Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 13:28

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=230#p57960 och i svaret efter detta.

Överläkare Johan Styrud svarar på tittarnas coronafrågor

Publicerad 17 januari 2022.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over ... ronafragor

Ett klipp:
Smittspridningen i samhället är stor just nu, och enligt Folkhälsomyndighetens scenarier når vi toppen först i slutet av januari. Men finns det inget positivt med den skenande smittan?

– Det tycker jag att det finns. Siffrorna går väldigt fort uppåt nu, då kanske det kommer till läget att vi får en så kallad flockimmunitet.
Min egna kommentar: Så den svenske "skrämsel-professorn" kritiserar alltså även överläkare Johan Styrud...

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 13:37

Här kommer klipp från hämtat från offentliga facebookgruppen: Coronaviruset i Sverige vilket postades för ca 10 minuter sedan idag, 18 januari 2022:
Vaknade till ett fruktansvärt besked.

Min vän och admin i denna gruppen har avlidit.
Min egna kommentar: Hon informerar dock inte om vad han (som enligt hans profilbild tycks ha varit i 40-årsåldern) dog av...

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 13:43

Svarar på coronaanklagelserna

https://www.tv4.se/artikel/2TLqoCqb2lU6 ... lagelserna

Citat:
Ministern: ”Vore bra om vi höll ordning och reda i debatten”

Socialminister Lena Hallengren förnekar att regeringen av politiska skäl undanhåller information från coronakommissionen.

– Det vore bra om vi höll ordning och reda i debatten, säger hon till TV4 Nyheterna.

Debatten har blossat upp efter att Dagens Medicin avslöjade att kommissionen – som granskar Sveriges coronahantering – nekats underlag, däribland mötesanteckningar, från regeringen.

Moderaterna kritiserar regeringen och har kallat Lena Hallengren till socialutskottet, men hon säger att det är juristerna som avgör.

I spelaren ovan: Se hela Lena Hallengrens svar på anklagelserna.
Min egna kommentar: Här kommer även en reaktion på detta hämtad från den offentliga facebookgruppen: Ansvarsfrågan - vi som söker upprättelse för våra äldre som valdes bort skriven av en kvinna med ett utländskt namn:
Häxan ljuger hela tiden

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 13:49

Tillägg till svaret ovan.

Jag antar att kvinnan med det utländska namnet ännu inte har fattat att när det gällde det som hände på äldreboendena så var detta inte något som kom "från högre instans"...

...utan det var ju (vilket även IVO har kommit fram till) några läkardjävlar (ursäkta) som gjorde fel!

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 14:21

Detta hör ihop med det som jag skrev här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=210#p57943 .

Socialutskottet vill kapa pandemilag

https://www.expressen.se/nyheter/social ... andemilag/

Ett klipp:
Förutom M står även KD, C, L, V och SD bakom tillkännagivandet om att korta förlängningen av lagen.
Ovanstående innebär alltså att...:

Socialdemokraterna
Moderaterna
Kristdemokraterna
Centerpartiet
Liberalerna
Vänsterpartiet
och
Sverigedemokraterna

...vet att flockidioterna ljuger när dom påstår att man använder flockimmunitets-strategin i Sverige!

Och därmed tycker jag att landsförrädargruppen: MEWAS (och alla andra flockidioter) kan slänga sig i väggen!

Läs mer om: MEWAS här: viewtopic.php?f=8&t=6331 .

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 14:42

Man har rapporterat 14 döda pga covid-19 och 33 493 nya smittade idag (18 januari 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 3 519.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

Min egna kommentar: Siffrorna ovan (antal döda och nya smittade) gäller för 1 dag!

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 14:51

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat:
Coronastatistik 18 januari

45 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i fredags, visar Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Sammanlagt har därmed 15 558 personer avlidit med smittan i Sverige.

Totalt uppgår antalet bekräftat smittade med covid-19 i Sverige till 1 657 611 Det innebär
97 248 nytillkomna fall sedan den senaste uppdateringen i fredags.

8 440 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start. I nuläget får 110 patienter med covid-19 intensivvård, det är 6 personer fler än på måndagen och 6 fler än för en vecka sedan.

7 491 734 personer har vaccinerats med två doser vaccin mot covid-19. Det motsvarar 82,9 procent av befolkningen över 12 år. 3 135 430 personer har vaccinerats med tre doser vaccin mot covid-19 vilket motsvarar 37,7 procent av befolkningen över 18 år.

Nils Jönsson SVT Reporter
Min egna kommentar: Siffrorna ovan (antal döda och nya smittade) gäller för 4 dagar!

Och nu jublar säkerligen fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan"...

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 14:54

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat (publicerat 18 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Danmark överväger lättade restriktioner

Smittspridningen fortsätter att öka i Danmark, men allt färre patienter intensivvårdas.

Det gör att möjligheten att lätta på restriktionerna nu diskuteras i Danmark, rapporterar flera danska medier.

- Antalet svårt sjuka patienter på intensivvårdsavdelningar minskar stadigt trots den höga infektionsnivån, säger Anders Perner, chefsläkare på intensivvårdsavdelningen på Rigshospitalet i Köpenhamn, till DR.

Statsminister Mette Frederiksen säger till Ekstra Bladet att trenden när det gäller intensivvårdade kan ha brutits.

- Vi är naturligtvis på en plats och i en situation där vi måste ompröva inte bara de nuvarande restriktionerna, utan hur vi hanterar situationen i stort. Det är vad vi gör i regeringen just nu, säger Mette Frederiksen till Ekstra Bladet.

Nils Jönsson SVT Reporter
Läs gärna även här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=460#p57972 dvs, hur fd MEWAS-medlemmen "ärlige Jan" tolkar en minskning av beläggningen på IVA.

X-member

Post by X-member » Tue 18 Jan 2022 15:10

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=240#p57973 .

Överläkaren: ”Är du förkyld så är du sjuk i omikron”

Publicerad 18 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4 ... -i-omikron

Ett klipp:
– Sjukdomen grasserar något enormt nu. Alla som är förkylda är i princip positiva. Har man då väntetider på kanske upp till en vecka innan man får svar på testning så blir det meningslöst. Är man förkyld i dag ska man utgå från att man är sjuk och hålla sig i karens, säger han.
Min egna kommentar: Och detta är alltså vad jag själv tänker göra, dvs utgå ifrån att det är omikron, om jag nu blir sjuk alltså...

X-member

Post by X-member » Wed 19 Jan 2022 12:54

342 covid-patienter vårdas i regionen

Publicerad 19 januari 2022.

https://www.expressen.se/gt/342-covid-p ... -regionen/

Ett klipp:
Förra onsdagen vårdades 245 personer med covid-19 på något av regionens sjukhus. Onsdag denna vecka är den siffran 342, alltså 98 fler personer.

Även på intensivvårdsavdelningarna ses en ökning, om än inte lika drastisk. Där har antalet coronapatienter gått från 10 till 16 under den gångna veckan.

– Det är mycket bekymmersamt att antalet personer som blir så svårt sjuka av covid-19 att de behöver sjukhusvård ökar. Läget är mycket ansträngt på sjukhusen, dels beroende på att fler behöver vård, dels beroende på hög sjukfrånvaro. Vi jobbar hårt och samverkar inom regionen och med kommunerna för att hantera situationen, sa Jan Kilhamn, tf hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett uttalande under tisdagen.

Post Reply