Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from March 2021 and later

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 22:25

R-talet tillbaka över 1: ”Är väldigt olyckligt”

Publicerad 16 april 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... olyckligt/

Ett klipp:
Under sex dagar i påskas noterade Folkhälsomyndigheten ett reproduktionstal, r-tal, under 1 för riket. R-talet är ett mått på hur många personer en smittad person för sjukdomen vidare till. När talet understiger 1 tyder det på att smittan minskar. Motsatt förhållande gäller för tal som överstiger 1.

Under torsdagen publicerade Folkhälsomyndigheten sin senaste rapport över utvecklingen. Efter att ha noterat ett tal under 1, är r-talet nu inom spannet 1,06 till 1,09 för den 10 till den 12 april.
Min egna kommentar: Ovanstående är inte alls bra, men det bevisar dock att flockidoterna ljuger när dom hävdar att man låter viruset "härja fritt" i Sverige, för om så hade varit fallet så hade r-talet nämligen varit mycket högre...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=840#p53012 .

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 22:33

Tegnell: ”Åtgärderna hade inte lika stor effekt som vi hoppats”

Publicerad 15 april 2021.

https://sverigesradio.se/artikel/tegnel ... ldreomsorg

Ett klipp:
Anders Tegnell tror att åtgärderna inom äldreomsorgen ändå hade en viss effekt särskilt under sommaren och den tidiga hösten.

– Det vore ju väldigt egendomligt om inte all den här utbildningen all ökad tillgång till skyddsutrustning inte skulle ha någon effekt överhuvudtaget, säger han.

Men när folk började umgås inomhus under den kallare årstiden räckte det inte för att hålla smittan borta så som Folkhälsomyndigheten hoppats.

– Även länder som lyckats väldigt bra under första vågen som Tyskland till exempel som hade en väldigt låg dödlighet på sina äldreboende. Även där så fick de väldigt mycket dödsfall och väldigt stora problem på sina äldreboenden så det här var ju ett fenomen som inte bara vi i Sverige såg, säger Anders Tegnell.

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 22:47

Här kommer ett inlägg postat i den offentliga högerpolitiska flockidiotgruppen: Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat (fd Björn Olsen fan club) för ca 11 timmar sedan av en svensk kvinna:
Lyssna nu AT.och regeringen .. På ngn som kan sin sak
Och så länkar hon till facebookgruppen:

Coronaviruset - Folkets förtroende är förbrukat

Min egna (mycket roade) kommentar: Jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin har sett någon insatt läkare eller forskare skriva i den gruppen...men kanske någon myndighet är intresserad av den Sverigedumokratiska propagandan? ;)

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 22:59

Allt fler covidpatienter behöver iva-vård – tros vara brittmutationen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3 ... mutationen

Ett klipp:
Andelen covidpatienter som behöver intensivvård har ökat i Stockholm under den tredje vågen.

Orsaken kan vara den brittiska mutationen, säger Johan Bratt, sjukvårdsdirektör i regionen.

– Det verkar som att sjukdomsförloppet går snabbare och att man eventuellt blir allvarligt sjukare.

X-member

Post by X-member » Fri 16 Apr 2021 23:09

Storstadsregionerna har fått mindre vaccin

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... e-vaccin-/

Ett klipp:
Storstadsregionerna missgynnas i fördelningen av vaccin – på grund av en yngre befolkning.

Frågan har lyfts till Folkhälsomyndigheten som ska titta på det.

– Vi har pratat om detta och påtalat problemet, säger Per Hagstam, vaccinsamordnare i Region Skåne.

Skåne kräver nu kompensation i leveranserna – och Stockholm är ”mycket angelägna” om att det förändras.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 12:59

140 ungdommer var samlet på konfirmanttreff: Politiet oppretter sak

Publicerad 17 april 2021.

https://www.nrk.no/innlandet/140-person ... 1.15458915

Ett klipp:
Human-Etisk Forbund: – Smittevernregler ble ivaretatt

Samlingen foregikk over to dager, fra lørdag 10. april til søndag 11. april. Human-Etisk Forbund sier de har fulgt de gjeldende smittevernreglene.

Det er lov med maks ti personer på private sammenkomster innendørs når de ikke har tildelte sitteplasser. På idretts- og kulturarrangement kan inntil 50 personer under 20 år fra samme kommune samles.

Arrangementer som samler personer fra ulike kommuner, anbefales utsatt eller avlyst. Det er lov med 100 personer på arrangementer innendørs hvor alle i publikum sitter på faste, tilviste sitteplasser.

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 13:08

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=840#p53013 .

Här kommer ett inlägg skrivet och postat av "ärlige Jan" (som bland annat ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige) i den offentliga flockidiotgruppen: MEWAS 2.0 för ca 6 timmar sedan idag, 17 april 2021:
Avstängd igen

Jag påminner om att allt jag någonsin skriver, skickas identiskt till alla 8 grupper; Coronaviruset Sverige, Coronaviruset i Sverige, Coronaforum Sverige-Ökade åtgärder..., Coronapandemi, Coronaviruset-Folkets förtroende och samma grupp fast VIP, SARS-CoV-2-Omvärldsbevakning och MEWAS 2.0.

Inga hemligheter, 100 % transparens. Det innebär att ni har alla sett EXAKT ALLT jag skriver.
De här avstängningarna kommer inte när som helst, utan "vecka 50" när våg 2 brakade iväg, och nu, vecka 15, när våg 3 brakar iväg på allvar.

Det handlar mer om att

1) vi befinner oss i ett katastrofläge just nu,
2) att jag haft lite för rätt igen,
3) och uttryckt det för tydligt och för svårt att ifrågasätta 😃.

*Skönt med lite helgledigt
Min egna kommentar: Han verkar alltså posta sina inlägg i ännu fler grupper nuförtiden...

Tillägg:

Det var facebookgruppen: Coronaviruset Sverige som hade blockat/stängt av honom, och dom är (bland annat) noga med lagar och regler...

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 13:23

"Ärlige Jan" (se även föregående svar) anser tydligen fortfarande att svensk media enbart skall rapportera om "den svenska covid-19-katastrofen" vilket framgår i nedanstående inlägg postat i MEWAS 2.0 för ca 5 timmar sedan, idag 17 april 2021:
SM i Fokusförskjutning eskalerar

Jag tycker att det är hemskt att det finns de som förnekar Holocaust. Det är fruktansvärt! Vi ska definitivt angripa detta!

Men just nu har vi en egen Förintelse att hantera. 10.000 liv ligger i potten, och hundratusentals som kommer att drabbas av långtidscovid.
Min egna kommentar: Så när denna flockidiot köper en dagstidning så vill han alltså varken ha TV-program, väder eller tex information om farliga utsläpp i hans närhet, utan det skall enbart handla om den svenska "covid-19-katastrofen" på varenda förbannade sida i tidningen...

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 13:34

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren.

Nu är den facebookgrupp som "ärlige Jan" blivit avstängd från dold, men jag kan se att han även bryter mot reglerna i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige, där han bland annat går till personangrepp mot namngiven svensk person (Stefan Löfven) samt sprider ut lögnen att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige...

X-member

Post by X-member » Sat 17 Apr 2021 13:42

Få oversikten: Dette er koronareglene som gjelder fra fredag

Uppdaterad 16 april 2021.

https://www.nrk.no/vestland/forbud-og-p ... 1.15232056

Ett klipp (resten får ni läsa själva i artikeln):
De nasjonale smitteverntiltakene har blitt endret flere ganger. Det er ulike tiltaksnivåer, og de varierer flere steder i landet.

Tirsdag 13. april varslet regjeringen om at de kommer til å lette på flere av de nasjonale tiltakene, for å starte gjenåpningen av store deler av Norge. At det lettes på tiltakene nasjonalt, betyr ikke at tiltakene lettes for alle. Man må selv sjekke hvilke regler som gjelder lokalt der man bor.

Vi har samlet de viktigste rådene, forbudene og påbudene som gjelder fra og med fredag 16. april.

Post Reply