Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 13:51

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1800#p53998 .

Den svenska statsministern, Stefan Löfven, skrev följande på sin sida på facebook för ca 20 timmar sedan (det är jag själv som har blåmarkerat):
Sverige befinner sig i ett allvarligt läge, vi är fortfarande i en pandemi. En pandemi som prövat landet hårt. Som en konsekvens av pandemin genomgår vi också en ekonomisk kris. Människor har mist sina jobb, andra har sett sina livsverk gå i konkurs.

Att kasta in Sverige i en politisk kris i detta svåra läge för landet är inte ansvarsfullt. Att driva landet till misstroendeomröstning med hänvisning till ett förslag som inte existerar, och utan en plan för framtiden – det är inte ansvarsfullt.

Det är inte vad det svenska folket förväntar sig av politiken. Men det är precis det som Vänsterpartiet tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna nu gör.

När det gäller själva sakfrågan: Vi kommer aldrig att acceptera marknads­hyror. Det har aldrig varit aktuellt. Jag har samma uppfattning om marknadshyror som Vänsterpartiet. Det finns heller inget regeringsförslag utan det som finns är ett utredningsbetänkande om hyressättningen i nyproduktion.

Regeringen har bjudit in Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges allmännytta – det vill säga bostadsmarknadens parter – till en dialog om utredningens förslag. Det är en inbjudan som Hyresgästföreningen välkomnat. Regeringen har dessutom lyft saker vi vill arbeta vidare med, så att förslagen bättre motsvarar vad vi var överens om i Januariavtalet. Ett färdigt förslag kommer att finnas först vid slutet av året.

Sedan den regering jag leder tillträdde 2014 har bostadsbyggandet ökat kraftigt. Under 2020 färdigställdes det mer än dubbelt så många hyresrätter som 2014. 60 000 bostäder har påbörjats det senaste året. Trenden är att de flesta nya lägenheter som färdigställs är hyresrätter. Det beror bland annat på regeringens investeringsstöd – som existerar tack vare Januariavtalet.

Jag står upp för den svenska modellen alla dagar i veckan. Det gäller självklart även på bostadsmarknaden.

Det är en farlig väg som Vänsterpartiet tillsammans med de högerkonservativa partierna nu gemensamt beträder. Särskilt då dessa fyra partier varken är överens om sakfrågan eller har en gemensam plan för att ta Sverige framåt – tvärt om. Dessa fyra partier är nu skyldiga svenska folket ett besked om vad deras regeringsalternativ är.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 14:00

Här kommer ett inlägg postat i den högerpolitiska flockdiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för ca 30 minuter sedan av en misstänkt sverigedumokrat:
Delta ökar kraftigt men kurvan fortsätter ändå neråt när Tegnell och Johan Carlson smiter med Sminet mitt på ljusan dag.
Min egna kommentar: Man informerar faktiskt om i media att delta ökar men att dom andra minskar! Och att antyda att Anders Tegnell och Johan Carlson därmed ljuger är sjukt!

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 14:15

Det tog lite tid att korrigera föregående svar, där jag tror att jag skrev lite fel. Detta är nu ändrat.

Här kommer dom nya benämningarna på dom olika varianterna:

WHO döper om varianter av det nya coronaviruset – vill förhindra att länder stigmatiseras

Publicerad 1 juni 2021.

https://svenska.yle.fi/a/7-10001366

Ett klipp:
Men hädanefter heter den brittiska varianten alfa, den sydafrikanska varianten beta, den brasilianska varianten gamma och den indiska varianten delta.

Enligt WHO är meningen med det här att underlätta den offentliga diskussionen och undvika att hela nationer stigmatiseras.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 14:35

Här kommer ett klipp från ett inlägg postat av "ärlige Jan" den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0 igår, 17 juni 2021 (det är jag själv som har blå- och rödmarkerat):
Varför man ibland postar lite "stygga inlägg"

Jo, det har ett värde. Ibland måste man visa hur verkligheten faktiskt ser ut, utan förskönande omsvep, om man ska kunna förstå varför det är så erbarmerligt svårt att nå ut med information som leder till insikten att vi just nu befinner oss i vår tids "Spanska Sjukan", som har skördat och kommer att skörda ett ogreppbart antal människors liv och hälsa. Turligt nog, för mänskligheten, med det moderna samhällets alla resurser som moderator.

Vi, den överväldigande majoriteten av medlemmarna i denna och andra coronastrategikritiska grupper, är fortfarande i tydlig minoritet ibland svenskarna, och med den överväldigande evidens som finns gällande pandemins blodiga allvar, och just det här virusets unika potential, är det svårt att förstå att det går så trögt att skapa medvetenhet.
Min egna (mycket tykna) kommentar: Orsaken till att den och några andra facebookgrupper inte har så många medlemmar beror nog mer på att dom sprider lögner! Läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1800#p54002 .

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1800#p54005 .

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 14:51

Nå kan kunder handle uten munnbind. Likevel beholder mange det på.

Publicerad 17 juni 2021.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/JJkAy ... ge-det-paa

Ett klipp:
Denne uken lettet Oslo kommune på en rekke koronarestriksjoner. Deriblant påbudet om munnbind på offentlige steder. Det betyr at du nå ikke trenger å ha på deg munnbind på treningssentre, restauranter, kafeer og butikker.

Likevel er det mange som beholder munnbindet på – særlig i butikker.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 15:06

Erna Solberg om gjenåpningen: – Vi er i rute. Det er på tide å få fart på Norge.

Publicerad 18 juni 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/41ye ... a-faa-fart

Ett klipp:
Fra søndag kan folk ha 20 gjester innendørs, det kan være opptil 5000 på konsert og fotballkamp, og skjenketiden utvides. Regjeringen går lenger enn det som opprinnelig var planlagt i trinn 3.

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 15:10

Jag återgår lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=54011#p54009 .

Men även om dessa kritiska facebookgrupper istället hade spritt korrekta fakta om den svenska corona-hanteringen så hade dom varit i minoritet, och det vet dom!

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 15:27

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne och bevisar att man i dessa flockidiotgrupper inte ens vet att Tegnell-anhängarna definitivt vet att man inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige.

Här kommer ett klipp från en kommentar postad i MEWAS 2.0 igår, 17 juni 2021 och det är facebookgruppen: Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM) som jubelidioten (vilket är en kvinna med ett svenskt namn) talar om:
Är det någon som har hållit koll på tongångarna i gruppen när smygändringarna sker?

Ojdå den där flockimmuniteten vi inte kunde bevisa med antikroppar fanns visst inte?
Min egna kommentar: Jag tror dock inte att kvinnan ovan har en aning om hur mycket hon därmed faktiskt gjorde bort sig! Dvs, hur förbannat korkad hon faktiskt är!

X-member

Post by X-member » Fri 18 Jun 2021 15:42

Med anledning av det jag postade i föregående svar så flyttar jag fram denna artikel, tidigare postad här i forumet (det är jag själv som har blåmarkerat datumet, dvs hur länge sedan det faktiskt var som FoHM klargjorde detta) :

Coronautbrottet
Folkhälsomyndigheten om flockimmunitet: Inte vår strategi

Publicerad 14 maj 2020.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPq ... r-strategi

Två klipp:
22 forskare dömer på DN Debatt ut vad de menar är den svenska strategin att uppnå flockimmunitet mot coronaviruset.

Men enligt Folkhälsomyndigheten är det ingen strategi från deras sida.

– Vi strävar inte efter det, säger Sara Byfors, chef för laborativ bakterieövervakning på Folkhälsomyndigheten.
– Vår strategi är inte flockimmunitet utan att bromsa smittspridningen och skydda de sårbara grupperna. Det är inte så mycket mer att säga om det. Deras bedömning får stå för dem, men det är inte vår strategi.
Min egna kommentar: Och om kvinnan (i MEWAS 2.0, se föregående svar) inte tror att Tegnell-grupperna redan vet detta, så är hon alltså urbota dum!

X-member

Post by X-member » Sat 19 Jun 2021 13:01

Detta har en koppling till föregående svar.

Här kommer ett klipp från en inlägg delat i MEWAS 2.0 igår, 18 juni 2021 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Tänk att Sverige nu instämmer i allt det som var själva kärnan i MEWAS kritik. Nu smittar barn. Nu smittar man asymtomatiskt. Nu funkar munskydd. Nu drabbas fattiga hårdast. Men ingen ursäkt till MEWAS för den helt grundlösa smutskastning som de fick utstå när de påpekade detta.
Min egna (djävligt spydiga) kommentar: Detta var nog den sämsta ursäkt som jag har sett från MEWAS för att dom har ljugit om den svenska corona-hanteringen både i Sverige och utomlands.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1720#p53916 .

Post Reply