Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 14:25

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat idag, 22 juni 2021):
Italien släpper på munskyddskrav

Ett åtta månader långt munskyddskrav i Italien kommer nu att försvinna. Från och med den 28 juni är munskydd inte längre ett krav att bära utomhus i Italien meddelade den italienska regeringen sent på måndagskvällen.

Kravet på munskydd infördes i oktober förra året då den andra vågen tog fart i landet.

De senaste månaderna har Italien lättat allt mer på restriktionerna i takt med att smittan sjunkit på många håll. Bland annat har restauranger, barer, biografer och gym kunnat öppna och befolkningen tillåtits numera röra sig fritt runt om i landet.

SVT · Olle Bengtsson

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 14:31

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat idag, 22 juni 2021):
Lägsta dödssiffran i USA sedan mars 2020

USA har registrerat 300 döda med covid-19 det senaste dygnet. Det är den lägsta siffran sedan mars 2020, då pandemin inleddes. Det rapporterar The Guardian.

Snart har 150 miljoner amerikaner vaccinerats.

SVT · Ida Persson

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 14:37

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1860#p54062 .

Finns det verkligen personer som har "röstat ner" Stefan Löfvens regering bara för att dom inte håller med om att den corona-strategi (dvs, att minska smittan) som har använts varit den bästa för Sverige?

Svar: Jag vet inte, men i dagens GP (papperstidningen) så avslöjar både Jimmy Åkesson (SD) och Ebba Busch (KD) att det inte var själva frågan (marknadshyror) som dom röstade emot, utan dom erkände att det istället var själva regeringen som dom röstade emot.

Jag återkommer när/om jag hittar denna artikel på nätet.

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 14:43

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1860#p54063 .

Här kommer ett inlägg postat i landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 igår, 21 juni 2021 av en man vars ena efternamn tyder på utländsk härkomst:
Hurra!!! Stefan Löfven faller!!!
Bättre än någon VM seger i fotboll för Sveriges del. Nu gäller det bara att andra partier behåller bollen och skjuter den i mål! Det är dags för ändring på alla plan i Sverige
Här kommer en svarskommentar postad av en kvinna med ett svenskt namn:
Finns det någon anledning att tro att de ändrar Coronapolitiken? I don't think so. Politik "på alla plan" hör inte hemma i den här gruppen. Mewas är nog utsatt ändå.

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 14:55

Här kommer ett inlägg postat i landsförrädargruppen: MEWAS 2.0 för ca 15 timmar sedan av "ärlige Jan" (och han länkar till Dagens Nyheter):
Brasilien har passerat en halv miljon coviddöda. Dödstalet är därmed uppe i 2.378 döda/miljon. Att jämföra med Sveriges 1.417.
Min egna (mycket förvånade) kommentar: Ger "ärlige Jan" folk sådan här information numera, när han tidigare har ansett att svensk media enbart skall informera om den "svenska katastrofen"?

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 15:03

Vaccinvägrare i Filippinerna hotas med finkan

Publicerad 21 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg ... med-finkan

Ett klipp:
Filippinernas president Rodrigo Duterte hotar medborgare som vägrar att låta sig vaccineras mot covid-19 med fängelse.

– Du bestämmer, vaccin eller så kommer jag att låta fängsla dig, sade Duterte i ett tv-sänt tal på måndagen.

Hotet sker mot bakgrund av rapporter om svalt intresse bland filippinier för att vaccinera sig, bland annat har flera vaccinkliniker i Manila på sistone haft låga besökssiffror.

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 15:12

Jag tror jag återvänder lite till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1870#p54069 .

Om denna svenska kvinna, som alltså försvarar MEWAS, verkligen tror att när man sprider lögner om den svenska corona-hanteringen (både i Sverige och utomlands), så sysslar man inte med något "politiskt" så har hon nog inte hängt med alls.

Att göra så är nämligen i allra högsta grad både kritik och ett angrepp mot Stefans Löfvens regering!

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 15:18

Detta har en koppling till föregående svar i detta ämne.

GP/Sifo: Så kan svenska folket rösta om det blir extraval

Publicerad 22 juni 2021.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/gp-si ... 1.49706363

Ett klipp:
Om det hade varit val i dag hade 50 procent röstat på M, KD, L eller SD. S, MP, C och V hade fått 48,8 procent av rösterna. Det är ett nytt opinionsläge som många partier nog gärna hade velat känna till innan de senaste dagarnas turbulens, tror Mikael Gilljam, professor i statsvetenskap på Göteborgs Universitet.

X-member

Post by X-member » Tue 22 Jun 2021 15:35

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar.

Starkt stöd för extraval inom S – varnar om SD

Publicerad 22 juni 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/starkt ... nar-om-sd/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det finns ett starkt internt stöd för ett extraval i Socialdemokraternas högsta ledning. Det uppger centrala källor i partiet för Expressen, även om det också finns de som argumenterar emot.

Samtidigt uttrycker flera inom S stor skepsis till att nu låta talmannen ta över processen och ge Ulf Kristersson chansen att gripa makten – utan att låta väljarna säga sitt om en SD-stödd regering.

– Ett av de starkaste argumenten vi har inför valet 2022 är frågan om SD. Den frågan kommer vi inte ha om Kristersson tar makten nu. Han kommer göra allt för att legitimera SD under det år han får på sig, säger en tung företrädare i partiet.
Tillägg:

Kvinnan i MEWAS gör dock helt rätt när hon säger till en person om det han skriver, vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1870#p54069 för denna man är nämligen sverigedumokrat enligt vad som framgår på hans vägg på facebook.

X-member

Post by X-member » Wed 23 Jun 2021 9:31

Så skriver världens medier om regeringskrisen

Publicerad 22 juni 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB ... ingskrisen

Två klipp:
Stefan Löfven (S) är den första statsministern som någonsin fällts genom en misstroendeförklaring i Sverige.

En historisk dag, skriver världens medier.
Amerikanska CNN rapporterar att Sverigedemokraterna ”tog chansen” att kalla till omröstning efter att Vänsterpartiet dragit tillbaka sitt stöd för regeringen – något även Al Jazeera beskriver.

Att V dragit tillbaka sitt stöd beror på Löfvens försök att blidka oppositionspartierna, enligt brittiska BBC. Och det kan – i en ”ironisk tvist” – leda till att bostadsfrågan glider långt ned på den politiska agendan med en potentiell ny regering. Det till förmån för frågor som högern håller högre – såsom våldsbrott och migration.

Post Reply