Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 14:09

I Sverige har den sista tiden rapporterats 120 - 140 dödsfall i veckan informerar FoHM om på dagens (15 april 2021) presskonferens om covid-19 vilket alltså blir under 20 rapporterade dödsfall (i snitt) per dag.

FoHM informerar även idag om att den svenska strategin (jag fortsätter faktiskt att kalla det för strategi, trots att Lena Hallengren har sagt att det är en lite felaktig benämning) är att minska smittan/plana ut kurvan! Flockidioten "tecknande Bengt" (läs tex här:viewtopic.php?f=8&t=6327&start=910#p53081 ) är alltså en djävla (ursäkta) bluffgubbe!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=910#p53077 .

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:11

Tillägg till svaret ovan.

Jag kan se i den offentliga facebookgruppen: Alla har rätt till syrgas! att "tecknande Bengt" inte verkar "köpa" att man försöker minska smittan i Sverige, och han nämner (bland annat) att man har antagit/gissat att man skulle uppnå flockimmunitet vid något/några tillfällen.

Faktum är att det kvittar hur förbannat (ursäkta) många ggr man har talat om hur hög immunitet det skulle kunna vara i befolkningen vid en viss tidpunkt, eller om man har talat om flockimmunitet i några mail, så är detta inte några som helst bevis för att man inte försöker minska smittan i Sverige!

Jag förtydligar: "tecknande Bengt" skall alltså omgående sluta upp med att sprida ut att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige, för detta är nämligen ren och skär lögn! Och beviset för detta hittas i föregående svar i detta ämne.

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:22

Hög smittspridning även bland barn och unga

Publicerad 15 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep ... n-och-unga

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
En femtedel fått en dos

Hittills har 2 242 459 vaccindoser getts i landet, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret.

1 603 903 personer har fått åtminstone en dos, vilket motsvarar 19,6 procent av den vuxna befolkningen. 638 556 personer har fått två doser, vilket motsvarar 7,8 procent.

Ytterligare 41 dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats. Därmed har totalt 13 761 smittade personer avlidit i Sverige, samtidigt som 892 480 personer har bekräftats smittade med covid-19.

De nytillkomna dödsfallen i myndighetens statistik har i de flesta fall inträffat flera dagar tidigare, och de dödsfall som inträffat i närtid finns inte med på grund av eftersläpning i rapporteringen. Detta innebär att den dagliga uppdateringen visar inrapporterade dödstal, inte dödstalet för just den dagen.

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:29

Här kommer ett inlägg hämtat från den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) postat för ca 5 minuter sedan av en svensk person:
En fråga som jag har är denna,,,

Om någon kör för fort och åker dit för fortkörning vem ska vi gnälla på då?? Är det FHM, Eller blir det TSV ?? Eller får vi skylla oss själva för att vi inte följde Hastighets bestämmelserna som finns efter våra vägar??
Min egna kommentar: Detta är nog det bästa inlägg som jag har sett på mycket länge! Det tycks alltså finnas intelligenta människor i den flockidiotgruppen trots allt... ;)

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:42

200 000 nya virusfall i Indien – på en dag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6z ... -pa-en-dag

Citat:
Över 200 000 nya fall av covid-19 har det senaste dygnet registrerats i Indien – en rekordnotering under pandemin. Jättelandet kämpar mot en andra virusvåg och värst är läget i den ekonomiskt viktiga delstaten Maharashtra där Bombay ligger.

Delstaten står för ungefär en fjärdedel av Indiens sammanlagda antal fall av covid-19.

Sjukhus och läkare i Maharashtra samt i andra regioner, inklusive Gujarat och Delhi, vittnar om kaotiska scener sedan allt fler patienter behöver läggas in för vård. På flera håll råder brist på syrgas.

– Det är fruktansvärt, säger Avinash Gawande, som jobbar på ett sjukhus i Nagpur i Maharashtra.

– Vi har 900 sängar men omkring 60 patienter som väntar. Vi har ingen plats för dem.

Indien har registrerat 14,1 miljoner fall av covid-19 och närmare 175 000 döda. Landet har en befolkning på omkring 1,3 miljarder människor.

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:50

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53089#p53088 .

Här kommer en svarskommentar postad under det inlägget av en annan svensk person:
Om någon kör i 80 km/tim förbi en skola där det är 30 km/tim och då kör ihjäl en 8-årig elev. Vem skall föräldrarna vara arga på då?

Om en hög med tokar är ute och sprider smitta som en av dem får med in på jobbet med gamlingar och en 75-åring dör. Vem skall de anhöriga vara arga på då?
Min egna kommentar: Tydligen så finns det tom 2 intelligenta personer i den flockidiotgruppen... ;)

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 15:57

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade i föregående svar, dvs vilka det är som skall skärpa sig...

FHM: ”Nu är det dags att följa rekommendationerna”

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... ationerna/

Ett klipp:
Britta Björkholm: ”Nu är det dags att följa rekommendationerna”
Min egna kommentar: Exakt!

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 21:20

Smittexpertens varning: ”Kan slå hårt mot de unga i höst”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA ... nga-i-host

Ett klipp:
I artikeln konstaterar gruppen att åtgärderna visserligen har skärpts på senare tid, men för lite och för sent.

De numera 33 forskarna, med bland andra Björn Olsen i spetsen, efterlyser därför mer kraftfulla nedstängningar ”tills större immunitet uppnåtts”.
Min egna kommentar: Ja, det är väl bara att ändra på svensk grundlag (inte så himla lätt) och fråga polisen om dom har tillräckliga resurser för att se till att folk följer dessa strängare åtgärder...för det är nämligen inget som tex busschaufförer och personal i kassan i mataffären tar hand om...

Tillägg:

Glömde en sak, "dom 33" bör även fråga den svenska befolkningen hur dom vill ha det, för Sverige är nämligen (fortfarande!) en demokrati!

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 21:37

"Ärlige Jan" (som bland annat ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) skrev (bland annat) följande igår i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club):
Tegnell: "Svårare att hindra viruset än vi trott."

Sydkorea, Taiwan, Vietnam, Nya Zealand, Australien, Norge, Finland, Island med flera länder, har faktiskt lyckats. Det är inte raketforskning, det är inte en magisk organism. Det enda magiska tricket är att ta till sig den väletablerade och evidensbaserade kunskap som finns hos de som LYCKATS, och göra på samma sätt.
Min egna kommentar: Norge och Finland (och många andra länder) har faktiskt inte "lyckats" ännu...så nu undrar jag om "ärlige Jan" verkligen vet vad han pratar om...

Tillägg senare:

Jag var nog lite otydlig. Man kan faktiskt inte veta om man har "lyckats" förrän pandemin är över...

...läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=940#p53109 vilket är en artikel som "ärlige Jan" sprider idag (16 april 2021) på facebook.
Last edited by X-member on Fri 16 Apr 2021 13:50, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 15 Apr 2021 21:46

Här kommer en artikel som kommer att göra "ärlige Jan" nöjd, för han gillar ju när svensk media rapporterar om "den svenska covid-19-katastrofen"...("skit i alla andra länder och alla andra nyheter" liksom...läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=900#p53068 )

Infektionschefen: Vi börjar närma oss en katastrof

https://sverigesradio.se/artikel/fredri ... -katastrof

Citat:
På torsdagen intensivvårdades 29 personer för corona på Akademiska sjukhuset och nu börjar de närma sig bristningsgränsen.

Patienter har fått flyttats till andra avdelningar och sjukhus, och enligt Fredrik Sund, verksamhetschef för infektion är läget värre än någonsin.

"Vi har inte mer personal att ta. Vi börjar närma oss en katastrof", säger han.

Post Reply