Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 21:54

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=860#p53024 där "tecknande Bengt" "utnyttjar" den danska statsministern i sina försök att lura folk att tro att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige.

Denna teckning sprids även av andra flockidioter och nu undrar jag: vad tycker det danska folket om detta lurendrejeri?

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=920#p53085 och i svaret efter detta där ni kan hitta beviset för att "tecknande Bengt" är en djävla (ursäkta) bluffgubbe!

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 22:08

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=920#p53093 .

Här kommer ett klipp till från "ärlige Jans" inlägg i den flockidiotgruppen (fd Björn Olsen fan club) det är jag själv som har blåmarkerat:
Med dödliga och smittsamma virus finns det nämligen metoder som är de rätta, och metoder som är helt felaktiga. Väljer man fel, blir effekterna katastrofala. Och vi valde fel.
Min egna kommentar: Det kvittar alltså att FoHM informerar till dödagar om att den viktigaste åtgärden är att hålla avstånd (läs tex här:viewtopic.php?f=8&t=6327&start=870#p53034 ), för (som ni ser ovan) så sprider alltså "ärlige Jan" ut att denna åtgärd (som mig veterligen används i alla länder i hela världen) är helt felaktig...

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 22:18

Tillägg till svaret ovan.

Varför skriver "ärlige Jan" så "besynnerligt" egentligen?

Den frågan är nog mycket enkel att besvara: "Ärlige Jan" tror fortfarande att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige...dvs, han har ännu inte fattat att om man säger åt folk att hålla avstånd, så är detta det bevis för att man inte låter viruset "härja fritt"...

Tillägg:

"Ärlige Jan" är dessutom en av dom flockidioter som sprider bluffgubben "tecknande Bengts" teckningar vilket jag tog upp här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=930#p53095 .

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 22:51

Nu hittar jag inte inlägget där man i den norska corona-kommissionen kommit fram till att man har brutit mot grundlagen i Norge när dom stängde ner i mars 2020, men nu hittade jag följande i en kommentar i den offentliga facebookgruppen: Vetenskapsforum covid-19 postad för ca 6 timmar sedan (jag ger er dock inte länken till den norska artikeln):
Den Norska korona kommissionen kommer med en hård kritik av den svenska regeringens sätt att hantera pandemin.
Min egna kommentar: Faktum är att den svenska regeringen gjorde helt rätt, dvs dom följde faktiskt den svenska grundlagen...vi kan också se att den man som har skrivit kommentaren ovan är norsk, för han stavar ordet "corona" med "k"...

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 23:13

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (postat idag, 15 april 2021):
Frankrike passerar 100 000 dödsfall

Frankrikes covid-dödstal passerade på torsdagen 100 000 personer, efter att franska sjukhus registrerat ytterligare 300 dödsfall under det senaste dygnet, rapporterar Reuters.

Frankrike har det åttonde högsta covid-dödstalet i världen.

SVT · Nils Jönsson

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 23:14

Dags för Merkel att vaccineras

Tysklands förbundskansler Angela Merkel kommer på fredagen att vaccineras, och få Astra Zenecas vaccin, enligt uppgifter till Welt.

Det blir den första sprutan av två som Angela Merkel kommer att ta, och eftersom hon är över 60 år tillhör Merkel den grupp som i Tyskland får ta Astra Zenecas vaccin.

SVT · Nils Jönsson

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 23:16

WHO uppmanar länder att fortsätta med Astra Zenecas vaccin

– Risken för att drabbas av blodproppar är mycket högre för en person som får covid-19 än för en person som tar Astra Zenecas vaccin, sade WHO:s Europachef Hans Kluge på torsdagen, rapporterar Svenska Dagbladet.

Uttalandet kom dagen efter att Danmark som första land i världen på onsdagen valde att helt stoppa användning av Astra Zenecas covid-vaccin på grund av rapporterna om allvarliga koaguleringsrubbningar som biverkningar.

– Vaccinet minskar risken för att behöva läggas in på sjukhus och förhindrar dödsfall. WHO rekommenderar länder att fortsätta ge vaccinet till vuxna för att skydda dem mot sjukdomen så fort som möjligt, säger Hans Kluge.

SVT · Nils Jönsson

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 13:16

Citat (postat idag, 16 april 2021):
Rekommendationer för vaccinerade

• En person som har vaccinerats med en första dos och låtit tre veckor passera kan träffa människor från några olika hushåll och även inomhus. Man kan träffa personer både med och utan riskfaktorer liksom vaccinerade och ovaccinerade, förutsatt att de allmänna råder fortfarande efterföljs.

• En vaccinerad person som får symtom bör stanna hemma och testa sig för covid-19.

• Om en vaccinerad person är del av en smittspårning och är definierad som hushållskontakt eller nära kontakt kan undantag göras från förhållningsregler.

• När vaccinering av personer inom äldreomsorg och deras hushållskontakter, samt personal inom vård och omsorg som arbetar nära denna riskgrupp, är genomförd, kan gemensamma aktiviteter på särskilda boenden och dagverksamhet återupptas, förutsatt att rekommenderade rutiner följs.

• Vaccinerade personer inom äldreomsorgen kan göra besök utanför hemmet, till exempel hos anhöriga och på serviceinrättningar.

SVT · Jaqueline Balcer Bednarska

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 13:18

Hallengren om risken för ett "A och B-lag"

Under pressträffen fick socialminister Lena Hallengren frågor om risken att det bildas ett A- och B-lag av vaccinerade och icke vaccinerade:

- Jag ska inte säga att risken inte finns, utan det är otroligt angeläget att den som är vaccinerad förstår vad vaccinationen innebär.

- Det är klart att det spelar roll om man är vaccinerad eller inte.

Sverige ser att en del länder öppnar upp för vaccinerade på andra sätt, men det är inte aktuellt för Sverige, säger Hallengren.

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 13:19

FHM:s generaldirektör: Åtgärder kan tas bort stegvis

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson säger att den höga smittspridningen gör att anpassning av åtgärder för de som vaccinerats behöver ske stegvis.

Efter tre veckor har kroppen hunnit utveckla ett gott skydd, enligt Carlson. Men det är viktigt att ta den andra dosen för fullt skydd.

En person som tagit en dos och där det gått tre veckor kan besöka andra, exempelvis krama sina morföräldrar.

Men övriga rekommendationer gäller fortfarande.

Även inom omsorg och sjukvård kan vaccinerade få lättnader.

- Åtgärder kan stegvis tas bort, säger Carlson.

Dagverksamhet kan återupptas på exempelvis särskilda boenden. Besök kan också göras på serviceinrättningar. När vaccinationerna fortsätter kommer livet att bli friare, säger Carlson.

- Men någon effekt på smittspridningen lär vi inte se på ett antal månader.

Post Reply