Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 14:42

Detta hör (bland annat) ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=320#p58079 .

Experter: Pandemin kan gå mot sitt slut

Publicerad 23 januari 2022.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... sitt-slut/

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Virologen: ”Har tagit kliv mot säsongsvirus”

Världen kommer dock aldrig bli av med coronaviruset, menar hon, utan det kommer bli en slags säsongsinfluensa. För tillfället menar hon att tillräckligt många vaccinerat sig, i kombination med att väldigt många har en immunitet från genomgången infektion att våren kan bli pandemifri.

– Mot slutet av februari, början av mars så kan vi leva relativt normalt igen, säger Linde.

– Det blir nedförsbacke och sen kommer den tillbaka i höst, men troligen inte med samma kraft, fortsätter hon.
Last edited by X-member on Mon 24 Jan 2022 14:49, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 14:44

Tillägg till svaret ovan.

Här kommer ett klipp till från artikeln (och det är jag själv som har blåmarkerat):
– Vi har aldrig varit med om en pandemi med ett coronavirus förr, det går inte att förutsäga vad som kommer runt hörnet, säg en ny variant som vaccinen inte biter alls på, det går inte att utesluta.

Det som enligt honom talar för att pandemin är över är det faktum att så många människor i Europa fått en immunitet, efter genomgången infektion eller vaccination. I kombination med att omikronvarianten också tycks vara mildare.

– Viruset verkar ha tagit ett kliv mot att bli ett säsongvirus, det är ett steg ut ur pandemin, säger Niklas Arnberg.
Min egna kommentar: Undrar vad fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" säger om detta... (läs mer om vad "ärlige Jan" har påstått här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=360#p57463 ).

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 14:57

Nye FHI-tall: 39.000 ble smittet med omikron. Hvor mange ble alvorlig syke?
Risikoen for å bli alvorlig syk med korona har falt dramatisk. Risikoen for innleggelse er nesten fire ganger lavere enn da delta-varianten dominerte.

Publicerad 24 januari 2022.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Xqn2 ... e-alvorlig

Ett klipp (det är jag själv som har blåmarkerat):
Bildet er blitt klarere for hver dag som går. Til tross for daglige, nye smitterekorder siden nyttår, blir svært få lagt inn på sykehus.

188.000 smittetilfeller er meldt inn siden 1. januar. Samtidig har det kommet inn langt færre pasienter enn før jul da delta-varianten dominert og færre hadde fått tredje vaksine.

24. januar lå det 255 koronasmittede pasienter på sykehusene. Dette er 33 prosent færre pasienter enn på toppnivået 17. desember.

Nå har FHI laget nye beregninger på hva risikoen egentlig er for å bli alvorlig syk etter at omikronvarianten ble dominerende.

Det er svært gode nyheter.

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 14:59

Här kommer ett klipp till från artikeln (och det är jag själv som har blåmarkerat):
Hvor mye har risikoen gått ned?

39.524 personene ble smittet med omikronvarianten i denne perioden. 91 ble innlagt på sykehus. Det utgjør 0,2 prosent av de smittede.

Til sammenligning ble 51.500 personer som ble smittet med delta-varianten. Av disse ble 552 innlagt. Det tilsvarer 1,1 prosent.

Justert for alder, underliggende sykdommer, fødeland og vaksiner, anslår FHI nå at risikoen innleggelse på sykehus er redusert med 73 prosent med omikron, sammenlignet med delta.
Läs gärna även mitt tillägg i svaret som hittas här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=300#p58062 .

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 22:22

Johan Carlsons ilska mot FHM-kritikerna: ”Förskräcklig ton”

Publicerad 24 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AL ... acklig-ton

Ett klipp:
Folkhälsomyndighetens dåvarande generaldirektör Johan Carlson gick till hård attack mot pandemihanteringskritikern Lena Einhorn vid ett privat möte 2020.

Einhorn beskriver nu hans utfall i en ny bok:

”Er ton är hemsk! Min personal är fullständigt nertryckt!” ska Carlson ha sagt.
Min egna kommentar: Jag tror att Lena Einhorn kommer att få ångra bittert att hon skrev sin bok...

Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=3660#p56003 .

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 22:37

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 24 januari 2022):
Danmark räknar med flockimmunitet

Danska smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut (SSI) räknar med att landet uppnår så kallad befolkningsimmunitet mot coronaviruset inom de närmaste veckorna, säger Tyra Grove på SSI i en skriftlig kommentar till TV 2.

Förklaringen är att det i dagsläget finns en utbredd coronasmitta i samhället, men också en omfattande vaccintäckning, enligt Grove. Det kommer i sin tur leda till att smittotalen sjunker eftersom det blir svårare för coronaviruset att hitta personer att infektera.

Samtidigt sprids en undervariant av omikronvarianten i Danmark. Undervarianten som håller på att bli dominerande går under namnet BA.2 (den ursprungliga går under namnet BA.1) och står för fler än hälften av de registrerade fallen i landet.

I söndags rapporterades drygt 42 000 nya coronafall i Danmark under det gångna dygnet – den näst högsta dygnssiffran under pandemin.

(TT)

Adelina Storkaas SVT
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=490#p58093 .

X-member

Post by X-member » Mon 24 Jan 2022 23:14

Här kommer en snart två år gammal artikel:

Expert: Coronaviruset försvagas ju mer det sprids

Publicerad 6 mars 2020 (Obs!).

https://sverigesradio.se/artikel/7423293

Citat:
I takt med att smittorisken ökar så blir ändå viruset mindre farligt, det menar Ann-Cathrin Engwall från Västerås, doktor i molekylär cellbiologi.

"Ju längre det går desto mindre allvarliga konsekvenser kommer det att bli", säger Ann-Cathrin Engwall som är expert på läran om immunförsvaret.

X-member

Post by X-member » Tue 25 Jan 2022 9:59

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige och detta handlar alltså om att några läkare gjorde fel och använde riktlinjer som inte ens gällde (min egna källa: IVO):

Person med ett svenskt namn skrev:
Det behövs inga läkare till att döda någon det ordnar sossarna dom lyckades mörda många pationärer
Vilket en person som ursprungligen verkar komma från Danmark svarade följande på:
Om sossarna går runt och mördar folk får du ringa polisen!!!
Vilket svensken svarade följande på:
det är dom som styr just nu så det kan inte bli annat en skit men 2022 september då försvinner idioterna
Min egna kommentar: Den gruppen är alltså inte till för att ge folk några korrekta fakta, utan den är istället till för att sprida (högerpolitisk) propaganda!

X-member

Post by X-member » Tue 25 Jan 2022 10:14

Tror den mycket sannolikt högerpolitiske svenske flockidioten som ju inte ens kan felfri svenska (läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=80#p57779 ) att enskilda läkare kommer att sluta gör fel bara för att man byter ut regeringen?

I vilken värld lever han i?

X-member

Post by X-member » Tue 25 Jan 2022 10:28

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6327&start=4110#p56557 .

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga facebookgruppen: Vetenskapsforum covid-19:

En person med ett svenskt namn skrev följande:
...det sitter så förbaskat långt inne hos svensken att erkänna eller förstå att Sverige kanske valt fel väg och inte är världsbäst på allt.
Vilket en annan person med ett svenskt namn svarade följande på:
kanske.......
Min egna kommentar: Exakt! Sverige är en demokrati och då frågar man faktiskt efter vad majoriteten av svenskarna tycker och vill...

För er som inte riktigt hängde med. Det kvittar faktiskt hur mycket Lena Einhorn (och hennes kollegor) tjatar och beter sig dumt (läs tex här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=330#p58092 ) ...

Post Reply