Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 12:39

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=54035#p54026 .

Den svenska statsministern, Stefan Löfven, skrev följande på sin sida på facebook för ca 25 minuter sedan, idag 21 juni 2021.
Efter dagens omröstning i riksdagen befinner sig Sverige nu i ett mycket svårt politiskt läge.

Vänsterpartiet förenade sig i dag med de högerkonservativa partierna – Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna – i en misstroendeomröstning mot regeringen. Det är en tillfällig majoritet som skapas, en grupp partier som röstar bort en regering men som har skilda uppfattningar i sakfrågorna och som saknar vilja och förmåga att gemensamt lägga fram ett alternativ till regering.

För att hitta en lösning på det låsta läget och försöka hindra att Sverige drivs ut i politisk ovisshet presenterade regeringen och samarbetspartierna i går ett förslag som låg i linje med det som Vänsterpartiet har efterfrågat.

Jag beklagar att Vänsterpartiet avisade denna möjliga väg framåt.

Jag vill återigen understryka att jag, i likhet med Vänsterpartiet, avvisar marknadshyror. Varken punkt 44 i Januariavtalet eller det utredningsbetänkande som regeringen tagit emot och skickat på remiss handlar om högre hyror i existerande hyresbostäder. Det omfattar inte heller alla de tio tusentals bostäder som byggs med hjälp av det statliga investeringsstödet.

I en politisk uppgörelse mellan fyra partier måste man kompromissa, alla måste ge och ta, ingen får allt. För mig är det att ta ansvar för landets bästa.

Konstitutionen ger regeringen två alternativ. Det ena är att en ny regeringsbildning tar vid, under talmannens ledning. Det andra alternativet är extra val, som i så fall ska genomföras inom tre månader.

Regeringen har nu en vecka på sig. Vi kommer samtala med våra samarbetspartier och noga begrunda vilken väg vi ska ta. Oavsett vad som nu sker står mitt parti och jag till förfogande för att tillsammans med andra axla ansvaret att leda landet.

Mitt främsta fokus är, har varit, och kommer alltid att vara, att göra det som är bäst för Sverige.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 12:47

Detta hör ihop med föregående svar.

Jag flyttar nu fram det som "tecknande Bengt" skrev i den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat igår, 20 juni 2021 vilket jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1830#p54034 (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Sveriges pandemihantering var så otroligt bra ända tills det blev en misstroendeförklaring mot regeringen.
Nu är pandemin plötsligt så besvärlig att regeringens obefintliga åtgärder är jätteviktiga...
Min egna (mycket tykna) kommentar: Gud nåde dom politiker som nu (eventuellt) tar över i Sverige, för om dom inte inför strängare åtgärder som tex nedstängningar, utegångsförbud och munskyddstvång så kommer ju även dom att bli anklagade för att använda flockimmunitets-strategin (dvs, låter viruset "härja fritt") och bli anklagade för att ha satt in obefintliga (icke-existerande) åtgärder.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 12:55

Patienter fick koksalt i stället för covidvaccin

Publicerad 17 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQ ... ovidvaccin

Ett klipp:
På lördagen vaccinerades 298 personer vid vårdcentralen Måsen i Lund. Nu ringer personalen upp dem och erbjuder nya tider för vaccinering, eftersom sju personer har fått koksaltlösning i stället för vaccin i sprutan.

– Man visste inte vilka sju personer som fått koksalt. Det är inte något farligt, men vi beklagar situationen, säger Jörgen Johansson, chefläkare i primärvården i Skåne.

En av de som blivit uppringd är Mats Jonsson.

– Jag har gått i lycklig villfarelse sedan i lördags att jag är fullt vaccinerad. Nu är jag besviken och förbannad, säger han.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 12:59

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=54038#p54036 .

Löfvens regering fälls – nu sträcker Vänsterpartiet ut en hand

Publicerad 21 juni 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/dadgos ... s-framtid/

Citat (det är jag själv som har blåmarkerat):
Stefan Löfvens regering fälldes i måndagens misstroendeomröstning.

181 röster lades mot regeringen.

Det är första gången i historien som en svensk statsminister fälls i en misstroendeomröstning.

– Regeringen har nu en vecka och vi kommer att samtala med samarbetspartier för att begrunda vilken väg vi tar, säger Stefan Löfven (S).

Liberalerna byter nu sida – och kommer eftersträva en borgerlig regering framöver. Vänsterpartiet vill ha en Löfven-ledd regering – utan marknadshyror.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 13:07

Som ni ser i föregående svar så vill alltså vänsterpartiet ha kvar Stefan Löfven!

Och här kommer nu vad man anser i den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat vilket är skrivet av en admin (med att efternamn som låter danskt) och detta postades för ca 5 timmar sedan:
I utfrågningen av Stefan Löfven säger han att han ska göra det som är bäst för Sverige. Då hoppas jag han gör det och avgår självmant.
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1840#p54037 .

Jag summerar: Facebookgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) är inte någon coronagrupp, utan istället en grupp som är till för högerfolk som inte kan hålla sig till sanningen!

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 13:18

Detta hör ihop med några av dom föregående svaren i detta ämne.

Här kommer ett inlägg skrivet av en person med utländsk (nederländsk) härkomst postat för ca 1 timma sedan i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0:
Kommer den nya regeringen att sparka FHMs ledarskap?
Mitt egna (mycket spydiga) svar: Denna utlandsfödda person har nog inte ens tänkt tanken att en (eventuell) ny svensk regering faktiskt skulle kunna tycka att det man gör (och har gjort) i Sverige har varit helt rätt!

Tillägg:

Vill även påpeka att vänsterpartiet definitivt vet att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 13:47

Detta hör ihop med föregående svar (dvs, att vänsterpartiet vet att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige) men även med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1840#p54037 .

Här kommer en kommentar skriven av "tecknande Bengt" postad i den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för ca 2 timmar sedan idag, 21 juni 2021:
Hela regeringen litade på "experter" och tyckte strategin fungerade.
Nu sitter de i riksdagen och har de av FHM så förhatliga munskydden på sig, trots lättnader i restriktionerna för oss övriga.
Dubbelmoralen är enorm.
Kontentan av det hela är att Tegnell var en bluff som enbart kunde fortsätta på grund av att regeringen tyckte FHM var "nyttiga" just då.
Min egna kommentar: Vänsterpartiet vet alltså att den svenska strategin har varit att minska smittan och att Stefan Löfven har talat sanning när han har sagt att den svenska strategin fungerar!

Vad ville jag säga med detta?

Jo, att det inte är någon mening alls att dessa flockidioter nu börjar "tjafsa" tex med vänsterpartiet och försöka lura i dom att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

Risken är faktiskt istället att man (i den eventuella nya svenska regeringen) föreslår strängare åtgärder mot dom personer som har spritt lögner om den svenska corona-hanteringen!

Flockidiot = en person som antingen själv ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en grupp där man sprider denna lögn.

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 14:01

Detta hör ihop med föregående svar.

FoHM har hela tiden sagt att det är säkrare att hålla avstånd jämfört med att sätta på sig ett munskydd och inte hålla avstånd.

Och jag kunde se att dom i riksdagen inte kunde hålla avstånd, dvs det var alltså "trängsel" och detta är en situation då munskydd är bättre än inget skydd alls!

"Tecknande Bengt" är följaktligen en djävla (ursäkta) skit!

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 14:15

Som jag har skrivit tidigare här i ämnet så var det SD som var så djävla korkade att dom frågade Stefan Löfven i KU om man använder flockimmunitets-strategin i Sverige.

Åkessons glädje efter omröstningen: ”Känns extra bra den här gången”

Publicerad 21 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qm ... har-gangen

Ett klipp:
Jimmie Åkesson var mycket glad när omröstningen i riksdagen fällt Löfvens regering.

Direkt efteråt berättade han att han pratat med moderaterna och kristdemokraterna om att bilda en ny regering.

– Blir det extraval står vi väl rustade för det, säger Åkesson i en intervju med Aftonbladet.
Min egna (mycket spydiga) undran: Vilka svenska partier vill samarbeta med SD som ju (uppenbarligen!) inte ens känner till vilken corona-strategi vi använder i Sverige?

Nåja, om det nu blir en ny regering så kommer denna regering säkerligen att få "ta över" kritiken från alla flockidioter, dvs om denna nya regering nu inte gör som flockidioterna kräver. Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1840#p54037 .

X-member

Post by X-member » Mon 21 Jun 2021 14:33

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1820#p54023 där jag skriver att det verkar som att vänsterpartiet har gjort en rejäl tabbe.

Får som hon vill – röstar ändå bort Löfven

Publicerad 20 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ort-lofven

Ett klipp (fetmarkeringarna är samma som hittas i artikeln):
Sammanfattningsvis ställde Nooshi Dadgostar ett ultimatum till regeringen. Om den inte svarade rätt inom 48 timmar skulle V se till att riksdagen ger regeringen sparken.

De fick inte rätt svar i torsdags då tidsfristen gick ut.

Vänsterpartiet ansåg inte heller att de fick rätt svar i dag.

Trots att Stefan Löfven i princip gör det som Nooshi Dadgostar och Vänsterpartiet krävde.

Men dessutom har hon lagt till ett nytt krav. Att punkt 44 stryks i Januariavtalet, det avtal som reglerar samarbetet mellan regeringen och dess samarbetspartier Centern och Liberalerna. Den handlar om hyror.

Vad har hon med det att göra, kan man undra? Ingenting, kan man tycka.

Snurrigt. Befängt. Galet. Det är de mest adekvata orden för att beskriva det som nu utspelar sig i svensk politik.
Min egna kommentar: Inte undra på att många socialdemokrater nu är skitförbannade!

Tillägg:

Ja jag vet, jag bör nog istället skriva Vänsterpartiet och Socialdemokraterna med stor begynnelsebokstav men just nu skiter jag i sådana "petitesser" för nu handlar det om mycket viktigare saker!

Post Reply