MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Post by X-member » Fri 17 Sep 2021 17:52

Nu har jag ju så gott som enbart fokuserat på att MEWAS har spritt lögnen att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige, men dom har faktiskt även sysslat med lite annat också.

Reportrar utan gränser reagerar på Mewas påtryckningar

Publicerad 18 februari 2021.

https://sverigesradio.se/artikel/report ... ryckningar

Två klipp (det är jag själv som har förtydligat lite):
Reportrar utan gränsers huvudkontor i Paris reagerar på påtryckningar från Facebookgruppen Mewas med krav på att försämra Sveriges placering i det index där länders pressfrihet mäts.

Statligt presstöd under pandemin utgör mutor, enligt Facebookgruppen som Ekot och Vetenskapsradion granskat.

Enligt Reportrar utan gränser i Sverige påminner retoriken mycket om den under flera år från grupper som brukar påstå att pressfriheten i Ungern och Polen är starkare än den i Sverige.
Budskapet som också twittrats ut [av MEWAS] är att det ökade statliga presstödet under pandemin utgör mutor till svenska medier, vilket påstås få journalister här att rapportera precis det som myndigheter vill.
Min egna undran: Har MEWAS möjligen misslyckats med att få någon/några svenska seriösa tidningar att sprida lögnerna?

X-member

Post by X-member » Fri 17 Sep 2021 17:58

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer ett klipp till från artikeln:
Reportrar utan gränser i Sverige anser att debatten kring den svenska strategin har haft högt i tak och att kritikerna kunnat komma till tals.
Min egna kommentar: Ja, självklart har man fått lov att kritisera den strategi som vi använder i Sverige (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55460 ), men dock inte ljuga om vilken strategi som det handlar om!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=10#p55637 .

X-member

Post by X-member » Fri 17 Sep 2021 18:18

Detta hör ihop med föregående svar.

På den bild som irländaren Keith Begg (ledare för MEWAS) har som "huvudbild" på sin vägg på facebook så håller en person en skylt där det står:
"StopSenicide"
En annan håller en skylt där det står:
FHM: byt strategi...
Min egna kommentar: Faktum är att detta faktiskt summerar dom lögner som MEWAS har spritt...

X-member

Post by X-member » Fri 17 Sep 2021 18:29

Som jag har skrivit i ett annan ämne så har den falskspelande visselblåsande läkaren Jon Tallinger även försvarat MEWAS, men jag länkar istället till vad Jon Tallinger själv har sagt, vilket kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1970#p54169 .

Japp, han sprider ju samma lögn!

X-member

Post by X-member » Sat 18 Sep 2021 9:32

Jag återvänder lite till det som jag postade i mitt tillägg här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=20#p55690 .

Självklart har portugisiskan rätt att tycka illa om vilket svenskt parti eller vilken svensk politiker hon vill, men om det nu skulle vara sverigedumokrater som har lurat henne att tro att vi använder flockimmunitets-strategin i Sverige, vem eller vilka kommer hon att hata då?

Tillägg senare:

Här kommer nu även bevis för att portugisiskan Andreia Rodrigues har spritt lögnen att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige (trots att hon säkerligen vet att myndigheterna har sagt ifrån) i sin offentliga facebookgrupp: Save Sweden Covid19 och detta klipp är hämtat från ett inlägg postat i den gruppen den 9 juni 2020, vilket alltså (än idag) finns kvar att läsa för "vem som helst":
Sweden never said officially that there is a herd immunity strategy. But many people can think for themselves and interpret what has been happening in Sweden.
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6325&start=220#p46936 .

X-member

Post by X-member » Sun 19 Sep 2021 13:12

Här kommer ett inlägg postat på twitter av irländaren Keith Begg för ca 30 minuter sedan idag, 19 september 2021 och så länkar han till en österrikisk artikel där Lena Einhorn tycks vara inblandad:
40 experts accuse:"Tegnell has betrayed #Sweden" Scientists accuse the government and the chief epidemiologist of wrong strategies, embellished figures and, above all, stubbornness." @richardgrasl @KURIERat - #Austrian media.

It must never be forgotten,
Min egna undran: Einhorn är faktiskt inte ett (ursprungligen) svenskt namn, är hon möjligen tysk eller österrikisk?

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3320#p55576 .

X-member

Post by X-member » Sun 19 Sep 2021 13:53

Tillägg till svaret ovan.

Kan inte dessa (ofta lögnaktiga) kritiker (vilket alltså även inkluderar alla MEWAS-anhängare) istället återkomma när majoriteten av den svenska befolkningen håller med dom?

Vilket jag själv misstänker aldrig någonsin kommer att ske! :lol:

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3430#p55720 .

X-member

Post by X-member » Sun 19 Sep 2021 22:59

MEWAS har delat en annan persons inlägg på twitter för ca en timma sedan idag, 19 september 2021 och personen hänvisar till ett mail där MEWAS inte nämns alls.
Karin Rågsjö tyckte 18 feb att forskare i en FB-grupp (MEWAS?) som "medvetet sprider lögner" och ägnar sig åt att "medvetet driva hatet o ifrågasättandet" borde "namnges" - vad det nu innebär.
Och här kommer MEWAS kommentar om detta:
Interesting democratic methods to want to publish names of people who disagree with the state policy....
Min egna kommentar: Som ni ser ovan så anser MEWAS tydligen återigen, att det är tillåtet att sprida lögner!

Enligt svensk förtalslag så är det tillåtet att sprida information om vad grupper och offentliga personer talar om (vare sig det dom säger är sant eller falskt) offentligt på nätet eller i artiklar.

Och förövrigt så har alla admins i den offentliga facebookgruppen: MEWAS 2.0 namngett sig själva offentligt i svensk media vilket ni kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6331#p55468 .
Last edited by X-member on Mon 20 Sep 2021 12:39, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 12:52

Som ni kanske märkte så tog jag bort ett svar och lade till lite information i föregående svar istället.

MEWAS tycks alltså anse att dom själva får lov att sprida felaktiga fakta så mycket dom vill offentligt och att svenska journalister, myndigheter och politiker inte skall lägga sig i vad dom sysslar med.

Men om någon desinformerar om vad MEWAS desinformerar om då blir det ett djävla gnäll, vilket ni (bland annat) kan läsa här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2400#p54612 och här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=2120#p54324 .

X-member

Post by X-member » Mon 20 Sep 2021 13:51

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=30#p55703 dvs, det första citatet.

Den 18 september 2021 så delade portugisiskan och MEWAS-medlemmen Andreia Rodrigues följande på twitter:
...retweet if you think the elderly in care homes deserved oxygen and basic medical care instead of being given morphine and benzos and left to die, and that Vänsterpartiet should have stood up for their rights to protection and healthcare during the pandemic.
Min egna (mycket spydiga) kommentar: Det är dock en annan, italiensk MEWAS-medlem som menar att man skall anmäla enskilda läkare som har gjort fel till polisen och/eller till staten. Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3100#p55332 .

Jag förtydligar: Om någon enskild läkare kan ha gjort fel i Sverige så är det ta mig tusan inte Vänsterpartiet, polisen eller staten som man anmäler det till!

Utan detta anmäls istället till IVO! (Vilket givetvis Vänsterpartiet, polisen och den svenska staten redan vet.)

Tillägg:

Flera MEWAS-medlemmar försöker alltså även lura i folk att dom enskilda svenska läkare som gjorde fel (vilket IVO:s utredningar redan har visat) dom gjorde detta på uppdrag av den nuvarande regeringen, vilket ju är ren och skär lögn!

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=1410#p53606 .

Post Reply