Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 12:37

Covidutbrott bland bärplockare: ”15 nya fall igår”

Publicerad 28 juli 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/75 ... -fall-igar

Ett klipp:
23 thailändska bärplockare har bekräftats smittade av coronaviruset.

Utbrottet har inträffat på en anläggning i Bispgården i Jämtland som huserar 117 bärplockare från Thailand.

– Många personer som löper risk att bli infekterade, säger Annika Ersson, smittskyddsläkare, region Jämtland Härjedalen.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 12:40

Larmet från lyxorten: ”Går som en löpeld”

Publicerad 28 juli 2021.

https://www.expressen.se/kvallsposten/l ... en-lopeld/

Citat:
Coronaviruset sprids som en löpeld i turistparadiset Båstad.

Lyxorten hade under senaste veckan tre gånger så många smittade än snittet för resten av Skåne.

Nu larmar lokalbefolkningen om att turisterna inte följer restriktionerna.

– Det är fullt överallt på restaurangerna och det är så mycket folk överallt. De är som flugor där nere i hamnen, säger en boende.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 12:46

Här kommer ett klipp från ett inlägg postat av "ärlige Jan" i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 för ca 4 timmar sedan idag, 29 juli 2021:
Mika Salminen: "-Ingen ska behöva genomlida infektionen för att få immuniteten."
Min egna (djävligt spydiga) kommentar: Så Finland kommer alltså att vara nedstängt ända till det dyker upp ett vaccin som skyddar till 100% mot smittan?

Tillägg:

Här kommer förresten en svarskommentar från en person med ett finskt namn:
När och var har han sagt så?
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 12:52

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2340#p54557 .

Läkaren Farshid Sistani döms till fängelse: ”Risk för ökad smittspridning”

Publicerad 29 juli 2021.

https://www.expressen.se/gt/lakare-doms ... ovidintyg/

Ett klipp:
Läkaren Farshid Sistani, 35, erbjöd snabba coronatest och utfärdade reseintyg.

I själva verket analyserades proverna aldrig.

Nu döms han till fängelse för bedrägeri, osant intygande och urkundsförfalskning.

Han har ”utnyttjat pandemin för egen vinning” och orsakat ”risk för ökad smittspridning”, slår rätten fast.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 12:55

Smittspridningen ökar i Stockholm – över tusen nya fall senaste veckan

Publicerad 28 juli 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ste-veckan

Ett klipp:
Den senaste veckan har smittspridningen i Stockholm ökat med 60 procent. Det är den så kallade deltavarianten som bidragit till ökningen och den sprids mest bland personer som vistats utomlands och bland unga. SVT har kollat med unga på stan vad de tycker att man kan göra för att minska smittspridningen.

– Man kan sluta gå på fester och dricka alkohol där det smittats mycket, säger Daniel Salehy.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 13:00

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2310#p54527 där Annika Linde informerar om i MEWAS 2.0 att Sverige är en demokrati.

Annika Linde skrev alltså följande:
Min tro är att majoriteten av svenskarna är nöjda med det öppnare samhället, och eftersom vi lever i ett demokratiskt samhälle måste vi acceptera majoritetens åsikt, hur illa vi n tycker om den.
Här kommer en svarskommentar riktad till Annika Linde postad för ca 12 timmar sedan (det är jag själv som har blåmarkerat):
Tack för att du berättar vad du tycker, dina åsikter som tidigare statsepidemiolog är viktiga och intressanta att ta del av, hade önskat att du fortfarande var statsepidemiolog!
Min egna kommentar: Detta ändrar inte på saken, Sverige är nämligen fortfarande en demokrati!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2330#p54545 .

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 13:19

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2360#p54573 dvs, att man skjuter upp planerade lättnader i Norge.

Här kommer "ärlige Jans" reaktion på detta postat i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat för ca 2 timmar sedan idag, 29 juli 2021:
Norge har hajat. Sverige inväntar lite mer ävvidännz
Min egna kommentar: Nope, detta bevisar bara att "ärlige Jan" inte har fattat att den svenska strategin är att minska smittan/plana ut kurvan. Dvs, i Sverige sätts åtgärder in utifrån hur sjukvården klarar av saken och inte på en mindre ökning av smittan.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 16:14

Ritva, 79, slutade få vård – dog i corona

Publicerad 29 juli 2021.

https://www.expressen.se/kvallsposten/r ... elbeslut-/

Ett klipp:
Ritva Kosola, 79, smittades av covid-19, blev inlagd på en infektionsavdelning och kom senare att dö.

Läkaren ansåg att ”intensivvård var utsiktslöst”, då hon hade kroniska sjukdomen kol.

Beslutet att inte ge Ritva den vården kommunicerades varken med henne eller hennes anhöriga, något som IVO menar var ett felbeslut.

– Vi fick inte reda på något. Hennes död hade kunnat förhindras, säger dottern Jaana Andreasson.
Min egna kommentar: Notera att IVO alltså anser att det är läkaren som har gjort fel, men denna artikel kommer nog att spridas av flockidioter som istället menar att läkaren har "fått order" från "högre instans" att göra på detta sätt.
Last edited by X-member on Thu 29 Jul 2021 20:02, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 16:27

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=54587#p54582 .

Nu tycks "oärlige Jan" ha ändrat sig, för nu står det istället följande (och detta gäller alltså landsförrädargruppen: MEWAS 2.0):
Mika Salminen: "...att man inte ska behöva genomlida sjukdomen för att få skyddet."
Min egna kommentar: Så "oärlige Jan" ville alltså kritisera Sverige för den corona-strategi som vi inte använder i Sverige!

Att Mika Salminen definitivt vet att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2290#p54503 ) tänker nog inte "oärlige Jan" informera folk om!

X-member

Post by X-member » Thu 29 Jul 2021 16:37

Detta hör ihop med föregående svar.

Här kommer ett inlägg postat av "ärlige Jan" i den offentliga landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 för ca 30 minuter sedan idag, 29 juli 2021:
Tredje dygnet efter att ha fått Moderna-tvåan och inte tillstymmelse till biverkning

*Jag har säkert inte fått en enda dj-a antikropp
Mina egna kommentarer:

1: Man kan definitivt få antikroppar utan att få några märkbara symptom.
2: Men lider man av svår immunbrist, så kan det det förstås hända att man inte får några antikroppar.
3: Funkar verkligen detta vaccin på det sättet, dvs att man får antikroppar mot covid-19 innan man har haft smittan?

Tillägg:

Här kommer nu svar på det som jag frågade under punkt 3 ovan (källa: 1177).
Fråga

Kan jag lämna prov för antikroppar efter vaccinationen för att veta att det har verkat?

Svar

Nej, det rekommenderas inte. De flesta prov för antikroppar mäter inte den sortens antikroppar du får efter en vaccination. De mäter antikroppar du får efter att ha haft covid-19. Det finns inte heller någon särskild nivå av antikroppar som man vet ger ett säkert skydd.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sju ... ar-verkat/

Post Reply