MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Post by X-member » Tue 30 Nov 2021 14:57

Här kommer ett inlägg postat på twitter idag, 30 november 2021 av MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg och så länkar han till en svensk artikel (det är jag själv som har blåmarkerat):
It is just so insidious in #Sweden that there are calls for an expert group for dealing with "FUTURE PANDEMICS". After the total mismanagement of the current one, I think the focus should be on the #COVID19 pandemic which is far from over. #SparkaTegnell
Mina egna kommentarer:

"Fjompen" Keith Begg säger alltså (bland annat) följande:

1: Man har inte lyckats minska smittan alls i Sverige.
2: Den svenska sjukvården har följaktligen (se punkt: 1) kollapsat redan förra året.
3: Det finns inga tester för covid-19 alls i Sverige.
4: Media/FoHM/regeringen/krisinformation har inte sagt ett ord om vilka råd/rekommendationer/restriktioner som gäller i Sverige.
5: Covid-pass har inte införts i Sverige.
6: Och man har inte vaccinerat en enda person i Sverige.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4530#p57102 .

X-member

Post by X-member » Tue 30 Nov 2021 15:12

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer information om vad som stod i den svenska artikel som irländaren Keith Begg länkade till (och som han tydligen inte ens hade läst):

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 30 november 2021):
Kritik mot Sveriges pandemihantering: Tillsätt expertgrupp för framtida pandemier

Sverige bör inrätta en expertgrupp som kan ge beslutsfattare råd vid stora smittoutbrott. Det anser en expertgrupp från Kungliga vetenskapsakademin (KVA) som tittat på spridningen av covid-19 och vilka lärdomar det finns att dra för framtida pandemier.

Expertgruppen bör enligt KVA ha "internationell förankring inom relevanta områden" med hög vetenskaplig kompetens.

- Vi tänker oss att en sådan enhet ska ge regeringen, ansvariga politiker och myndigheter tillgång till uppdaterad vetenskaplig information och rådgivning om bland annat smittämnen, smittspridning, smittskyddsåtgärder, implementering av testmetoder och vaccinationsstrategier, säger expertgruppens ordförande Staffan Normark i ett pressmeddelande.

I en slutrapport presenterar KVA ett antal lärdomar inför kommande pandemier. KVA pekar på vikten av att i ett tidigt skede införa kraftfulla åtgärder för att bättre kunna kontrollera smittan. Det handlar bland annat om snabb etablering av testning och särskilt för dem som reser in från områden där smitta finns.

"Den omfattande sjuklighet och höga dödlighet Sverige fick under de två första pandemivågorna berodde i första hand på för milda och försent insatta åtgärder för att hindra den initiala smittspridningen", skriver KVA i sin slutrapport.

Man pekar även på att smittspårning och karantän för dem som utsatts för smitta är viktigt för att kunna hantera en smittspridning. Vetenskapsakademin ser också att en kortare nedstängning av samhället kan vara nödvändigt för att bättre kontrollera smittan.

(TT)

Nils Jönsson SVT

X-member

Post by X-member » Tue 30 Nov 2021 20:06

Detta hör ihop med föregående svar.

Hittade nu följande i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige postat för ca 4 timmar sedan idag, 30 november 2021:
-Sverige borde ha haft munskydd som rekommenderad åtgärd tidigt.
– Det stod tidigt klart att det här är en luftburen smitta och om du sätter ett filter framför ansiktet minskar både in- och utflödet av viruspartiklar. Det säger sig självt, sa professor Staffan Normark under presentationen.
Det var två av slutsatserna när Kungliga vetenskapsakademin (KVA) i dag presenterade sin slutrapport.

FHM blir sågade jäms med knölarna för sin inkompetens.
Min egna (djävligt spydiga) kommentar: Har KVA ens tagit reda på varför man gjorde som man gjorde i Sverige? Och var i helvete höll KVA hus när smittan började spridas, dvs om dom nu är så djävla duktiga på KVA så borde dom ju för bövelen ha kontaktat den svenska regeringen redan i februari/mars 2020! :evil:

X-member

Post by X-member » Tue 30 Nov 2021 20:10

Ett tyket tillägg till svaret ovan.

Och jag tycker nog att KVA även skall ta reda på vad "dom 27"* (professor Björn Olsen mfl) sade om munskydd i början...

* Som inte var så många på den tiden...

X-member

Post by X-member » Wed 1 Dec 2021 19:39

Nu vet jag inte om "tecknande Bengt" är medlem i MEWAS, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är sådana som "tecknande Bengt" som har lurat MEWAS (och djävligt många andra, läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4530#p57107 ).

Här kommer ett inlägg skrivet av "tecknande Bengt" och postat i den offentliga svenska facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige för 6 timmar sedan idag, 1 december 2021 (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Vad är den egentliga orsaken till att Sveriges coronastrategi blev ett sådant enormt fiasko?
Att skylla på att "ingen visste" och liknande, håller inte. Sverige har inte lärt sig något än idag.
Grannländerna lyckades mycket bättre.
Strävar Sverige fortfarande mot en omöjlig flockimmunitet?
Min egna kommentar: Det finns nog bara en enda förklaring, "tecknande Bengt" måste vara en antivaxxer, för han har ju (som ni ser ovan) alltså förkastat vaccin som en möjlig väg att uppnå flockimmunitet/flockskydd!

Ps! Att jag både har blåmarkerat och skrivit ett ord ovan med större bokstäver, är för att påpeka att gruppen faktiskt är svensk och därmed borde känna till vilken corona-strategi som man använder i Sverige (denna kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55460 ), men det gör alltså varken admins eller medlemmarna i den gruppen. :evil: Ds.

X-member

Post by X-member » Wed 1 Dec 2021 19:57

Tillägg till svaret ovan.

Flockidioten "tecknande Bengt" skrev alltså (bland annat) följande i en offentlig svensk facebookgrupp:
Strävar Sverige fortfarande mot en omöjlig flockimmunitet?
Mitt svar: Ja, man strävar faktiskt fortfarande efter att uppnå flockimmunitet i Sverige, precis som man gör i dom allra flesta länder i världen, men det är (fortfarande!) INTE den svenska corona-strategin!

Undrar faktiskt hur "tecknande Bengt" kommer att reagera när/om man faktiskt lyckas uppnå flockimmunitet i Sverige? Och om så blir fallet, kommer han då att be hela den svenska befolkningen om ursäkt, eller kommer han att byta namn och gå upp i rök?

Flockidiot = en person som antingen själv ljuger och påstår att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige eller som är medlem i en grupp där man sprider denna lögn.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&p=57145#p57145 .

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 11:58

Detta hör (bland annat) ihop med föregående svar.

Här kommer ett klipp från ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 1 timma sedan idag, 2 december 2021:
Jag måste vara en märkligt omnipotent man? Jag lyckas med konststycket att BÅDE låta dubbelvaccinera mig, OCH bära munskydd, undvika publika miljöer, tvätta hännera, hålla avstånd och så vidare?! SAMTIDIGT!
Min egna kommentar: Han tror uppenbarligen att det är sant att det är omöjligt att uppnå flockimmunitet.

X-member

Post by X-member » Thu 2 Dec 2021 12:04

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 5 timmar sedan idag, 2 december 2021:
Vad man än tycker om Erna Solbergs politik, hade regimskiftet i Norge betydelse för kursändringen?
Mitt egna (lite spydiga) svar: Nej, det är inte en politisk fråga när man har uppnått flockimmunitet...

...eller när man kan tillåta fullvaccinerade personer att leva ett helt normalt liv...

Men "ärlige Jan" är givetvis tillåten att använda munskydd och hålla avstånd resten av livet om han vill... ;)

X-member

Post by X-member » Fri 3 Dec 2021 10:54

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för ca 2 timmar sedan idag, 3 december 2021 (och jag "skippar" länken till WHO som han hänvisar till)):
Fortfarande samma ironier i trådarna, "Vacciner funkar inte", "vaccinpass gör ingen nytta" o s v. Vi tar det ett varv till:
Eftersom det fortfarande uppenbarligen behövs "nötas in"
:

Fyra väldigt enkla meningar, som en femåring kan haja.

Summan av kardemumman är helt enkelt följande: De är mammutbra om alla som kan, vaccinerar sig. Jättebra! Och vaccinpassen blir lite piska för att uppnå det = bra.

MENNNNNN vaccinerna är INTE och har aldrig VARIT 100 % skyddande. Någonsin! DÄRFÖRRRRRR måste vi hållaiåhållaut ÄVEN ANDRRRRRA smittskyddsåtgärder, SAMTIDIGT! MÅSTE! Vi MÅSTE bära munskydd! Vi MÅSTE undvika event, trängsel, publika inomhusmiljöer! Vi MÅSTE ventilera inomhusmiljöer! Vi MÅSTE hålla avstånd! Vi MÅSTE jobba hemifrån, de som kan! Vi MÅSTE testa och karantänsätta ALLA ankommande till Sverige!

Och vi MÅSTE köra STENHÅRD TeTrIs (testing, tracing, isolation)!!

O s v.

Hör av er om något känns oklart
Min egna kommentar: Han påstår alltså att WHO har sagt att man aldrig någonsin kan uppnå flockimmunitet...

...och att man därmed aldrig någonsin kan återgå till ett normalt liv...

Jag tror inte att "ärlige Jan" ens förstår ordet "ärlighet"...

Tillägg senare:

Här kommer korrekta fakta (vilket alltså "ärlige Jan" inte "har någon lust" att ge folk):
Experts estimate that herd immunity would require around 80-90% of the population to have COVID-19 immunity, either through prior infection or vaccination.
Last edited by X-member on Fri 3 Dec 2021 12:28, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Fri 3 Dec 2021 11:06

Här kommer ett inlägg postat på twitter av MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg för ca 12 timmar sedan och han länkar även till YouTube-videon: "Enemy of the state":
paid a high price for challenging the 🇸🇪 governance system. We need your help in exposing the truth. We are desperate. We have had to challenge a system intent on protecting the image of #Sweden over saving lives #PleaseSupportUs #ExposeTheTruth
Min egna (väääldigt spydiga) kommentar: Man räddar inga liv alls genom att sprida lögner om den svenska corona-hanteringen över hela förbannade världen och därmed reta gallfebern på miljontals svenskar! :evil:

Jag tycker nog istället att Keith Begg skall fråga Vetenskapsforum covid-19 varför dom inte har länkat till denna video på sin sida...

...och jag tror inte att Keith Begg kommer att gilla svaret han i så fall kommer att få så där värst mycket...

Post Reply