Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 22:25

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4130#p56583 .

Här kommer ett klipp från ett inlägg postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" för ca 1 timma sedan idag, 4 november 2021:
"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning."
Min egna kommentar: Nope, för när det gäller tex vetenskap och medicin så krävs det istället bevis i form av pålitliga källor!

(Han har nog lite svårt att fatta att vi faktiskt inte har använt flockimmunitets-strategin i Sverige.)

X-member

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 22:46

Jag återvänder nu lite till det som jag skrev här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4120#p56563 .

Nu har tydligen medlemsantalet i (den numera privata) gruppen: Vi som kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset (fd Björn Olsen fan club) ökat lite igen, så jag antar att dom är färdiga med "utkastandet" av alla antivaxxers och allt "vänsterpack"...

(Jodå, man har faktiskt kallat folk som vill att man sprider korrekta fakta om den svenska corona-hanteringen för vänsterpack i den gruppen. Och man har istället om och om igen "uppmuntrat" högerpolitisk propaganda.)

X-member

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 23:02

Helseministeren: Ikke behov for å innføre nasjonale tiltak nå

Publicerad 4 november 2021.

https://www.nrk.no/norge/helseministere ... 1.15717675

Ett klipp:
Regjeringen vil ikke innføre nye nasjonale tiltak, men ber folk om sterkere innsats igjen.

– Regjeringen følger situasjonen nøye sammen med Helsedirektoratet og FHI. Det er ikke behov for å innføre nasjonale tiltak nå, men det er på tide å brette opp ermene igjen. Vi tåler mer smitte nå som mange er vaksinert, men vi er ikke hundre prosent beskyttet, sier Kjerkol.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 23:09

Detta är ungefär samma information som hittas på länken i föregående svar...

Helseministeren: Helsepersonell får tilbud om tredjevaksinedose - men nasjonale koronatiltak er ikke aktuelt

Publicerad 4 november 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wOxB ... nedose-men

...men jag ger ett klipp även från denna artikel:
Helsepersonell får tilbud om tredje vaksinedose

Der kom det også frem at helsepersonell vil få tilbud om en tredje vaksinedose.

– Tredje dose vaksine skal gis til helsepersonell med direkte kontakt med pasienter, sier helseministeren.

Tall fra forrige uke viser at nær 80.000 nordmenn hittil har fått tredje dose, som gjerne omtales som en oppfriskningsdose. Blant dem som har fått en tredje dose, er kongeparet, som mandag ble vaksinert mot covid-19 for tredje gang.

X-member

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 23:32

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4120#p56562 dvs, den nya admin som fd Björn Olsen club numera har.

Här kommer en svarskommentar skriven av denna kvinna, vars namn jag alltså får lov att ge er, postad i den offentliga facebookgruppen: Vetenskapsforum covid-19 för 5 veckor sedan och denna svarskommentar finns alltså fortfarande kvar i den gruppen:
Elisabeth Wall

Det är tur att vi har människor i Sverige som kan lagen, som står upp för lag och rätt, ty land ska med lag byggas. Ni är värda er vikt i guld för ert arbete att ”läsa lagen” för de som behöver upplysas. Många rosor till er idag. 🌹🌹🌹

J’ACCUSE Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, för att mot bättre vetande satt smittskyddslagen ur spel och därmed bidragit till tusentals människors lidande och död.

”De mest flagranta brotten mot smittskyddet står FHM:s generaldirektör Johan Carlson för. Hela tre gånger har han föreskrivit ändringar i anmälningsplikten – utan juridiskt mandat och i strid med smittskyddslagen.”

J’ACCUSE alla de arbetsgivare och huvudmän som inte satt sig in i vilken lag de är skyldiga att följa och vad den säger och därmed bidragit till att skapa arbetsplatser där laglöshet råder.

”En liknande problematik har uppstått på arbetsplatser och i skolor...Men det finns arbetsgivare och huvudmän som inte följt lag och föreskrifter, med motiveringen ”vi följer FHM:s rekommendationer”. Även det en omkastad maktordning. Arbetsmiljöverkets föreskrifter står över FHM:s råd när det gäller arbetsmiljöområdet, inte under.”

J’ACCUSE alla de smittskyddsläkare som inte följt lagen och därmed skapat osäkerhet om vad som gäller.

” Problemet stannar inte vid FHM:s agerande. Lika allvarligt är att smittskyddsläkare accepterat de nya föreskrifterna – liksom allmänna råd som inte överensstämt med försiktighetsprincip, vetenskap och beprövad erfarenhet. Med andra ord, smittskyddet har inte bedrivit sitt arbete på det sätt som lagstiftaren avsett.”

J’ACCUSE regeringen för underlåtenhet att handla när smittskyddet utmanövrerats och därmed satt demokratin ur spel och i allra högsta grad bidragit till det stora dödstalet bland svenskar.

”Om tjänstemän på en myndighet inte är tillfreds med hur en lag är utformad ska de därför, precis som alla andra, följa rättsstatens principer. I det här fallet – att övertyga riksdagen om att ändra smittskyddslagen. Det innebär också att regeringen – ytterst ansvariga för att krishanteringen sköts – agerar när smittskyddet sätts ur spel.”

X-member

Post by X-member » Thu 4 Nov 2021 23:34

Tillägg till svaret ovan.

Det som kvinnan gör kallas (enligt svensk lag) för offentligt förtal!

Notera att hon dessutom hävdar att det är hon själv som kan lagen bättre än alla svenska arbetsgivare, alla skolor, alla svenska smittskyddsläkare och tom den svenska regeringen.
Last edited by X-member on Fri 5 Nov 2021 13:02, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Fri 5 Nov 2021 8:29

Noe har skjedd med dødeligheten i Norge. Nå dør langt flere enn før pandemien.

Publicerad 5 november 2021.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Wj8o ... nn-foer-pa

Ett klipp (artikeln kräver inloggning):
Etter en periode med lav dødelighet under pandemien, har utviklingen snudd. Antallet nye dødsfall øker kraftig.

Hva har skjedd?

X-member

Post by X-member » Fri 5 Nov 2021 8:47

Allra först måste jag påpeka att man sätter in fler åtgärder utifrån hur bra sjukvården klarar av saken i Sverige...

Här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" och postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 30 minuter sedan idag, 5 november 2021:
Smittan har nu ökat tre veckor i rad:
...och så har han hänvisat till en tabell där det (bland annat) står följande:

Nya på IVA:

V 39: 17
V 40: 15
V 41: 14
V 42: 15
V 43: 15

Min egna kommentar: Jag tycker nog att han skall läsa informationen själv först, innan han delar den vidare...

X-member

Post by X-member » Fri 5 Nov 2021 8:58

Tillägg till svaret ovan.

Det kanske var någon som inte hängde med?

Ok, här kommer mer från denna tabell:

Nya döda:

V 39: 39
V 40: 49
V 41: 32
V 42: 21
V 43: 17

Min egna kommentar: Är "ärlige Jan" möjligen onykter, eller räknar han med att folk inte ens skall kolla tabellen?

X-member

Post by X-member » Fri 5 Nov 2021 12:48

Detta har en viss koppling till föregående svar...

Covidsmittan ökar bland fullvaccinerade svenskar

Publicerad 5 november 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pW ... e-svenskar

Ett klipp:
39 procent av alla som smittades av covid-19 mellan 1 juli och 24 oktober i Sverige var fullvaccinerade, visar statistik från Folkhälsomyndigheten.

FHM menar att utvecklingen är väntad. I takt med att en större del av befolkningen vaccinerar sig är det också naturligt att denna grupp utgör en växande del av de som smittats.

– Eftersom i stort sett alla är vaccinerade så pågår just nu den här smittspridningen även bland de vaccinerade i viss utsträckning, säger Anders Tegnell till Dagens Nyheter.
...jag menar alltså att det finns lite "hopp" för att "ärlige Jans" förutspådda svenska höstliga katastrof ändå skulle kunna komma... ;)

...fast kanske vintern kommer först? :)

Post Reply