Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Here you can socialize and have fun with other board members, and talk about all sorts of topics that are not related to Lyme disease.
X-member

Re: Information about covid-19 for Scandinavians from January 2022 and later

Post by X-member » Wed 19 Jan 2022 15:34

Detta hör ihop med det som jag postade här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=260#p57995 .

Nu hittade jag det, och detta var postat offentligt på facebook igår 18 januari 2022 och jag får alltså lov att ge er kvinnans namn då hon har skrivit i svensk media (jag "skippar" dock uppropet som hon hänvisar till):
Cristhine Cicki Hellsten Kerslow har delat en länk
23 tim ·
Upprop till WHO, det räcker inte med bara vaccin!
Min egna kommentar: Nu känner jag själv faktiskt inte till något land i hela världen där man inte har satt in några andra åtgärder mot smittan, men jag antar att kvinnan ovan tror att det finns något sådant land...

Det hittas lite mer upplysningar om denna kvinna här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=300#p57226 .

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:09

Tillägg till svaret ovan.

Självklart menar dom som har skrivit uppropet att om något land ens funderar på att ta bort restriktionerna så kommer dom att få det hett om öronen...
Last edited by X-member on Thu 20 Jan 2022 14:17, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:12

Ny undersökning: Stödet för restriktionerna minskar

Publicerad 20 januari 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ea ... na-minskar

Några klipp:
Det verkar som att svenska folket börjar tröttna.

En ny undersökning från Aftonbladet/Demoskop visar att stödet för coronarestriktionerna minskar rejält.

– Fler ifrågasätter om åtgärderna verkligen är motiverade, säger Karin Nelsson, vd på Demoskop.
En undersökning som Aftonbladet/Demoskop genomfört visar att 58 procent tycker att restriktionerna är bra. Det är en minskning med 17 procentenheter jämfört med i slutet av december.

– Coronan förknippas inte längre lika tydligt med svår sjukdom och död. Nu liknas den vid en vanlig förkylning som alla kommer få förr eller senare. Det påverkar människors inställning, säger Karin Nelsson, vd på Demoskop.

Fler anser också att för många åtgärder har satts in. 30 procent av svenskarna menar att restriktionslistan är för lång.

– Det är de yngre som är mest negativa. Bland de äldsta finns det fortfarande ett starkt stöd för restriktionerna.

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:26

Den sverigedumokratiska kvinna som delade Jimmy Åkessons uttalande att svenskar skall kunna felfri svenska (läs här: viewtopic.php?f=8&t=6332&start=80#p57779 ) har postat följande inlägg i den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige för 4 timmar sedan idag, 20 januari 2022:
VAD ÄR POÄNGEN EFTER 2ÅRS CORONAN I SVERIGE, NÄR DET INTE FINNS NÅGRA TESTER SOM ÄR GRATIS-MILJONINDUSTRI I SVERIGE, INGA IVA-PLATSER ALLS,ALLA INOM VÅRDEN ÄR SJUKSKRIVNA,SAMT HELA SVERIGE ÄR HEMMA I KARÄNTÄN,INGA SAMHÄLLSFUNKTIONER GÅTT I S.K. KAOS-HEMMA!
ÄR SJUKSKRIVNA HEMMA SJUKA ? ATT RINGA 1177 ÄR MENINGSLÖST, INKOMPETESEN ÄR TOTAL, DÅ DEN FUNKTIONEN ÄR KOPPLAD TILL SOCIALDEMOKRATERNA FRÅN BÖRJAN-MAN KOMMER INTE FRAM ENS I KÖN ! TILL DETTA HAR SOCIALDEMOKRATERNA FÖRBJUDIT FOLKRÄKNING I SVERIGE, FOLKBYTE SKER DAGLIGEN-PÅ SKATTEBETALARNAS PENGAR.
Min egna (rätt roade) kommentar: Tänk vad Jimmy Åkesson måste vara stolt över sina anhängare... :D

Tillägg senare:

Samma kvinna har även postat följande i en annan offentliga facebookgrupp:
SVERIGE MÖRKAR ALLT! UTHÄMTAT 12 MILJONER CORONAPASS SEDAN 2 ÅR
Min egna (ännu mer roade) kommentar: Nu bor det dock inte så många människor i Sverige... :lol:
Last edited by X-member on Thu 20 Jan 2022 15:28, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:36

Man har rapporterat 15 döda med eller pga covid-19 och 40 626 nya smittade idag (20 januari 2022) i Danmark. Källa: SSI.

Antalet döda totalt med eller pga covid-19 i Danmark är fram tills nu: 3 550.

Och idag så skriver dom även följande:
Forskel på indlagte med og indlagte pga. corona

Her vises udviklingen i antallet af indlagte og døde med coronavirus. Vær opmærksom på, at der ikke kun er tale om personer, der er indlagt eller døde pga. coronavirus. Tallene indeholder alle, der er testet positiv for corona. I december 2021 var omkring 7 ud af 10 coronaindlagte patienter indlagt pga. coronavirus. Næsten 30 procent var indlagt af andre årsager.
Min egna kommentar: Dom menar alltså att jag har skrivit fel hela tiden...

...men jag har faktiskt menat både med och pga corona...

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-c ... e-og-doede

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:43

Senaste nytt om coronaviruset

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

Citat:
Coronastatistik 20 januari

6 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i tisdags, visar Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Sammanlagt har därmed 15 631 personer avlidit med smittan i Sverige.

Totalt uppgår antalet bekräftat smittade med covid-19 i Sverige till 1 741 710. Det innebär 41 374 nytillkomna fall sedan den senaste uppdateringen i onsdags.

8 457 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start. I nuläget får 110 patienter med covid-19 intensivvård, det är 0 personer fler än på tisdagen och 16 fler än för en vecka sedan.

7 508 711 personer har vaccinerats med två doser vaccin mot covid-19. Det motsvarar 83,1 procent av befolkningen över 12 år. 3 291 985 personer har vaccinerats med tre doser vaccin mot covid-19 vilket motsvarar 39,6 procent av befolkningen över 18 år.

Clarence Frenker SVT

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:49

Citat (publicerat 20 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Nya karantänsregler införs

Sara Byfors, biträdande avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, inleder pressträffen med att konstatera att vi har en fortsatt mycket hög smittspridning i landet.

Hon bekräftar också att de kommer komma med besked om förändrade förhållningsregler och testning för viktiga samhällsfunktioner under pressträffen.

På iva är läget ganska stabilt, men risken att hamna där är tio gånger så hög som ovaccinerad, enligt Byfors.

- Åter igen, vaccination skyddar både dig och andra, säger hon.

Hon riktar sig även särskilt till gravida.

- Du som är gravid, vaccinera dig. Det skyddar också barnet.

Hon kommenterar även att barnet kan behöva förlösas i förtid vid allvarlig covid.

För att hantera den kraftiga smittspridningen anpassar rekommendationerna för testning.

Symtomfria hushållskontakter som har tagit dos tre, har haft covid under de senaste tre månaderna eller är nyckelperson i en samhällsviktig verksamhet kan gå till jobbet eller skolan och de som testat positivt för covid-19 behöver stanna hemma i fem dagar istället för sju. De måste dock ha varit helt symptomfri i två dagar innan de lämnar karantänen.

Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, uppger att läget är ansträngt inom vården, vilket bland annat beror på hög sjukfrånvaro.

Veronica Arthursson, enhetschef på Läkemedelsverket, uppmanar - likt Byfors - gravida att vaccinera sig.

- Utifrån de vaccindata som finns tillgängliga så ser vi ingenting som tyder på ökad risk för komplikationer eller allvarliga biverkningar i den gravida kvinnan jämfört med en icke-gravid, säger hon.

- Barnet exponeras inte för vaccinet utan det är mammans skyddande antikroppar som barnet får och ett skydd mot sjukdomen under flera månader efter förlossningen.
Arthursson kommenterar också att gravida riskerar att behöva föda för tidigt om de blir allvarligt sjuka i corona.

När det gäller samhällsviktiga nyckelpersoner kommer de att definieras närmare av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), uppger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på myndigheten.

Adelina Storkaas SVT

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:51

Citat (publicerat 20 januari 2022):
SD anmäler Hallengren till KU

Sverigedemokraterna begär att konstitutionsutskottet ska granska regeringens hantering och socialminister Lena Hallengrens (S) agerande när det gäller Coronakommissionens framställningar om att få ut handlingar och anteckningar från möten som hållits i regeringskansliet i arbetet mot pandemin.

Regeringskansliet har uppgett för kommissionen att det inte finns några protokoll eller formella anteckningar från dessa möten och har hittills sagt nej till att lämna ut minnesanteckningar och liknande som deltagarna på mötena kan ha fört.

(TT)

Adelina Storkaas SVT
Min egna kommentar: Detta blir nog MEWAS glada för, men tyvärr, detta kommer inte att ändra på saken, för MEWAS är nämligen (bevisligen!) landsförrädare lik förbannat. Läs mer här: viewtopic.php?f=8&t=6331&start=470#p58007 .
Last edited by X-member on Thu 20 Jan 2022 15:10, edited 1 time in total.

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 14:57

Citat (publicerat 20 januari 2022) och det är jag själv som har blåmarkerat:
Polisen söker PCR-testade i Stockholm

Polisen kommer mejla omkring 35 000 personer under torsdagen. Dessa personer har tagit ett PCR-test hos Doktorsgruppen i Stockholm och kan ha utsatts för brott i samband med det. De är inte själva misstänkta för något brott.

"Det finns indikationer på att personer fått falska negativa provsvar och att personer som trott att de tagit ett test och varit friska istället kan ha varit sjuka och rest utomlands under perioden då smittorisken varit som störst", skriver polisen på sin sajt.

Doktorsgruppen misstänks för bland annat grovt bedrägeri och spridande av smitta i samband med hantering av PCR-tester under perioden 5 januari till 14 juni 2021.

Adelina Storkaas SVT

X-member

Post by X-member » Thu 20 Jan 2022 15:24

Här kommer en liten diskussion hämtad från den offentliga facebookgruppen: Coronavirus (COVID-19) Sverige:

En person med utländsk (Italiensk) härkomst påstod följande i en kommentar för 2 timmar sedan idag, 20 januari 2022:
I princip alla rna vacciner funkar inte som smittskydd varken som kroppsskydd heller och förutsätter att förlänga pandemiet
En person med ett svenskt namn svarade följande:
OK Vilken vetenskaplig källa har du som belägg för detta påstående?
Min egna kommentar: Exakt! Påstår man något så skall man även kunna bevisa att det man säger är sant!

Post Reply