Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:18

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (postat idag, 20 april 2021):
37 nya dödsfall med covid-19 har registrerats sedan i fredags. Därmed har totalt 13 825 personer avlidit i Sverige sedan pandemins början.

Totalt har 916 830 i Sverige bekräftats smittade med covid-19. Det är en ökning med 16 692 fall sedan i fredags.

Totalt har 6 613 personer intensivvårdats med covid-19. Av dessa är 1 928 kvinnor och 4 685 män. I nuläget vårdas 2 212 personer på sjukhus för covid-19, av dem vårdas 416 personer på intensivvårdsavdelning.

Hittills har 2 583 521 vaccindoser getts i landet. 1 895 912 personer har fått minst en dos, vilket motsvarar 23,1 procent av den vuxna befolkningen. 687 609 personer har fått två doser, vilket motsvarar 8,4 procent.

SVT · Josefin Silverberg

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:20

Kommunens vändning – nu får skolpersonal skyddsutrustning

Publicerad 20 april 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... utrustning

Ett klipp:
Vid flera tillfällen under pandemin har SVT Nyheter Uppsala rapporterat om oro bland skolpersonal och fackförbunds kritik mot att Uppsala kommun inte erbjudit all personal inom skolan skyddsutrustning. Nu får man sin vilja igenom – visir och munskydd ska finnas på plats inom en vecka.

– Vi tycker att man borde har kunnat besluta om det här tidigare, men vi är väldigt glada, säger Helena Dübeck, fackligt aktiv lärare.

Christina Stenhammar påpekar att all skolpersonal som velat bära skyddsutrustning har fått göra det.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:24

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1010#p53180 .

Allt fler på iva – ingen ljusning i sikte

Publicerad 20 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQ ... ng-i-sikte

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Trött personal

Det stora problemet med att skapa nya intensivvårdsplatser, säger han, är inte platsen som sådan eller den medicinska utrustningen heller, för den delen, utan personalen.

– Intensivvård är väldigt personalkrävande. I grova drag kan man säga att en patient kräver en personal för själva vården. Därutöver krävs också personal runtomkring, som teknisk personal och de som koordinerar vården och så vidare, och nu får vi signaler om att personalen börjar bli väldigt trött, säger Johnny Hillgren.

Precis som tidigare är en klar majoritet (71 procent) av dem som får intensivvård på grund av covid-19 män och medianåldern på patienterna är 63 år, förhållanden som nästan inte har ändrats alls sedan pandemin startade för drygt ett år sedan, även om snittåldern på dem som vårdas på iva har ökat något.

För ett år sedan, under den första vågen, vårdades det som flest patienter på iva i slutet av april, då knappt 560 patienter erhöll intentsivvård på grund av covid-19. Därefter sjönk antalet successivt, om än långsamt.

– Det var egentligen först i mitten av sommaren som det blev ett lugn på intensivvårdsavdelningarna, säger Johnny Hillgren.

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:33

Här kommer ett klipp från ett inlägg hämtat från den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0 skrivet av "ärlige Jan" och postat för ca 5 timmar sedan (det är jag själv som har blåmarkerat):
Vad gjorde NI för att förhindra katastrofen?

Den frågan kommer att ställas när pandemin fisit av i framtiden. Jag kan blott säga: Om man arbetat så intensivt med informationsspridning för att förändra den svenska icke-strategin, att regering och myndigheter tillsammans med regimvänliga medier, definierar verksamheten som "dold", närmast subversiv, och "obehaglig",

kan man i alla fall inte beskyllas för att ha tigit still?
Min egna kommentar: Allra först så håller man sig till sanningen och ger folk korrekta fakta, vilket dock varken MEWAS eller "ärlige Jan" verkar vilja göra...

...det har heller ännu inte inträtt någon katastrof i Sverige...(läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1010#p53180 ).

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 15:43

Detta hör ihop med föregående svar, dvs att "ärlige Jan" kallar den svenska corona-strategin för en "icke-strategi", vad fan (ursäkta) han nu menar med det.

Flyttar därför fram denna artikel tidigare postad här i ämne.

Lena Hallengren i KU: Aldrig dragit på pandemibeslut (Dagens Medicin)

Publicerad 9 april 2021.

https://www.dagensmedicin.se/vardens-st ... emibeslut/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det är samma strategi som gällt hela tiden: Pressa ned smittspridningen i samhället så att sjukvården klarar sig och särskilt skydda de grupper som riskerar att råka illa ut, sade Johan Carlson.
Min egna kommentar: Ovanstående bevisar att vi inte har låtit viruset "härja fritt" i Sverige, vilket både MEWAS och "ärlige Jan" helt lögnaktigt har spritt ut!

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 16:02

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=960#p53126 dvs, att Johan Carlson (FoHM) tror att 3:e vågen når sin kulmen i Sverige i slutet av april.

Här kommer vad "ärlige Jan" (som bland annat ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) skrev om detta för ca 11 timmar sedan i flockidiotgruppen: MEWAS 2.0:
Nu är det bara 10 dagar kvar innan kulmen är nådd, säger Johan.

Jag lovar att berätta hur bra det stämde.

Runt 6 maj kommer mitt facit.
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Vad händer om "ärlige Jan" har gissat fel? Kommer han att ge oss alla en offentlig ursäkt då?

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=980#p53154 .

För er som inte riktigt hängde med. "Ärlige Jan" hävdar alltså att den svenska covid-19-vården kommer att ha kollapsat före 6 maj...

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 16:19

Man har rapporterat 4 döda pga covid-19 och 691 nya smittade idag (20 april 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 463.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 16:58

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1020#p53188 .

Här kommer en liten diskussion hittad under detta inlägg i den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0.

En person skrev följande riktat till "ärlige Jan" för ca 5 timmar sedan:
Ja du har i alla fall gjort vad du kunnat. Informerar, imformerat, imformerat. Ställt de rätts frågorna. Fått folka att tänka till.
"Ärlige Jan" svarade:
Så mycket mer vet jag inte om vi kan göra. Nästa steg är ju väpnad revolt, men det tror jag inte folk tycker skulle vara så bra.
Min egna kommentar: Börja med att ta reda på vad den svenska befolkningen tycker om att man sprider felaktiga fakta om hur man hanterar corona-problemet i Sverige och vad den svenska befolkningen tycker om att man om och om igen skriker "vargen kommer" (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53192#p53190 ), för Sverige är nämligen fortfarande en demokrati!

Att tala om väpnad revolt låter nämligen i mina ögon istället som diktatur...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=880#p53046 .

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 17:23

Detta har en stark koppling till föregående svar i detta ämne.

Man har postat en tysk artikel i den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 för ca 8 timmar sedan där man (bland annat) ljuger och påstår att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige.

Här kommer en svarskommentar postad av en MEWAS-medlem med ett svenskt namn:
He said much the same a few weeks ago when his book was published. The analysis is 100% correct.
Och här kommer en svarskommentar postat av irländaren Keith Begg (dvs, ledaren för MEWAS):
WOW. Impressive. Kx
Min egna kommentar: Denna minoritetsgrupp behöver nog inte någon "väpnad revolt" utan dom tycker säkert att det räcker med att fortsätta ljuga offentligt och gärna i utländsk press!

Och jag är fullständigt övertygad om att dom allra flesta svenskar tycker att detta är fel sätt att lösa problemen på...

X-member

Post by X-member » Tue 20 Apr 2021 17:37

Här kommer ett inlägg postat i flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 av en person med ett namn som låter engelskt (han heter George i förnamn) för ca 17 timmar sedan:
Sverige och Nederländerna har haft samma strategin sedan 16 eller 18 Mars. Den NL PM Rutte kallade den "groepsimmuniteit," i en tal. Det är "flockimmunitet." Det bevisar att också vi har flockimmunitet, oavsett vad FHM säger. Många dödsfall i NL sedan Feb.
Min egna (mycket trötta) kommentar: Nu ljuger dom ta mig tusan även om vilken corona-strategi man använder i Nederländerna i MEWAS!

Vill dom möjligen bli anmälda av dom nederländska myndigheterna? Och vad tycker den nederländska befolkningen om sådant?

Tillägg:

Jag såg att man hade reagerat på detta inlägg där det hade postats först, där en person hade skrivit följande:
Dat klopt niet ....???
(Det där stämmer inte/det är inte sant.)

Min egna kommentar: Exakt!

Post Reply