Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 14:43

Man har rapporterat 2 döda pga covid-19 och 268 nya smittade idag (20 september 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 630.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Tillägg senare:

Har man möjligen börjat testa mindre i Danmark tro?
Last edited by X-member on Tue 21 Sep 2021 8:27, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 14:56

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Ett klipp (publicerat för ca 3 timmar sedan idag, 20 september 2021):
Flera coronarelaterade åtgärder inom socialförsäkringen, som till exempel det slopade karensavdraget, gäller fram till den 30 september. Regeringen skriver på sin webbplats att det kommer att avslutas med anledning av att 70 procent av befolkningen är vaccinerade.

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 15:05

Eftersom MEWAS fortsätter att sprida lögner och då huvudsakligen om vilken corona-strategi vi använder i Sverige och vilka det var som gjorde fel när en del äldre fick morfin istället för syrgas vilket jag (bland annat) har tagit upp här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=10#p55598 och här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=30#p55734 och då dom uppenbarligen skiter i alla tillsägelser från (tex) FoHM, MSB och den svenska statsministern, vilket straff tycker ni att landsförrädargruppen: MEWAS skall ha?

MEWAS = Media Watchdogs of Sweden

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 15:25

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer ett förslag från en vänsterpolitiker delat av MEWAS själva på twitter:
Karin Rågsjö tyckte 18 feb att forskare i en FB-grupp (MEWAS?) som "medvetet sprider lögner" och ägnar sig åt att "medvetet driva hatet o ifrågasättandet" borde "namnges" - vad det nu innebär.
viewtopic.php?f=8&t=6331&start=30#p55725

Min egna kommentar: Jag själv tycker inte att detta är ett tillräckligt straff, dvs att man namnger dom som ljuger...

...fast hela den svenska befolkningen har ju iofs rätt att få veta vilka det är som hotar den svenska demokratin genom att sprida lögner...

Tillägg senare:

Jodå, jag såg att vänsterpolitikern talade om forskare, men den svenska befolkningen skiter nog fullständigt i vad en lögnhals har för yrke!

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 18:08

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3440#p55731 .

Pfizer söker godkännande för barnvaccinering

Publicerad 20 september 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ja ... accinering

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Pfizer-Biontech kommer att söka godkännande för att deras covid-vaccin ska få ges till barn mellan fem och elva år. Dock ska vaccinet ges i lägre dos än till personer över 12 år.
Min egna kommentar: Precis vad jag själv misstänkte, dvs att dosen måste vara lägre om man ger vaccinet till lite yngre barn.

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 18:18

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=20#p55653 där vi kan se att gruppen: Vetenskapsforum covid-19 stöttar den numera rätt så kända lögnhals- och landsförrädargruppen: MEWAS!

Insändare. ”Tegnell borde lyssna på kritiska forskare”

https://www.dn.se/insandare/tegnell-bor ... -forskare/

Artikeln ovan kräver tyvärr inloggning men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
Statsepidemiolog Anders Tegnell har i en BBC-intervju felaktigt sagt att kritiska forskare i gruppen Vetenskapsforum covid-19 inte tillhör de främsta i landet. I själva verket är många topprankade, skriver Elisabeth Wall i en insändare.
Min egna (mycket roade) kommentar: Jag tror inte att Anders Tegnells betyg på den gruppen har blivit så mycket bättre efter att dessa forskare har visat att dom stöttar folk som har spritt lögner om den svenska corona-hanteringen både i Sverige och utomlands!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3450#p55739 .

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 18:50

Tillägg till svaret ovan.

Nu anar jag väl iofs att presskonferenserna med FoHM kommer att bli färre framöver, men fram tills dess så kommer jag faktiskt att sluta titta när någon från Vetenskapsforum covid-19 dyker upp, för det kvittar faktiskt hur många ggr som dom påstår att smittan är luftburen, för det kommer nämligen lik förbannat inte att införas någon munskyddsrekommendation för allmänheten i Sverige, då FoHM ju faktiskt anser att det är säkrare att hålla avstånd jämfört med att sätta på sig ett munskydd och inte hålla avstånd!

Tillägg:

Och att Lena Einhorn (mfl) har snackat skit om Anders Tegnell i någon österrikisk blaska (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=30#p55719 ) gör ta mig tusan inte saken bättre.

X-member

Post by X-member » Tue 21 Sep 2021 8:30

Detta hör ihop med den artikle som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=55736#p55741 .

Här kommer några kommentarer postade under artikeln på GP (och Lisa Meyler är medlem och admin i MEWAS 2.0):
Lisa Meyler - 9 timmar sedan

Tack för en mycket bra insändare. Folkhälsomyndigheten har haft en otroligt osund mängd makt under pandemin och det har kostat liv, hälsa och lidande.
Här kommer ett svar på ovanstående:
Jan Isaksson - 6 minuter sedan

Fast ändå långt färre liv än i övriga Europa. Och färre inskränkningar i människors rättigheter och barns skolgång. Det kan vi tacka vårt system i Sverige för.
Tillägg:

Här kommer några svarskommentarer till (jag tar dock inte med namnen på personerna):
Norges folkhälsomyndighet har nu jämställt covid med en influensa, så vi kanske kan lägga detta till handlingarna även i Sverige.
Sveriges experter har varit mer delaktiga i WHO och liknande organisationer än andra länder i förhållande till vår lilla storlek. Att påstå att de inte lyssnat till andra bara för att en liten klick oliktyckare inte fick lamslå samhället utgör ett exempel på att vår demokrati fungerar som den ska.
Suck! Som om dessa sk forskare inte skulle ha tappat all trovärdighet efter sina framträdande på DNs debattsidor och nu på senare tid på myndigheternas presskonferenser.

Våra myndigheter skall lyssna på verklig verifierad forskning och inte en hög tyckare med för bra titel.

X-member

Post by X-member » Tue 21 Sep 2021 8:45

Norge: Covid-19 kan nu jämställas med influensa

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAODzWf

Citat:
Norge befinner sig nu i en fas där covid-19 kan betraktas som en av flera årligen återkommande luftvägsinfektioner. Det säger folkhälsomyndigheten FHI:s biträdande chef Geir Bukholm till VG.

– Det innebär att coronaviruset nu kan liknas vid säsongsinfluensan, säger Bukholm.

Han påpekar dock att pandemin inte är över utan att sjukdomen fortfarande sprider sig snabbt på många håll i världen.

90 procent av alla över 18 i Norge har nu fått minst en dos vaccin och 83 procent har fått två doser.
Tillägg:

En artikel till om samma sak:

Norge klassar corona som en influensa

Publicerad 21 september 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG ... -influensa

Ett klipp:
2 000 dör årligen av influensa

Det norska Folkhälsoinstitutet understryker att beskedet inte innebär att pandemin är över. Norrmän bör fortfarande följa hygienregler och inte träffa andra när de är sjuka.

De tror inte att sjukhusen kommer att belastas med covid-patienter, men att det blir en kombination av covid, RS-virus och influensa i vinter.

Särskilt nu när människors immunförsvar är nedsatta efter distanseringen.

– Det kan sammantaget bli ganska tufft för vården med covid, influensavirus, RS-virus och andra virus, precis som man även befarar i Norge. Dessa virus kan också vara jättefarliga, och är ingen ”piece of cake”, säger Niklas Arnberg.

Enligt honom insjuknar mellan 300 000 och 1 500 000 personer årligen i influensa i Sverige.

Mellan 700 och 2 000 dör – och det är förmodligen lågt räknat. Särskilt nyfödda, för tidigt födda och äldre är i riskgrupp för RS- och influensavirus.

– Även under icke-pandemiska år kan olika virus ställa till det rejält. Karolinska var i stabsläge säsongen 2016-2017 för att så många var sjuka i influensa. Södersjukhuset gick in i stabsläge för vinterkräksjukevirus precis innan pandemin drog i gång.

X-member

Post by X-member » Tue 21 Sep 2021 9:13

Ny mottagning ska bota lukt- och smakbortfall

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lV ... akbortfall

Citat:
I slutet av september öppnar Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge landets första mottagning för personer som drabbats av lukt- och smakbortfall efter covid-19, rapporterar SVT Stockholm.

Mottagningen är en del av sjukhusets post-covidavdelning och kommer att ta emot patienter från hela landet. Totalt kan det handla om mellan 300 000 och 400 000 drabbade.

Var femte person som haft covid-19 upplever en lukt- och smaknedsättning ett år efter insjuknandet.

– Håller besvären i sig i flera månader finns det anledning att kontakta vårdcentralen för en remiss, säger Pär Stjärne, överläkare och professor i öron-näsa-halssjukdomar vid Karolinska i Huddinge till SVT.

Post Reply