Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Sat 4 Dec 2021 19:22

Man har rapporterat 12 döda pga covid-19 och 4 325 nya smittade idag (4 december 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 930.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Sat 4 Dec 2021 19:31

Saknade vaccinpass – dödshotade ordningsvakt (tv4 play)

Publicerad 4 december 2021.

https://www.tv4play.se/program/nyhetern ... t/13732624

Citat:
Tre män som saknade vaccinpass hotade att skjuta en vakt när de nekades inträde på en nattklubb i Trollhättan under fredagskvällen. Polis kallades till platsen, men då hade männen lämnat i en bil. Polisen ser nu att det finns risk att det blir fler ordningsproblem kopplats till vaccinpassen.

X-member

Post by X-member » Sat 4 Dec 2021 19:42

Åtta miljoner covidbevis utfärdade

Publicerad 3 december 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qy ... -utfardade

Citat (det är jag själv som har blåmarkerat):
På fredagen hade åtta miljoner vaccinationsbevis utfärdats till 4,5 miljoner invånare, enligt e-hälsomyndigheten. Det innebär att runt 50 procent av den vuxna befolkningen hämtat ut ett bevis.

Att så många utfärdats kan bero på flera saker, enligt myndighetens kommunikatör Jan Pettersson.

– Man kan ha hämtat ut ett bevis tidigt i somras, och giltighetstiden kan ha gått ut. Eller så har man helt enkelt glömt var man sparat ned det. Det går jättesnabbt att hämta ut ett bevis, säger han.

Bevis utfärdade före den 1 oktober var giltiga i tre månader – sedan dess har giltighetstiden varit sex månader.

– Vi upptäckte att 90 dagar var för kort. Att man har en giltighetstid över huvud taget beror på att det i dagsläget inte finns något sätt att återkalla ett besked om något blivit fel, säger Pettersson.

Att hämta ut ett bevis från covidbevis.se med e-legitimation går på ett ögonblick – värre är det för dem som vill gå pappersvägen.

– Just nu är det extremt högt tryck. Man får vänta åtminstone några veckor.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 12:42

Covid-19: Dödligaste månaden i Ryssland hittills

https://sverigesradio.se/artikel/covid- ... d-hittills

Citat:
Oktober var den dödligaste månaden i Ryssland under pandemin, rapporterar AFP.

75 000 personer med covid-19 bekräftas ha dött under perioden, enligt den federala ryska statistikbyrån Rostat.

Totalt har har 520 000 personer i Ryssland avlidit med covid-19, enligt Rostat.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 13:03

Kan ta år innan coronaviruset blir "snällare"

Publicerad 2 december 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qW ... r-snallare

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Han jämför med när världen drabbas av en ny pandemisk influensa – då brukar det ta två–tre år innan ett sånt virus ”snällat” till sig och blivit ett vanligt säsongsinfluensavirus.

– Men det här är ett helt nytt virus som tillhör en annan virusfamilj och det muterar långsammare, vilket innebär att det kan ta längre tid innan det muterat sig snällt, säger Niklas Arnberg.

Ett 20-tal länder, däribland Sverige, har hittills konstaterat fall av den nya omikronvarianten. Världshälsoorganisationen (WHO) har bedömt variantens risknivå som ”mycket hög”, men har sagt att det kommer att ta dagar till veckor att förstå omikronvariantens farlighetsgrad.

Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, anser att det är för tidigt att spekulera i om omikron kan vara vägen ut ur pandemin.

– Det är inte seriöst än, vi vet alldeles för lite. Att det finns misstanke om sämre vaccinskydd är oroande nog. Vi bör försöka göra vad vi kan för att den inte ska få fäste, säger han.

Det är dock en vanlig utveckling med virus att de blir mildare efterhand, för att på så sätt sprida sig bättre. En svårt sjuk person ligger nerbäddad hemma, medan en person som drabbas lindrigt kan röra sig ute i samhället och smitta desto fler.
Min egna kommentar: Och detta var alltså (bland annat) orsaken till att jag gissade redan för rätt så länge sedan, att det kommer att ta ca 2 år från pandemins start fram tills att Sverige kan återgå till ett normalt liv igen.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 13:05

Här kommer ett klipp till från artikeln i föregående svar:
TT: Vad är lösningen?

– Länder som kan nå upp till befolkningsimmunitet med 85 procent vaccinerade är det ena myntet. Är det omöjligt får man rikta in sig på smittskydd med andra åtgärder som testning, smittspårning och annat. Ett dåligt vaccinprogram som bara vaccinerar en fjärdedel av befolkningen är nästan sämre än ingenting faktiskt, säger Joakim Dillner.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 13:22

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4600#p57189 dvs, att man anser att det är säkrare att hålla avstånd i Sverige, jämfört med att sätta på sig ett munskydd och inte hålla avstånd.

Här kommer ett inlägg postat av den sedan tidigare här i ämnet kända "norskan" (som heter Åse i förnamn) i den norska offentliga facebookgruppen: Kunnskapsbasert rasjonell Covid-19-respons för ca 15 timmar sedan och man har i studien använt sig av avståndet 1.5 meter:
"Ny studie viser at ffp2 masker minsker risikoen betydelig mer enn sosial distansering. Når begge har ffp2 maske så gir det veldig god beskyttelse mot coronaviruset"
Min egna kommentar: Detta bevisar faktiskt att Anders Tegnell hela tiden har talat sanning, för det krävs nämligen mycket bättre masker (än vanliga munskydd) för att skyddet när man inte håller avstånd skall bli tillräckligt bra.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 13:37

Ing-Marie, 73, får inget vaccinpass utan e-legitimation eller dator

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G ... ller-dator

Ett klipp:
De har varken smarta telefoner, dator eller internet.

Ing-Marie Eriksson, 73, och maken Hans, 72, bor i Solna norr om Stockholm. De har tagit tre doser vaccin men har inte lyckats få ut något covidbevis från E-hälsomyndigheten.

– Det är faktiskt skandal. Jag har ringt dem minst sex gånger i dag. När jag kommer fram kopplar de mig till ett annat telefonnummer som säger att jag ska gå in på www, säger Ing-Marie.

– Tänk om man behöver passet i gallerior till exempel? Då kanske man inte kan handla julklappar.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 16:34

Frykter du ny koronabølge? Nå kommer FHI med en stor gladnyhet.
Omikron kan være på full fart inn i Norge. Men én viktig trend har nå snudd.

Publicerad 5 december 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wO4R ... -gladnyhet

Artikeln ovan kräver tyvärr inloggning, men jag själv kan läsa följande:
Færre koronapasienter over 75 år legges inn på norske sykehus. Det opplyser Folkehelseinstituttet (FHI) til Aftenposten.

Det skjer etter lengre tid med en markant økning i antall innlagte. FHI tror de vet hvorfor pilene peker i riktig retning.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Dec 2021 16:41

Man har rapporterat 7 döda pga covid-19 och 3 026 nya smittade idag (5 december 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 946.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Post Reply