Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 14:13

Man har rapporterat 25 döda med eller pga covid-19 och 36 120 nya smittade idag (22 januari 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt med eller pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 3 596.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 14:19

Oslo vil erstatte PCR-tester med hurtigtester: – Vi klarer ikke mer
Testkapasiteten i Oslo er i ferd med å knele. Det forteller helsebyråd Robert Steen (Ap) til VG. Løsningen kommer snart, sier Nakstad fredag.

Publicerad 21 januari 2022.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/pWmbp ... r-ikke-mer

Ett klipp:
I Oslo er det allerede lange køer for koronatesting. I tillegg er smitten på vei oppover og karantene skal erstattes med enda mer testing. Nå er Oslos helsebyråd Robert Steen (Ap) sterkt bekymret for kapasiteten.

– Vi er sannsynligvis dager unna at systemet ikke klarer å levere, sier han til VG.

– Nå er test-regimet overbelastet og vi klarer ikke mer, sier Steen.

Oslo kommune sendte torsdag et brev til Helsedirektoratet, skriver avisen. Der skriver de at testtilbudet raskt vil knekke sammen. Ventetidene vil bli «uakseptabelt lange». Køene vil bli «enorme». Og ikke nok med det: De har ikke nok hurtigtester.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 14:35

Jag undrar faktiskt vad som kommer att hända i framtiden med dom personer som har ljugit och spritt ut att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige. Ett exempel (av många) kan hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=470#p58041 .

För jag är nämligen fullständigt övertygad om att idioterna inte kommer att hitta några bevis för att man har låtit smittan "härja fritt" (WHO:s ord) i Sverige.

Dvs, dom måste ju ha haft något större syfte med att sprida denna lögn...eftersom dom ju envisas så innihelvete...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=470#p58007 och här: viewtopic.php?f=8&t=6331&p=58051#p58050 .
Last edited by X-member on Sat 22 Jan 2022 15:13, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 14:44

Tillägg till svaret ovan.

Detta "större syfte" kan tex ha varit att sprida skitsnack om den nuvarande svenska regeringen, men som ni ser i artikeln nedan så har verkar dom inte ha lyckats så värst bra med detta...

Illavarslande läge för Kristersson – S har stort försprång

Publicerad 21 januari 2022.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/illav ... 1.64227165

Ett klipp:
Sverige - Inför valåret är läget illavarslande för Ulf Kristersson. Enligt årets första opinionsmätning från GP/Sifo ligger Moderaterna i linje med sitt valresultat för fyra år sedan.
Samtidigt har Socialdemokraterna tydligt etablerat sig över 30 procent.
– Moderaterna är ett parti som ser ganska sorglöst på sina partiledare. Man ska leverera valframgångar, och gör man inte det så får man det svårt, säger statsvetaren Jonas Hinnfors.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 15:01

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=290#p58039 .

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Två citat (publicerade 22 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Flera demonstrationer i dag - protesterar mot vaccinpass

Trafikstörningar väntas i Stockholm och Göteborg under lördagen när en stor demonstration mot vaccinbevis och restriktioner genomförs.

Manifestationen som ska hållas i centrala Stockholm har fått tillstånd för 3 000 medverkande. Organisationen Frihetsrörelsen som står bakom evenemanget skriver på sociala medier att 18 000 personer har registrerat sig för att delta den 22 januari.

Demonstrationen i Göteborg är inte tillståndsgiven och väntas dra till sig färre folk. Polisen räknar med att mellan 500 och 1500 personer kommer att delta. I Stockholm uppger SL att kollektivtrafiken kommer påverkas och drabbas av förseningar mellan 12.30 och 17.30 på grund av arrangemanget.

Under gårdagen varnade Säpo för att det kan finnas risk att våldsbejakande högerextremister söker sig till demonstrationerna.

Josefin Silverberg SVT
Coviddemonstration även i Finland i dag

I Stockholm pågår just nu en stor demonstration mot vaccinpass. Även i andra delar av världen protesteras det i dag. Finska Hufvudstadsbladet rapporterar att omkring 4 000 personer samlats i Helsingfors. Demonstranterna vänder sig emot bland annat vaccinpass och obligatorisk vaccinering av vårdpersonal.

Josefin Silverberg SVT

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 15:41

Kris i samhällsviktiga funktioner i Skellefteå: Hjälp oss

Publicerad 22 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE ... -hjalp-oss

Ett klipp:
Mest akut att få in personal

En kommun som drabbats hårt är till exempel Skellefteå kommun. Nu går de ut med ett nödrop till allmänheten.

– Vi upplever att det är mer ansträngt nu och därför går vi ut med en intresseannons externt där vi efterfrågar personal som tillfälligt kan gå in i våra verksamheter, säger Joakim Lundin, personalchef i Skellefteå kommun.

Det handlar bland annat om verksamheter som förskola och skola, äldreomsorg och inom stöd och service.

– Det mest akuta nu är att få in extra personal, man behöver inte vara utbildad inom områdena. Man kan hjälpa till med enklare arbetsuppgifter så att de som är utbildade får ägna sig helt och hållet åt sina verksamheter, säger Joakim Lundin.

Skellefteå har tre olika färgskalor som beskriver läget. Grönt som innebär att man klarar bemanningen, gult är väldigt hög sjukfrånvaro.

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 19:25

Gud hjälpe oss vilka jubelidioter det finns i Sverige. Läs mer om detta här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=480#p58057 .

Nåja, denna kvinna verkade dock iofs (ursprungligen) komma från Finland...

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 19:36

Tillägg till svaret ovan.

Detta handlar alltså (från början) om dom (som jag tolkade det) privata anteckningar som corona-kommissionen inte hade fått. Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=470#p58033 .

Jag har nu läst i media att corona-kommissionen skall ha fått allt som dom har bett om, och nu inväntar vi bara vad dom skall komma fram till.

Och jag är fullständigt övertygad om att corona-kommissionen inte kommer att hitta några bevis för att man inte har satt in några åtgärder mot smittan i Sverige. :D Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4110#p56557 .

Bäst jag förklarar lite tydligare. Jag själv har faktiskt bott och befunnit mig i Sverige under hela pandemin, så nog sjutton vet jag att man har satt in åtgärder mot smittan i Sverige. ;)

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 19:52

Nytt testsystem vil påvirke smittetallene, tror FHI
For fjerde dag på rad er smittetallene rekordhøye. Og FHI tror økningen bare vil fortsette.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5GkR ... e-tror-fhi

Ett klipp:
Det gjelder å holde tungen rett i munnen om man vil ha oversikt over pandemien i Norge. Men registreringene viser rekordhøye smittetall:

- Det siste døgnet er det registrert 24.958 koronasmittede i Norge. Det er 12.598 flere enn samme dag i forrige uke.

- De siste syv dagene er det i snitt registrert 14.328 koronasmittede pr. dag.

- Tilsvarende snitt for syv dager siden lå på 8.773, så trenden er stigende.

Noe av den voldsomme økningen skyldes en rutineomlegging i rapporteringen inn til Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS).

X-member

Post by X-member » Sat 22 Jan 2022 20:08

Ingen med omikron på iva i Västerbotten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6 ... sterbotten

Ett klipp:
Den stora smittspridningen av covid-19 just nu i samhället märks inte av inom intensivvården i Region Västerbotten.

– För ett år sedan hade den smittspridning som råder nu varit en katastrof, men i dagens läge märker vi ingen ökad belastning på iva, säger Johan Thunberg, verksamhetschef för anestesi, operation och intensivvård i Västerbotten, till tidningen.

Han säger, med viss reservation för att han kanske inte har de allra senaste siffrorna, att ingen av de inlagda på iva har haft omikron.

– Belastningen inom intensivvården har inte galopperat i väg såsom man hade kunnat förvänta sig utifrån hur smittspridningen faktiskt ser ut, säger Johan Thunberg.
Min egna kommentar: Denna artikel lär nog inte fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" sprida tror jag...

...för detta var nog inte vad "ärlige Jan" hade "räknat ut"...

Tillägg:

Hittade nu följande svarskommentar postad under denna artikel på facebook:
Lika bra att köra en lockdown. Nångång kommer även en patient med omikron läggas in på iva.
Min egna kommentar: Har även han möjligen läst vad "ärlige Jan" har skrivit? :lol:

Post Reply