Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 2 Aug 2021 19:58

Nu har jag återigen hittat exempel på att man inte ens förstår svenska i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat.

"Ärlige Jan" har länkat till artikeln nedan igår, 1 augusti och skriver mycket tydligt i inlägget att den är från september 2020:

Vändning: ”I dag följer alla den svenska modellen”

Publicerad 6 september 2020.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ ... a-modellen

Och en kvinna, som antagligen tror att vi låter viruset "härja fritt" (dvs, använder flockimmunitets-strategin) i Sverige har svarat följande för ca 2 timmar sedan:
Kan ju handla om att de vill ha en avbefolkning av världen på alla plan.
Min egna kommentar: Så hon tror alltså att artikeln är nypublicerad samt att hela världen nu använder flockimmunitets-strategin och att alla i hela världen kommer att dö.

Ja, jösses! :D :D

X-member

Post by X-member » Mon 2 Aug 2021 20:03

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer även ett klipp från artikeln:
Medan smittan just nu avtar i Sverige, stiger siffrorna i länder som öppnat upp efter strikta lockdowns. Och när viruset återigen rusar uppåt genom Europa väljer de flesta länder att inte återinföra nedstängningar.

I stället uppmanar man, på svenskt manér, befolkningen att använda sunt förnuft och följa rekommendationer om hygien och fysisk distans.

– Den svenska modellen ses i dag som vettig eller som ett unikt alternativ till lockdown. Där har man lyckats få medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvingande lagar och regler. Länder vill försöka något mer vuxet, mer ansvarsfullt och inkluderande, säger Fauhalt.

David Nabarro, WHO-sändebud för covid-19, berömmer också Sverige.

– Jag förespråkar att denna typ av förtroende mellan myndigheter och människor används mer allmänt i världen, säger han till SvD.
Tillägg:

Vill påpeka att vi faktiskt fortfarande använder denna "modell" i Sverige, dvs där varje enskild individ istället är ansvarig för vad hen gör.

X-member

Post by X-member » Mon 2 Aug 2021 20:18

Jag skrev följande i ett tidigare svar här ämnet (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2430#p54648 ) gällande den svenska offentliga facebookgruppen: Ansvarsfrågan - vi som söker upprättelse för våra äldre som valdes bort:
Min egna (djävligt förbannade) kommentar: Är det inte en djävel som vet i den svenska gruppen att gör en läkare fel i Sverige så är det läkarens ansvar och ingen annans!
Här kommer ett inlägg postat i den gruppen för ca 2 timmar sedan idag, 2 augusti 2021.
Tack för insläpp! Jag vill att läkarna ska ta personligt ansvar och därför behöver jag stöd från en sådan här grupp.
Min egna kommentar: Ja, vad sjutton skall jag säga om det?

:D :D

X-member

Post by X-member » Mon 2 Aug 2021 20:33

Jag återgår nu lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2430#p54647 där en kvinna från Iran försöker (som det verkar i alla fall) lura i folk att hennes pappa dog pga att han fick morfin istället för syrgas.

Här kommer nu artikeln om hennes pappa:

Lilis pappa Reza dog – smittades på boendet

Publicerad 22 april 2020 (Obs! En lite äldre artikel alltså.)

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... a-boendet/

Ett klipp:
Dagen efter ringde en sköterska och sa att Reza hade testats positivt för corona. Sedan gick det fort. Lilis pappa hade fått svårt att andas. Morgonen därpå ringde boendet igen.

– De sa att tyvärr, din pappa har gått bort. Vi är så ledsna. När personalen gick in till hans rum så var han död.
Min egna kommentar: Jag kan inte se ett enda förbannade ord om att någon läkare hade varit inblandad och felaktigt ordinerat morfin. Kan ni?

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2440#p54657 och i svaret efter detta.

X-member

Post by X-member » Mon 2 Aug 2021 20:48

Nu tror jag väl iofs inte att iranskan läser här, men om hennes pappa fick svårt för att andas och om dom som tog hand om honom inte kontaktade en läkare så är det personalen på äldreboendet som är skyldiga!

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 13:04

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2460#p54672 , men svaret till kvinnan på frågan kommer från ett annat inlägg.

Ledaren för gruppen: Ansvarsfrågan - vi som söker upprättelse för våra äldre som valdes bort, dvs Gunilla Alexandra Wigertz
har svarat följande för ca 4 timmar sedan idag, 3 augusti 2021 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Bra fråga! För det första kan alla som har anhöriga som råkat ut för att bli "bortvalda" anmäla till de instanser som går, d v s vårdgivaren/kommunen/Patientnämnden och i sista hand IVO.

Själv har jag dessutom under hela förra året skrivit till coronakommissionen,politiker, myndigheter och media. Blivit intervjuad av TV4, Sörmlands Media, SVT och SR. Det är något som alla kan göra som vill och tycker sig kunna.

Därefter valde jag att starta den här gruppen eftersom debatten till synes verkar ha avstannat i media.

Vet inte hur det ser ut i regionerna nu. Har läkarna "skärpt" sig? Har några riktlinjer förändrats? Jag ska ställa den här frågan i gruppen.
Min egna (rätt irriterade) kommentar: Är denna grupp möjligen till för att försöka fria (dvs, inte IVO-anmäla) en hel hoper läkare som har gjort fel?

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 13:09

Att debatten har avstannat i media beror säkerligen på vad IVO redan har kommit fram till, dvs att det är några läkare i några regioner som har gjort fel och följt riktlinjer som inte har gällt (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=790#p52960 ).

Den svenska gruppen (inklusive ledaren för den) verkar ju vara totalt helknäpp!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2140#p54349 .

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 14:04

Nu lämnar jag dom svenska (och utländska) flockidioterna som inte har en aning om att när en läkare gör fel i Sverige, så är det läkaren som är ansvarig och ingen annan! Återgår nu till artikelpostandet igen.

Tredje vaccindos redan nästa år

Publicerad 3 augusti 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O3 ... n-nasta-ar

Ett klipp:
För vissa riskgrupper kan den tredje dosen komma redan i höst. Det rör sig i första hand om personer på äldreboende, personer över 80 år och de med kraftigt nedsatt immunförsvar.

– Det experterna tror på är att det någon gång nästa år inte är helt otroligt att åtminstone delar av befolkningen kommer att behöva en påfyllnad, med tanke på vad man vet om det här viruset och vad man har sett. För vissa grupper kan det bli aktuellt redan i höst, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 14:08

Coronasmittan ökar i Florida: ”Värsta virusvågen hittills”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/04 ... n-hittills

Ett klipp:
Coronasmittan ökar i Florida. Staten står inför sin värsta coronavåg hittills och flera sjukhus har gått upp i krisläge, rapporterar NBC News.

Debi de la Paz, sjuksköterska på en intensivvårdsavdelning i Jacksonville, jobbade under de mest kritiska dagarna under USA:s första pandemivåg sommaren 2020.

– Läget var allvarligt då, men nu är det ännu värre, säger hon till NBC News.

Den här gången är patienterna yngre än förra sommaren: Många är mellan 20 och 30 år, en del är tonåringar, och enligt Debi de la Paz är patienterna sjukare nu än jämfört med förra sommaren.

Sabrina Oetterer, även hon sjuksköterska i Florida, beskriver situationen som "galen".

– Det känns som att nästan varje ny patient som kommer in till sjukhuset har covid-19, säger hon.

X-member

Post by X-member » Tue 3 Aug 2021 14:18

Två nya dödsfall med covid-19

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Py ... d-covid-19

Citat:
Två nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats, meddelar Folkhälsomyndigheten. Totalt har 14 657 smittade personer avlidit i Sverige.

Sammanlagt har 1 101 900 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19.

Hittills har 6 433 921 personer fått minst en dos vaccin mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 78,6 procent av den vuxna befolkningen (18 år och äldre).

Av dessa har 4 266 100 fått två doser, motsvarande 52,1 procent av den vuxna befolkningen.

De nytillkomna dödsfallen i Folkhälsomyndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.
Min egna kommentar: Detta betyder (då detta gäller för 4 dagar) att det just nu rapporteras en död varannan dag i Sverige.

Post Reply