Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 13:36

Alle amerikanere kan få koronavaksine – nå er problemet å få folk til å ta den

Publicerad 19 april 2021.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Epr ... a-folk-til

Ett klipp:
En rekke steder i landet er massevaksinasjonssentre stengt på grunn av lav etterspørsel, skriver CNN.

Til tross for at godt under halvparten av befolkningen enkelte steder har fått første dose, sliter mange fylker med å fylle opp ventelistene.

– De som venter er usikre eller sitter på gjerdet, har ikke nok informasjon eller er rett og slett ikke interessert i vaksinen av andre grunner, sier Lori Tremmel Freeman, administrerende direktør i National Association of County and City Health Officials (NACCHO).

I tillegg er det et problem å få særlig svarte amerikanere til å ta vaksinen fordi det ikke finnes vaksinasjonssentre i nærheten, ifølge epidemiolog Celine Gounder.

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 13:44

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=990#p53157 dvs, det jag skrev om munskydd.

Stort coronautbrott på SÖS – stoppar mammografi

https://sverigesradio.se/artikel/stort- ... mammografi

Citat:
Södersjukhuset stoppar den allmänna mammografiscreeningen efter ett stort coronautbrott i personalen.

De 500 kvinnor om dagen som kallats till mammografi de närmaste veckorna uppmanas att boka om sina tider.

"Hälften av personalen är sjuka, så vi har akut personalbrist", säger Roxanna Hellgren, verksamhetschef på mammografiavdelningen.
Här kommer en reaktion på ovanstående hämtad från den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0 skriven av en svensk person och postad för ca 30 minuter sedan:
Har man slarvat med munskydd? Dags för FFP2? Nån kvinna som vägrat bära munskydd? Eller har de valt visir?

Vi borde få veta HUR de kunnat sprida smittan
Min egna kommentar: Han tror alltså att det är 100% säkert bara man använder munskydd...

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:00

Pr-expert ser brister – men imponeras av Tegnells lugn

Publicerad 18 april 2021.

https://omni.se/prexpert-ser-brister-me ... n/a/gW9p0J

Ett klipp:
Han menar att det finns vissa regler och rekommendationer som många i Sverige har svårt att få ihop, och nämner särskilt att 500 personer får vistas i gallerior medan till exempel arenor har klart hårdare begränsningar.

– Om man ska komma med motstridiga budskap måste man vara väldigt pedagogisk.

Lycken säger också att han är ”djupt imponerad” av att statsepidemiolog Anders Tegnell inte låter ”sig provoceras till att hamna i försvarsställning” vid kritiska frågor från media.
Och här kommer "ärlige Jans" reaktion på detta hämtad från den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0 postad för ca 7 timmar sedan:
För PR-konsult Lycken "djupt imponerande", för många andra "faktaresistens, kognitiv bias och känslokyla".
Min egna kommentar: "Ärlige Jan" (som bland annat ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) har nog inte riktigt förstått vad Anders Tegnell säger, och har kanske låtit sig påverkas av personer i gruppen MEWAS 2.0 som hävdar att Anders Tegnell har fel till 100% vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=990#p53156 .

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=990#p53160 .

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:22

Kommunen där var tredje vaccinerats: ”Skapar trygghet”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... r-trygghet

Ett klipp:
Fram till vecka 14 har var femte svensk (19 procent) fått första vaccindosen mot covid-19, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.

Bland regionerna ligger Värmland bäst till med 28 procent vaccinerade, mer än dubbelt så stor andel som i bottenregionen Stockholm, där 13 procent fått första dosen.

På tio-i-topplistan bland landets kommuner är fem värmländska. I fyra av dem har var tredje invånare vaccinerats: Torsby (36 procent), Hagfors (35 procent) samt Munkfors och Kristinehamn (båda 33 procent).

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:28

Masslarm från skolan – tusentals anmälningar om corona

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K ... -om-corona

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Flest anmälda coronatillbud till Arbetsmiljöverket kommer från för- och grundskolan – långt fler än från vården, visar Aftonbladets granskning.

Samtidigt ökar smittan bland unga.

Nu kritiseras regeringen för att inte skydda skolorna.

– Det är ett väldigt högt spel för risken är påtaglig att fler lärare och elever blir sjuka, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.
Min egna kommentar: Själv trodde dock jag att det är kommunerna (och inte regeringen) som är ansvariga om FoHM:s rekommendationer inte följs (eller inte kan följas) i skolorna...
Last edited by X-member on Mon 19 Apr 2021 14:51, edited 2 times in total.

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:35

Svårt att hitta personal inför sommarens massvaccinering

https://www.expressen.se/gt/svart-att-h ... ccinering/

Ett klipp:
Den 15 augusti ska alla vuxna svenskar ha fått sin första dos vaccin, enligt vaccinationsmålet.

En av utmaningarna som försvårar är bristen på personal, rapporterar P4 Skaraborg.

– Vi gör allt vi kan för att vi ska hinna och klara det här målet som satts upp ändå, även om vi kommer ha stora bemanningsutmaningar, säger Christoffer Berg, affärschef på Doktor24, till radiokanalen.

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:47

Man har rapporterat 4 döda pga covid-19 och 741 nya smittade idag (19 april 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 459.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 14:58

Jag orkar inte ge er några klipp från "ärlige Jans" alla inlägg som han har postat idag på facebook där han skriker "vargen kommer"...

...men som det verkar så skall det enligt "ärlige Jan" inträda en katastrof i morgon, tisdag (20 april 2021) i Sverige, dvs när nästa rapportering kommer...

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 15:24

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=990#p53156 .

Sundhedsstyrelsen går tilbage til at anbefale mindst én meters afstand

Publicerad 16 april 2021.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-04- ... rs-afstand

Ett klipp:
Myndighederne giver disse seks råd til forebyggelse af smittespredning:

- Hold to meters afstand når muligt og altid mindst én meter. Undgå håndtryk, kys og kram
- Hvis du får symptomer, så bliv hjemme og bliv testet
- Luft ud og skab gennemtræk og undgå at være for mange sammen
- Host og nys i ærmet
- Husk at vaske hænder tit eller brug håndsprit
- Gør rent, særligt overflader som mange rører ved
Min egna kommentar: Det verkar alltså som att man håller med Anders Tegnell (och FoHM) om det allra mesta i Danmark...

X-member

Post by X-member » Mon 19 Apr 2021 15:35

Här kommer en kommentar som jag hittade i en offentlig dansk coronagrupp på facebook:
Vi har alle frihed under ansvar ,ligesom det altid har været, vi har under hele pandemien været heldige undgået udgangs forbud
Min egna kommentar: Och det är precis samma sak i Sverige, dvs vi har också frihet under ansvar...

Post Reply