MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: MEWAS, a Swedish critical covid-19 group that spreads lies about Sweden

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 15:55

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg postat på twitter för ca 20 minuter sedan idag, 7 januari 2022:
Foreigners & migrants have been blamed for the spread of the virus when it was largely 120,000 white privileged Swedes that brought the virus back from the Alps and no testing was required. Only a tiny minority dares criticise the #Swedish state.
Min egna kommentar: Han påstår alltså att den stora smittspridning som man nu har i stora delar av Europa inte beror på folk som har varit ute och rört sig mellan olika länder...

...men han själv (som alltså inte är född i Sverige) har ju (bevisligen!) varit ute och rest i Europa och samtidigt spritt lögner om den svenska corona-hanteringen men det tycks han helt ha glömt bort...

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 16:05

Tillägg till svaret ovan.

Och hur fan (ursäkta) vet Keith Begg att alla som reste till alperna och tog smittan med sig hem till sina egna länder, vilket faktiskt även var norrmän och danskar, var personer som var "vita och privilegierade"?

Faktum är att detta är ett rasistiskt uttalande!

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 16:17

Med anledning av det som jag postade i dom båda föregående svaren så flyttar jag nu fram detta postat tidigare här i ämnet:

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 19 december 2021):
Omikron nu dominerande i Irland

52 procent av de 5 124 nysmittade med coronaviruset i Irland har omikronvarianten. Det uppger irländska myndigheter under söndagen, enligt Reuters.

- Det har tagit mindre än två veckor för omikron att bli den dominerande covid-19-varinaten i Irland, det avslöjar hur smittsam den är, säger Tony Holohantil, chef över hälsomyndigheten, till RTE News.

Josefin Silverberg SVT
Min egna kommentar: Om vi nu skall tro MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg så har alltså ingen person med utländsk härkomst (eller annan hudfärg) varit inblandad i att omikron spreds till Irland!

Utan dom som är "skyldiga" är istället (citat): "vita och privilegierade" personer...

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 16:50

Jag återgår nu till det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=430#p57782 .

MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg skriver även följande idag, 7 januari 2022, på twitter:
Only a tiny minority dares criticise the #Swedish state.
Min egna kommentar: Det som MEWAS nu gör på twitter, dvs sprider precis samma lögner om och om igen (samt blandar ihop uttalanden från olika tillfällen), är ta mig fan inte kritik, utan det är istället landsförräderi!

Men jag förstår givetvis att den utlandsfödda MEWAS-ledaren kan bli lite irriterad över det faktum att det även finns utlandsfödda personer som sprider smittan...

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 17:20

Ja, jag vet, detta börjar bli lite tjatigt, men jag återgår nu igen till det som MEWAS-ledaren och irländaren Keith Begg påstår på twitter idag, 7 januari 2022, vilket jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=430#p57782 .

Han påstår (bland annat) följande:
...it was largely 120,000 white privileged Swedes that brought the virus back from the Alps...
Min egna kommentar: I en seriös vetenskaplig debatt så krävs det faktiskt att man kan bevisa (med hänvisning till pålitliga källor) att det man påstår är sant.

Faktum är att den irländska idioten själv har postat beviset för att han inte har några bevis överhuvudtaget (för att det var 120 000 vita svenskar som tog med sig smittan tillbaka till Sverige i februari/mars 2020, alltså), vilket faktiskt kommer senare i samma mening:
...no testing was required.

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 17:43

Jag skrev (eller rättare sagt räknande) lite fel i ett svar och istället för att rätta felet, så valde jag att ta bort svaret.

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 18:01

Vad handlar detta ämne om egentligen?

Det enklaste sättet att beskriva det är att posta vad en MEWAS-medlem har sagt offentligt i svensk media.

Insändare. ”Chockerande att kritiker mot coronastrategin utmålas som folkfiender”

Insändaren är skriven av: Lisa Meyler, Stockholm, en av omkring 200 medlemmar i Facebook-gruppen Mewas (Media watchdogs of Sweden).

Publicerad 25 februari 2021.

https://www.dn.se/insandare/chockerande ... lkfiender/

Några klipp (och det är jag själv som har blåmarkerat):
INSÄNDARE. Det är chockerande att public service och myndighetsföreträdare utmålar medlemmar i en Facebook-grupp som är kritisk till den svenska coronastrategin som folkfiender. Däremot utgör Facebook-gruppen som hyllar statsepidemiolog Anders Tegnell och förbjuder all kritik ett hot mot demokratin, skriver Lisa Meyler, en av 200 gruppmedlemmar i Media watchdogs of Sweden.
Nu har jag, tillsammans med ett antal andra medborgare som är medlemmar i denna grupp, i ett inslag av Sveriges Radios vetenskapsredaktion och Ekot framställts och stämplats som någon sorts desinformatörer, presumtivt farliga och rentav ett hot mot demokratin. Folkhälsomyndigheten förfasar sig offentligt och tycker att det är chockerande och obehagligt att vi ger uttryck för vår grundlagsskyddade yttrandefrihet och utövar våra basala rättigheter att bilda opinion och påverka politik och myndighetsbeslut som styr våra dagliga liv.

Att vi, förutom att göra detta i Sverige, dessutom har mage att framföra vår kritik i utländska medier och kontakta internationella organ som EU tycks vara droppen som får Sveriges Radios vetenskapsredaktion att framställa oss som nära på folkfiender, subversiva element som ”skadar svenska intressen”.
...när andra länder tillämpade försiktighetsprincipen och stängde ner, medan vi fortsatte räkna och hoppas på den aldrig uppnådda flockimmuniteten.
Min egna kommentar: MEWAS anser sig alltså ha rätt att sprida lögner om den svenska corona-hanteringen både i Sverige och utomlands och menar alltså att detta lögnspridande ingår i yttrandefriheten!

X-member

Post by X-member » Fri 7 Jan 2022 18:10

Tillägg till föregående svar.

Gud hjälpe alla dom länder som (till slut, med hjälp av vaccin) uppnår flockimmunitet!

Något som dock MEWAS verkar anse är omöjligt att uppnå...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=420#p57774 där vi kan se att MEWAS-ledaren tom vet att han sprider lögner.

X-member

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 14:08

Detta hör ihop med föregående svar.

Här kommer ett inlägg skrivet av MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" postat i den offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige för 15 timmar sedan:
RÄTT OFTA blir mina inlägg refuserade i coronagrupperna. Men, med tiden, kommer ni inse att de var korrekta. Tyvärr.

"Tyvärr" upphöjt i tio.
Min egna kommentarer:

1: Han säger alltså att alla flockiditoter kommer att hitta bevis för att man har använt flockimmunitets-strategin i Sverige så småningom...
2: Han säger alltså att den svenska sjukvården kommer att kollapsa...
3: Han säger alltså att WHO har sagt att det inte går att uppnå flockimmunitet och att detta kommer att visa sig senare...

X-member

Post by X-member » Sat 8 Jan 2022 14:17

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=300#p57230 .

Här kommer ett inlägg delat av MEWAS-medlemmen Lisa Meyler på twitter 20 april 2021:
Marcus Carlsson @MarcusMaths · 20 apr. 2021

Mer negativ sverigerapportering internationellt, nu i nån blaska "The lancet", måste vara MEWAS i farten igen
Min egna kommentar: Jag tycker nog att Marcus Carlsson har beskrivit vad MEWAS sysslar med helt korrrekt! ;)

Post Reply