om en annan svensk flockidiots uttalande gällande detta här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=790#p52960 .

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 16:41

Anders Tegnell vaccinerad med Astras vaccin

Publicerad 19 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qA ... ras-vaccin

Ett klipp:
Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell har vaccinerats med Astra Zenecas vaccin, rapporterar Corren.

Den nyblivna 65-åringen fick den första sprutan i Saab arena i fredags.

– Jag vill sända en viktig signal om att Astras är ett jättebra vaccin för människor över 65, säger han till Corren.

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 19:20

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1010#p53175 .

Jag är fortfarande rejält förbannad på vad "ärlige Jan" hävdar och jag gick nu in och kollade om det möjligen var någon i MEWAS 2.0 som har gett honom korrekta fakta istället, men det hade inte en djävel (ursäkta) gjort...

...hittade dock istället följande i en svarskommentar postad för ca 2 timmar sedan, ett klipp:
Nu är det full rulle på flockimmunitet experimentet, alla ska "vaccineras". I Ystad är det 628 under sju dagar och 100 000 som smittas. Dubbel så mycket som i Brasilien.
Min egna kommentar: Är MEWAS 2.0 möjligen enbart till för galningar? Vi försöker ju faktiskt uppnå flockimmunitet i Sverige (precis som resten av världen!!) med hjälp av vaccin, och vaccin skrivs förbanne mig (ursäkta) inte med några citationstecken...

...jodå, jag förstår att skåningen som har skrivit denna kommentar menar att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige, vilket ju är ren och skär lögn!

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 19:47

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1010#p53175 .

Jag förklarar lite tydligare. Det finns några riktlinjer som enbart skall användas om det blir en större kris än det har varit hittills i Sverige. Dessa riktlinjer hade dock några idioter till läkare börjat använda våren 2020...vilket IVO:s utredning sedan visade...

...så det som "ärlige Jan" skriver är alltså ren och skär lögn, dom riktlinjerna har (hittills) inte gällt någon gång, och definitivt inte under våg 2 och våg 3, vilket han alltså påstår.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=5120#p52016 .

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 21:00

Jag kan se i ett inlägg postat för ca 12 timmar sedan i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige att "ärlige Jan" tycks tro att man inför lockdown och munskyddskrav i Sverige genom att påpeka hur mycket som är förbjudet i Sverige.

Menar han möjligen att allt är tillåtet utomlands?

Lite information om svensk grundlag kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=2750#p49573 .

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 14:21

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1000#p53172 .

Socialstyrelsen meddelar på dagens (20 april 2021) presskonferens om covid-19 att ingen region har rapporterat katastrofläge, men några regioner har det tuffare än dom andra.

Tillägg:

Socialstyrelsen förklarar senare för en journalist att det inte är någon brist på vårdplatser eller material utan det är tillgången till kompetent personal som det är problem med.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 14:57

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1000#p53169 .

Anders Tegnell svarar blaskan Bulletins journalist på dagens (20 april 2021) presskonferens om covid-19 att det är kommunernas ansvar att se till att FoHM:s rekommendationer kan följas i skolorna.

Tillägg:

En journalist med utländsk (tysk?) brytning provocerar så innihelvete (han är nära på hotfull) med en fråga som Anders Tegnell redan har besvarat...

...problemet är att journalisten inte tycks förstå att han redan har fått svar...

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:08

Rekommendationen för Astra Zenecas vaccin kvarstår

Publicerad 20 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQ ... n-kvarstar

Ett klipp:
Rekommendationerna om att personer yngre än 65 år inte bör vaccineras med Astra Zenecas vaccin kvarstår.

Personer under 65 år som redan fått en dos av vaccinet ska istället erbjudas vaccin från Pfizer eller Moderna.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:10

Forskarnas krav: Låt alla med fetma gå före i vaccinationskön

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep ... nationskon

Ett klipp:
Människor som lider av extrem fetma har en prioriterad plats i pandemins vaccinationskö.

Men nu tycker experterna Per Svensson och Joanna Uddén Hemmingsson att även de som har ”vanlig fetma” borde få gå före i kön.

– Fetma är en riskfaktor som alla de andra, och den är ju lika stark som diabetes, säger Per Svensson till Vetenskapsradion.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:15

De panikändrar coronastrategin efter folkstormen
Skenande smittotal i Kanada

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yR ... olkstormen

Två klipp:
Smittan i Kanada skenar och sjukhusen är redan på bristningsgränsen.

Men efter en folkstorm tvingas politikerna panikändra den hårdare strategin.

”Vi är på väg in i det som Italien och New York gick igenom för ett år sedan”, skriver Rajiv Singal, chefskirurg på ett sjukhus i Toronto, på Twitter.
Två av restriktionerna möttes av massiv kritik och tas nu tillbaka av politikerna trots rädslan för att helt tappa kontrollen över den skenande smittan.

Mest uppmärksamhet fick de utökade befogenheterna för polisen att slumpmässigt stoppa bilister och gångtrafikanter på gatorna. Invånarna skulle enligt beslutet vara skyldiga att visa legitimation och uppge syftet med att de befann sig ute och inte i sina hem.

– Om du inte samarbetar bryter du mot lagen och kan få böter, sa Sylvia Jones, minister med ansvar för lag och ordning i Ontario, på en presskonferens uppger Toronto Sun.

Både människorättsaktivister, allmänhet och polisen i provinsens städer var överens om att det var ett dåligt beslut. Bara timmar efter politikernas besked gick polisen i både Toronto och Ottawa ut och sa att de inte tänkte använda sina utökade befogenheter.

Sylvia Jones fick hålla en ny pressträff där hon meddelade att beslutet dragits tillbaka.

Post Reply