Detta hör ihop med dom båda föregående svaren och är en annan orsak till att jag startade detta ämne.
Jag hade nämligen postat följande information i den offentliga
landsförrädargruppen:
MEWAS 2.0 strax innan dom kallade mig för troll och blockade mig:
Varför är Sverige strategi så annorlunda? Vanligaste frågorna om Sveriges corona-strategi
by EMANUEL KARLSTEN on OKTOBER 28, 2020
https://emanuelkarlsten.se/varfor-ar-sv ... -strategi/
Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Sveriges strategi är att uppnå flockimmunitet
Både ja och nej.
Nej, eftersom Sveriges uttalade strategi är att ”platta kurvan” och skydda de äldre och sköra. Det vill säga: Få en kontroll på smittspridningen så att den inte överbelastar svensk sjukvård. Sverige tror inte på att det går att stoppa viruset, utan att det kommer fortsätta att existera under en överskådlig tid. Därför har man försökt införa åtgärder som kan vara hållbara över lång tid. Rekommendationer hellre än lagar, och uppmaningar om avstånd istället för nedstängningar. Folkhälsomyndigheten har ansvar inte bara för smittskydd, utan också för ett helhetsperspektiv på hälsan och menar att nedstängningar av samhället under lång tid skapar andra tuffa påfrestningar på ett samhälle som på sikt kan få värre hälsoeffekter. Barn som inte får gå i skolan mår sämre, våld i hemmen och psykisk ohälsa ökar på grund av ensamhet.
Ja, eftersom hela världen strävar efter det. Flockimmunitet uppstår när en tillräckligt stor andel av befolkningen är immun, genom till exempel vaccin. I tidiga mejl, som jag utifrån offentlighetsprincipen begärt ut, framgår att Folkhälsomyndigheten kalkylerar med att en genomgången infektion skapar immunitet och att det därför behöver finnas med som faktor när man bygger strategi mot viruset. Det ventilerades till och med idéer om att öppna skolor kunde hjälpa till att öka flockimmuniteten.
Flockimmunitet kan liknas vid gravitation: En pilot som ska landa ett flygplan har inte gravitationen som ett mål, utan gravitation är ett vetenskapligt faktum som piloten kan luta sig mot när den formar strategin för att landa planet.
Samtidigt har ordet och idén varit kontroversiell i Sverige och statsepidemiolog Anders Tegnell aktar sig för att använda ordet, eftersom det låter som att man ”accepterar sjukdom och död”.
Min egna kommentar: Och nu har vi snart uppnått "flockskydd" med hjälp av vaccin i Sverige,
utan att någonsin ha använt flockimmunitets-strategin, men det är man säkerligen alldeles för korkade i
MEWAS för att fatta!
Ps! Jag använder ordet "flockskydd" istället för flockimmunitet då vaccinerna mot covid-19 inte riktigt funkar som "vanliga vacciner". Ds.