Vad handlar detta ämne om egentligen?
Det enklaste sättet att beskriva det är att posta vad en
MEWAS-medlem har sagt
offentligt i svensk media.
Insändare. ”Chockerande att kritiker mot coronastrategin utmålas som folkfiender”
Insändaren är skriven av: Lisa Meyler, Stockholm, en av omkring 200 medlemmar i Facebook-gruppen Mewas (Media watchdogs of Sweden).
Publicerad 25 februari 2021.
https://www.dn.se/insandare/chockerande ... lkfiender/
Några klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
INSÄNDARE. Det är chockerande att public service och myndighetsföreträdare utmålar medlemmar i en Facebook-grupp som är kritisk till den svenska coronastrategin som folkfiender. Däremot utgör Facebook-gruppen som hyllar statsepidemiolog Anders Tegnell och förbjuder all kritik ett hot mot demokratin, skriver Lisa Meyler, en av 200 gruppmedlemmar i Media watchdogs of Sweden.
Nu har jag, tillsammans med ett antal andra medborgare som är medlemmar i denna grupp, i ett inslag av Sveriges Radios vetenskapsredaktion och Ekot framställts och stämplats som någon sorts desinformatörer, presumtivt farliga och rentav ett hot mot demokratin. Folkhälsomyndigheten förfasar sig offentligt och tycker att det är chockerande och obehagligt att vi ger uttryck för vår grundlagsskyddade yttrandefrihet och utövar våra basala rättigheter att bilda opinion och påverka politik och myndighetsbeslut som styr våra dagliga liv.
Att vi, förutom att göra detta i Sverige, dessutom har mage att framföra vår kritik i utländska medier och kontakta internationella organ som EU tycks vara droppen som får Sveriges Radios vetenskapsredaktion att framställa oss som nära på folkfiender, subversiva element som ”skadar svenska intressen”.
...när andra länder tillämpade försiktighetsprincipen och stängde ner, medan vi fortsatte räkna och hoppas på den aldrig uppnådda flockimmuniteten.
Min egna kommentar:
MEWAS anser sig alltså ha rätt att sprida
lögner om den svenska corona-hanteringen
både i Sverige och utomlands och menar alltså att detta
lögnspridande ingår i yttrandefriheten!