Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 15:08

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat för 19 timmar sedan):
Särskilt nödläge i Lettland - efter ökad smitta

Lettlands regering har utlyst ett särskilt nödläge under de kommande tre månaderna för att stävja smittspridningen av covid-19.

Ovaccinerade kommer inte att släppas in i större butiker, icke nödvändiga affärer kommer inte få hålla öppet under helger och munskyddstvång gäller i alla offentliga byggnader under denna period.

Landet och dess två grannländer, Estland och Litauen, har haft det högst antal nya covid-19-fall per 100 000 invånare i EU under den senaste veckan, enligt statistik från EU:s smittskyddsenhet, ECDC.

Antalet nya fall i Lettland ligger på 864 per 100 000 under den senaste tvåveckorsperioden, vilket kan jämföras med 859 i Estland, 972 i Litauen och 81 i Sverige.

Adelina Storkaas
SVT

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 15:14

Vet faktiskt inte om jag orkar posta dagens siffror för Danmark efter det jag insett idag gällande en viss offentlig facebookgrupp, vilket jag nämner här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3820#p56204 och i svaret efter detta.

Nu undrar jag faktiskt bara om även professor Björn Olsen stöttar spridning av denna högerpolitiska propaganda?
Last edited by X-member on Mon 18 Oct 2021 14:20, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 15:27

Nåja, det är ju inte danskarnas fel att det finns lögnspridande högerpolitiska svenskar (se föregående svar) så här kommer nu dagens siffror för Danmark.

Man har rapporterat 3 döda pga covid-19 och 700 nya smittade idag (15 oktober 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 679.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede
Last edited by X-member on Mon 18 Oct 2021 14:39, edited 2 times in total.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 15:39

Här kommer en svarskommentar postad av en person med ett isländskt namn i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige igår, 14 oktober 2021:
Vi vet ju alla exakt vems fel det är att det gick åt helvete med Coronan i Sverige, förresten att ALLT går åt helvete i Sverige, vem som står för 95% av all skit som händer här! Den som är ensam skyldig är Någon Annan. Alla ledtrådar pekar på Någon Annan. Det är inte regeringns fel utan någon annan, det är inte regionerna, de pekar ut någon annan, pratar du med FoHM så kommer de att peka ut någon annan som skyldig.
Jag känner att jag har en gås oplockad med denne någon annan!
Och här kommer lite information om vem som är ansvarig för vad i Sverige vilket inte heller landsförrädargruppen: MEWAS eller flockidioterna i fd Björn Olsen fan club tycks känna till:
Om en enskild person gör fel (tex skiter i dom svenska rekommendationerna) så är det en enskilda personen som är ansvarig.
Om ett barn gör fel av samma orsak som ovan, så är det barnets föräldrar som är ansvariga.
Om en läkare gör fel (som tex ger en patient morfin istället för syrgas) så är det läkaren som är ansvarig.
Om vårdpersonal på ett äldreboende gör fel, som tex att inte använda munskydd i nära kontakt med dom boende, så är det vårdpersonalen som är ansvarig. Men om vårdpersonalen inte har tillgång till munskydd, så är det äldreboendet som är ansvarigt.
Om en skola gör fel (som tex att inte följa dom svenska rekommendationerna) så är det skolan som är ansvarig.
Om en kommun gör fel, så är det den kommunen som är ansvarig.
Om en region gör fel, så är det den regionen som är ansvarig.
Om en svensk regering gör fel, som tex genom att inte följa den svenska grundlagen, så är det regeringen som är ansvarig.

Det finns förstås många fler exempel, men i Sverige är faktiskt inte regeringen ansvarig för precis allt.
viewtopic.php?f=8&t=6331&start=70#p55997

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 15:49

Och då jag nämnde den svenska grundlagen i föregående svar så flyttar jag nu fram detta som tidigare har postats här i forumet:

DN Debatt. ”Grundlagen sätter ramarna för Sveriges coronastrategi”

Publicerad 1 augusti 2020.

https://www.dn.se/debatt/grundlagen-sat ... astrategi/

Några klipp:
Här finns huvudorsaken till varför regeringen inte har kunnat använda sig av så kallad lockdown, det vill säga en allmän nedstängning av samhället. Paragrafen garanterar nämligen svenska medborgare full rörelsefrihet inom landet och över våra gränser. Denna frihet kan begränsas, men grundlagen förbjuder undantagstillstånd under fredstid. Den typ av husarrest som använts flitigt internationellt går alltså inte att använda i Sverige under en pandemi. Förvisso finns möjlighet för lokala nedstängningar genom smittskyddslagen, men denna lag öppnar inte för ett allmänt undantagstillstånd för hela landet.
Sveriges 290 kommuner och 21 regioner är således fria att utforma politiken på den lokala nivån efter eget huvud. Även här går traditionen tillbaka i vår historia, åtminstone till 1862. Grundlagen ger därmed Sverige ett decentraliserat ansvar för pandemin, till skillnad från omvärlden där den nationella regeringen som regel har större makt i förhållande till lokala politiska enheter.
Mycket talar för att vår grundlag har gett oss ett gott skydd mot politiker som vill verka handlingskraftiga genom att använda sig av destruktiva åtgärder. Nedstängning av hela samhället som i Italien, Belgien, Frankrike och Storbritannien är en utomordentlig kostsam strategi för samhällsekonomin. Den slår hårdast mot låginkomsttagare, kvinnor och barn. Dessutom är det högst tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv att låsa in väljarna i husarrest. Fördelarna med en sådan tvångspolitik i form av lägre dödlighet i pandemin förefaller inte övertygande.
Ps! Artikeln kräver inloggning. Ds.

Dock anser landsförrädargruppen: MEWAS att ovanstående är lögn, och att jag är ett troll som postade detta i den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0, och jag blev därmed blockad av den gruppen. Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3210#p55453 .

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 19:13

Jag tror jag återvänder lite till personen med det isländska namnet vars kommentar jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3830#p56214 .

Denna kommentar, som skrevs för 22 timmar sedan har ingen av dom knappt 16 000 medlemmarna i den gruppen kunnat ge honom ett korrekt svar på (ingen har ens svarat honom), vilket måste innebära att det inte finns en enda djävla svensk person i facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige.

Faktum är, själva huvudorsaken till att man gör som man gör i Sverige är att Sverige är en demokrati, så islänningen får helt enkelt skylla på den svenska befolkningen! :lol:

Och förövrigt så har det inte alls gått åt helvete i Sverige som islänningen påstår, utan jag tror att han måste vara en av dom jubelidioter som gör precis samma fel som alla andra flockidioter gör, dvs inbillar sig att vi har använt flockimmunitets-strategin i Sverige.

Tillägg:

Jag tycker nog att om islänningen inte är nöjd med hur det går för Sverige kan flytta till Island istället, där det just nu ser mycket mörkare ut vilket framgår på kartan på den danska länken nedan:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 19:43

Detta hör ihop med den lista som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3830#p56214 dvs, vem som är ansvarig för vad i Sverige.

Hemtjänstanställd gick till jobbet med covid – avskedas och polisanmäls

Publicerad 15 oktober 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... olisanmals

Ett klipp:
En anställd inom äldreomsorgen i Halmstads kommun gick till jobbet trots symtom på covid-19. Personen utförde vårdinsatser hos fem vårdtagare, varav en senare konstaterades smittad. Händelsen anmäldes till Ivo och personen avskedades samt polisanmäldes av kommunen.
Min egna kommentar: Detta är alltså den enskilda personen, dvs den anställde själv ansvarig för.

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 19:54

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3810#p56196 där alltså Karin Tegmark Wisell (FoHM) säger att det inte har ökat efter att man tog bort restriktionerna för fullvaccinerade den 29 september och att det nu skall mycket till för att sjukvården skall bli överbelastad.

Här kommer MEWAS-medlemmen "ärlige Jans" reaktion på detta hämtat från den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige postat för ca 6 timmar sedan idag, 15 oktober 2021:
Dagens "Sälja Skinnet Innan Björnen Är Skjuten" nr. 1

Har bara gått två veckor. Så det får vi se.
Min egna kommentar: Och intelligenta personer räknar istället med att vi för varje dag vaccinerar ännu fler personer i Sverige samt att många av dom ännu ovaccinerade blir lindrigt sjuka och därmed inte kommer att belasta sjukvården...

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 20:01

Tillägg till svaret ovan.

Flockimmuniteten/flockskyddet ökar alltså i Sverige för varje dag som går, vilket innebär att risken för att det skall bli en "överbelastning" i sjukvården minskar för varje dag som går...

Jag använder ordet "flockskydd" när det gäller dom som har fått vaccin, detta då vaccinerna som används mot covid-19 inte riktigt funkar som "vanliga vacciner".

Ni kan hitta en av "ärlige Jans" tidigare "gissningar" här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=80#p56037 .

X-member

Post by X-member » Fri 15 Oct 2021 20:17

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3820#p56204 och i svaret efter detta.

Hittade nu följande kommentar i den offentliga facebookgruppen: Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM):
Kan någon förklara vad det s.k. "Vetenskapsforum Covid-19" har där att göra överhuvudtaget? Mig veterligt ska det föreställa en pressträff.
Min egna kommentar: Mitt i prick! :lol:

Post Reply