Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Sun 2 May 2021 22:04

Coronaveckan som gått, v17: Smittan minskar/Försenade vaccinmål/Ilska mot vaccinpass
by EMANUEL KARLSTEN on MAJ 2, 2021

https://emanuelkarlsten.se/coronaveckan ... accinpass/

Några klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
13 923 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 125 inrapporterade dödsfall sedan förra veckan. Det är tio fall färre än förra veckans ökning, och därmed fortsätter de inrapporterade dödstalen minska för tredje veckan i rad.

Nu syns också en tydlig minskning i antal bekräftade fall. Trots de många som testat sig – 316 000 under senast inrapporterade helvecka – minskar antalet bekräftat smittade med tolv procent jämfört med föregående vecka.
Statsministern utfrågades i Konstitutionsutskottet i veckan och fick igen förklara att Sverige inte haft flockimmunitet som strategi.

X-member

Post by X-member » Sun 2 May 2021 22:13

Jag flyttar nu fram denna artikel som tidigare har postats här i ämnet för att visa att det fortfarande finns flockidioter som inte kan läsa innantill i svensk text.

Stefan Löfven pressades i KU – svarade om strategin

Publicerad 26 april 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven ... strategin/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
– Jag vill avvisa bestämt alla spekulationer jag har hört under lång tid att immunitet var en del av strategin, att få en viss del av befolkningen smittad. Självklart inte. Finns det någon som har hört ett sådant uttalande? Däremot insåg vi att det skulle vara oerhört svårt att helt och hållet stoppa smittspridningen, säger Löfven.

– Sedan är det ett epidemiologiskt begrepp att man kan komma till ”folkimmunitet” (sic!), men aldrig någonsin har regeringen suttit och spekulerat i ”hur många ska vi ha smittade”? Aldrig.
Min egna kommentar: Läs om flockidioten som går ut i svensk media (i blaskan Bulletin dessutom) med sitt riktiga namn och gör bort sig så innihelvete här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1270#p53462 för jag är nämligen fullständigt övertygad om att han inte kan hitta något sådant uttalande riktat till den svensk befolkningen.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 14:15

Detta har en koppling till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1190#p53371 .

Attendo fick coronastöd – miljonbonus till chefer

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... ll-chefer/

Ett klipp:
Vårdjätten Attendo har fått 133 miljoner i statliga coronastöd för att klara arbetet under pandemin. Samtidigt har toppchefer fått miljoner i bonus, enligt en granskning gjord av Aftonbladet.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 14:36

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1270#p53462 och här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=53466#p53464 .

Jag har sett att div flockidioter på facebook nu tror att nedanstående artikel bevisar att Anders Tegnell har sagt till hela eller delar av dom svenska befolkningen att dom inte behöver följa dom svenska rekommendationerna, vilket ju krävs om man skall bevisa att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige:

Strategin: Låt många smittas i lagom takt

Publicerad 15 mars 2020 (Obs! Datumet!).

https://www.svd.se/strategin-lat-manga- ... lagom-takt

Ett klipp:
Annika Lindes efterträdare som statsepidemiolog, Anders Tegnell, svarar nej på frågan om strategin är att låta en stor del av befolkningen smittas med viruset.
Min egna kommentar: Anders Tegnell har naturligtvis helt rätt och det är faktiskt istället Annika Linde som lurar folk.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 14:45

Tillägg till svaret ovan.

Aha, nu har jag nog hittat vem det var som började lura folk att tro att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige.

Det var alltså Annika Linde!

Herregud...

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 15:08

En otäck övning i att leva under auktoritärt styre

Jonas Gardell

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.expressen.se/kultur/en-otac ... art-styre/

Ett klipp:
Det senaste årets restriktioner har varit en otäck övning i att leva under auktoritärt styre. Och det är skrämmande hur snabbt vi har vant oss, och hur regering och myndigheter verkar ha vant sig vid att kunna peka med hela handen och inskränka än den ena, än den andra medborgerliga fri- och rättigheten utan att någon egentligen ifrågasatt dem.
Min egna kommentar: Hm...i Sverige som vi ju har haft så himla mycket frihet under hela pandemin...jämfört med många andra länder...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1220#p53403 .

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 15:30

Man har rapporterat 0 döda pga covid-19 och 761 nya smittade idag (3 maj 2021) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 2 490.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 15:37

De ukjente supersmittekjedene bak tredje bølge: Én reisende fra utlandet førte til om lag 700 smittede.

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/39Gn ... fra-utland

Artikeln ovan kräver inloggning, men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
To reisende, en av dem fra Øst-Europa, startet enorme smittekjeder som ble spredt til hele Norge. Genetiske analyser avslører minst 200 importer av muterte virus.

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 15:49

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1280#p53466 .

Där vi kan se att Anders Tegnell redan den 15 mars 2020, klargör att vi inte använder flockimmunitets-strategin i Sverige men att Annika Linde lurar folk att tro att vi gör det.

Det är alltså (i mina ögon i alla fall) Annika Linde som är skyldig hela den svenska befolkningen en ursäkt!

X-member

Post by X-member » Mon 3 May 2021 16:03

Här kommer ett klipp från inlägg delat i den högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för ca 7 timmar sedan (och det är Sven Román själv som har skrivit detta):
Vi är 28 läkare och forskare som skrivit en debattartikel där vi utifrån medicinsk kunskap förklarar att Sverige har utbredd immunitet och att vi inte behöver vaccinera fler, det räcker med 65+ och riskgrupper.

Det är Pressfrihetens dag, och ironiskt nog låser därmed GP alla artiklar. Det är onekligen en händelse som ser ut som en tanke, men jag väljer att tänka att det är otur.
Ovanstående gäller nedanstående artikel (som alltså kräver inloggning):

Vaccinera endast riskgrupper – inte unga och friska

Publicerad 3 maj 2021.

https://www.gp.se/debatt/vaccinera-enda ... 1.45879543

Och här kommer en reaktion på detta postat under detta inlägg av en manlig flockidiot:
Det här är vidrigt. Detta är clowner som inte ska ges något utrymme. Att sprida den här farliga dyngan är nästintill kriminellt.
Min egna kommentar: Kommer flockidioten ovan möjligen att säga det samma om det nu visar sig att dessa läkare och forskare faktiskt har rätt?

Varför jag skriver ovanstående är faktiskt för att just denna flockidotgrupp ju är en av dom allra värsta lögnspridargrupperna som finns på facebook och som under låååång tid har ljugit och spritt ut att vi låter viruset "härja fritt" i Sverige...läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1270#p53462 .

Post Reply