MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Post by X-member » Sun 5 Sep 2021 22:02

I write in Swedish in this thread.

Som jag skrev i annat inlägg (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3210#p55454 ) så startar jag nu ett separat inlägg om denna svenska lögnhals- och landsförrädargrupp, som skiter fullständigt i hur många tillsägelser dom än får och lik förbannat fortsätter att ljuga...

Ps! Jag använde google translate när jag skapade rubriken, så om det är något som är fel så får ni skylla på google translate. ;) Ds.

X-member

Re: MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Post by X-member » Sun 5 Sep 2021 22:09

Och det allra första som jag kommer att posta i detta ämne är följande:

Mannen bakom gruppen: ”Handlar inte om att skada Sverigebilden”

Publicerad 10 februari 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/mannen ... igebilden/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Det handlar inte om att skada Sverigebilden utomlands, det handlar om att avslöja en strategi som misslyckats totalt, säger Keith Begg.
Min egna kommentar: Irländaren Keith Begg (ledare för MEWAS) har följaktligen "avslöjat" offentligt i svensk media att han inte ens känner till vilken corona-strategi som vi använder i Sverige.

X-member

Post by X-member » Sun 5 Sep 2021 22:23

MEWAS = Media Watchdogs of Sweden

Min egna kommentar: Men att vi använder strategin minska smittan/plana ut kurvan i Sverige och inte flockimmunitets-strategin det har dom inte ens läst, trots att dom alltså kallar sig för "medias vakthundar"...

...det hjälpte ju inte ens att den svenska statsministern Stefan Löfven sade ifrån, vilket också kan hittas i svensk media!

Stefan Löfven om flockimmuniteten: Aldrig någonsin

Publicerad 26 april 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qm ... g-nagonsin

Sverigedemokraternas ledamot Mikael Strandman lyfte fram granskningar i olika medier som gör gällande att Folkhälsomyndigheten hade flockimmunitet som en del av Sveriges strategi.

– Nej jag vill bestämt avvisa alla spekulationer om att någon immunitetsgräns skulle ingå i en strategi, att få en viss del av befolkningen smittad. Självklart inte, svarade Löfven.

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 12:27

Detta hör ihop med dom båda föregående svaren.

Lena Hallengren i KU: Aldrig dragit på pandemibeslut (Dagens Medicin)

Publicerad 9 april 2021.

https://www.dagensmedicin.se/vardens-st ... emibeslut/

Det är samma strategi som gällt hela tiden: Pressa ned smittspridningen i samhället så att sjukvården klarar sig och särskilt skydda de grupper som riskerar att råka illa ut, sade Johan Carlson.
Min egna kommentar: Så jag tror att MEWAS får sluta kalla sig för MEWAS (Media Watchdogs of Sweden) för dom läser ju bevisligen inte sådant här.

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=1300#p48064 .
Last edited by X-member on Wed 9 Mar 2022 13:07, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 12:34

FHM om dolda Facebookgruppen: “Obehagligt”

Publicerad 9 februari 2021.

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-om ... obehagligt

Några klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Christer Janson är presschef på Folkhälsomyndigheten.

– Det vi fått veta är obehagligt och det är chockerande att det här pågår. Vi har märkt av att det varit mycket fel och halvsanningar och påhopp i internationella medier i perioder och det här kommer också tillbaka snabbt när de svenska medierna rapporterar om vad de utländska skriver, säger han till Ekot.
Vår granskning av en dold Facebookgrupp visar hur det i inlägg beskrivs hur medlemmar där försökt att få andra länders regeringar att agera mot Sverige under pandemin.
Min egna kommentar: MEWAS har alltså gjort saker som skulle göra vilket lands befolkning, myndigheter eller regering som helst i världen skitförbannade.

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 12:39

Och det är ingen som helst mening att MEWAS "låtsas" som att MEWAS inte är en politisk grupp:

Keith Begg, ledare för landsförrädargruppen MEWAS skrev nämligen följande den 22 augusti 2021 på twitter:
BREAKING NEWS: #Swedish PM Stefan Lofven resigns

His legacy will be remembered as one of incompetence, cowardice and abject failure to protect the people of #Sweden during the worst crisis since WWII.

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 12:43

Detta hör ihop med föregående svar.

Jag flyttar nu även fram ett klipp (hämtat från ett annat ämne här i forumet) från vad Annika Linde skrev i MEWAS 2.0 (det är jag själv som har blåmarkerat):
Min tro är att majoriteten av svenskarna är nöjda med det öppnare samhället, och eftersom vi lever i ett demokratiskt samhälle måste vi acceptera majoritetens åsikt, hur illa vi n tycker om den.
Min egna kommentar: Så den enda möjligheten att få som man vill, dvs bo i en diktatur, är alltså att flytta till ett annat land!

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 13:28

Kanske någon även är intresserad av vilka som är admins i den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0?

Ett klipp (från deras svar till Nils Funcke i DN):
Administratörer för Facebook-gruppen MEWAS: Keith Begg, Alyssa Bittner-Gibbs, Elizabeth Bushby, Jonathan Cseh-Szombathy, Eric Hammarstrand, Sigrid Hedbor, Timo Lyyra och Lisa Meyler
https://www.dn.se/debatt/faceboook-grup ... inkritisk/

Min egna kommentar: Jag kan faktiskt bara se ett enda svenskt namn ovan...

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 14:32

Professorer pekas ut i dold Facebook-grupp

Publicerad 9 februari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3 ... book-grupp

Några klipp:
– Vi beskrivs som radikaler och en fara för demokratin. Det är skrattretande, säger Keith Begg, grundare av gruppen Mewas.
Enligt granskningen beskrivs Sverige i gruppen som hjärntvättat och de ansvariga för coronastrategin som förövare.

Gruppen försöker också få andra länders regeringar att agera mot Sverige under pandemin. James Pamment, docent i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, säger till SR att gruppens försök att påverka svenska intressen utomlands kan drabba svenska medborgare.
Enligt SR diskuteras det planer på att försöka ställa ansvariga för coronastrategin i Sverige inför internationell domstol för brott mot mänskligheten.
Varför är det en dold grupp?

– Väldigt många av oss har hotats, kallats förrädare och annat. Vi bestämde oss för att hitta en säker plats för diskussion, där vi kunde fokusera på att diskutera och inte på de som hatar oss.
Min egna kommentar: Landsförrädargruppen: MEWAS anser alltså att det är helt ok att sprida lögner om den svenska corona-hanteringen både i Sverige och utomlands...

...och bryr sig inte ett dugg om hur djävla förbannad den svenska befolkningen (eller den svenska regeringen, läs här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55458 ) blir....

X-member

Post by X-member » Mon 6 Sep 2021 20:11

Dolda Facebookgruppens nya angrepp på svenska forskaren

Publicerad 4 mars 2021.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... forskaren/

Artikeln ovan kräver inloggning men jag kan i alla fall ge er ett klipp:
KI-professorn Jonas F Ludvigsson har slutat forska om corona efter hårda angrepp – bland annat från den dolda Facebookgruppen Mewas.

I en artikel i den anrika tidskriften Science anklagas han för att ha mörkat dödstal bland barn.

Bakom innehållet i artikeln finns Mewasmedlemmen Bodil Malmberg, 69.

– I Norge har det varit rimligare. Det är inga barn som far illa där för att de har haft korta och intensiva lockdowns, säger hon.
Min egna kommentar: Skall nu även försöka hitta en senare artikel där vi kan läsa att det istället var MEWAS som inte hade läst innantill!

Tillägg:

Hittade nu följande postat i ett annat ämne här i forumet:

Nedanstående är hämtat från den offentliga facebookgruppen: Vi stöttar Anders Tegnell & Co (FoHM) och hon länkar även till Science där man kan se rättelsen (det är jag själv som har blåmarkerat).
Det stod i tidningen att Bodil Malmberg hos mewas hade fått publicerar en artikel i Science baserat på ett mejl mellan JL och AT där hon påstod att JL hade fuskat. Det var så att hon hade utlämnat en viktig del i mejlen som visade att han inte alls hade fuskat.
Science har, som jag förstod det, publicerat rättelser.
Jag märkte det vid en diskussion i aftonbladets flöde att de utelämnar viktig information i mejlkonversationer och bara visar delar som kan verka komprometterande mot Fohm och AT.
JL = Jonas Ludvigsson
AT = Anders Tegnell

Post Reply